• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4272 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۲ دي

برخي چهره‌هاي سياسي از احتمال ردصلاحيت گسترده در انتخابات آتي خبر مي‌دهند

دلواپسان فتنه 98

دلواپسان فتنه 98

اما آنچه احمد علم‌الهدي در خطبه‌هاي آخرين نمازجمعه مشهد، آن هم با دقتي قابل‌توجه درخصوص بازه زماني وقوع ناآرامي سياسي- اجتماعي آينده مطرح كرد يا اشاراتي همچون آنچه حالا كريمي‌قدوسي در گفت‌وگوي نيمه‌كاره‌اش با «اعتماد» موردتاكيد قرار داده، از اين حيث كه انگيزه و علت وقوع ناآرامي‌هاي پيش‌رو را به طور مشخص اعلام و علت رويدادي ناميمون همچون «التهاب سياسي» بحث مبارك «انتخابات» عنوان شده، محل تامل است. به‌خصوص آنگاه كه براي توضيح ارتباط ميان «فتنه 98» و «انتخابات مجلس يازدهم» به انتخابات مجلس هفتم و تحصن نمايندگان مجلس ششم در اعتراض به ردصلاحيت‌شان اشاره مي‌شود.

 

خضري و هشدار از ردصلاحيت گسترده

چند روز قبل، براي گزارشي به جز اينكه حالا مي‌خوانيد با رسول خضري، عضو فراكسيون مستقلين ولايي مجلس درباره اوضاع كشور در سال آينده گفت‌وگو مي‌كردم كه صحبت‌مان به انتخابات مجلس رسيد و آنگاه بود كه خضري كه ازجمله نمايندگاني است كه كمتر به مباحث سياسي و امنيتي ورود دارد، در اظهارنظري كه آن زمان بسيار عجيب مي‌نمود، گفت: «فكر مي‌كنم انتخابات مجلس يازدهم شبيه به انتخابات مجلس هفتم باشد.» پس با تعجب پرسيدم «يعني بايد منتظر ردصلاحيت گسترده باشيم» كه خضري تلويحا تاييد كرد. اينها البته احتمالا صرفا گمانه‌زني است. چراكه همان‌طور كه خضري گفته بود، او نه عضو شوراي نگهبان است و نه تخصصي درخصوص مسائل حقوقي مربوط به «نظارت استصوابي» دارد. با اين همه اما تكرار مكرر اين مساله حتي اگر به‌معناي تاييد اين گمانه‌زني نباشد، قاعدتا آن را تقويت مي‌كند. به‌ويژه وقتي نگاهي بيندازيم به اتفاق‌هاي سياسي مشابه در گذشته.

 

از «فتنه اكبر» تا «فتنه 98»

اغراق نيست اگر انتخابات رياست‌جمهوري دوره دهم در خرداد پرحادثه 88 را از بحث‌انگيزترين و جنجالي‌ترين رويدادهاي سياسي چند دهه اخير كشور بدانيم. اگرچه به حكم منطق «حوادث پس از انتخابات 88»، پس از برگزاري انتخابات انجام شد اما از چندي پيش از آن انتخابات اتفاقاتي افتاد و حرف‌هايي زده شد كه شايد بتوان شباهت‌هايي ميان‌شان با آنچه حالا مي‌شنويم و مي‌بينيم، پيدا كنيم. مسائلي كه ازقضا در تمام اين سال‌ها يكي از مهم‌ترين ادله اصلاح‌طلبان و معترضان به نتايج آن انتخابات در اثبات مدعاي‌شان بود. با اين همه اما شايد شبيه‌ترين رويداد به «فتنه 98» كه كريمي‌قدوسي و همفكرانش هنوز نوروز 98 نيامده، پيش كشيده‌اند، فضاسازي‌هاي بود كه در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس دهم و البته خبرگان پنجم، با كليدواژه «فتنه اكبر» به راه افتاد و مدعي بود اصلاح‌طلبان به‌رهبري سيدمحمد خاتمي و به‌ويژه مرحوم اكبر هاشمي‌رفسنجاني مي‌خواهند با پيروزي در انتخابات، مانع از ورود اصولگرايان و محافظه‌كاراني همچون آيات عظام جنتي، يزدي و مصباح به مجلس خبرگان شوند. شبيه به اينكه بگوييم مثلا در همان انتخابات، اصولگرايان و محافظه‌كاران مي‌خواستند مانع از پيروزي هاشمي‌رفسنجاني، حسن روحاني و سيدمحمود علوي در انتخابات شوند. به بيان ديگر، ادعاي «فتنه اكبر» كه آن روزها بسيار بحث‌انگيز شد و علاوه بر برخي كانديداهاي همان 2 انتخابات همچون عليرضا زاكاني، ازسوي چهره‌هايي همچون حميد رسايي، نماينده عضو جبهه پايداري در مجلس نهم و مرحوم حجت‌الاسلام جعفر شجوني، روحاني حامي احمدي‌نژاد نيز به‌شدت مورد تاكيد قرار گرفته بود، عملا نفس رقابت انتخاباتي را زيرسوال مي‌برد.

ادعاي جديد كريمي‌قدوسي

نئوكان‌ها حامي اصلاح‌طلبانند

آنچه اما حالا كريمي‌قدوسي درباره «فتنه 98» مي‌گويد، به‌مراتب پيچيده‌تر از «فتنه اكبر» در اسفند 94 است. اين نماينده عضو جبهه پايداري به «اعتماد» گفته است: «گروه اقدام در امريكا (به رياست برايان هوك) 10 برنامه اقدام تنظيم كرده كه 2 مورد از آن مربوط به انتخابات مجلس يازدهم است. يكي برگزاري انتخابات آزاد، بدون نظارت شوراي نگهبان و زيرنظر نهادهاي بين‌المللي و ديگري حمايت و همراهي از جريان اصلاحات.»

كريمي‌قدوسي كه در يكي از آخرين ادعاهاي عجيبش، مدعي شده بود «50 درصد نمايندگان مجلس (اصلاح‌طلبان) به‌دنبال براندازي نظام هستند»، پيش از اين هم‌چنين اتهاماتي عليه اين جريان سياسي مطرح كرده اما آنچه او اين‌بار، درباره حمايت برايان هوك و نئوكان‌هاي امريكايي از اصلاح‌طلبان ايراني گفت، سوالاتي طبيعي ايجاد كرد كه درنهايت منجر به نيمه‌كاره ماندن مصاحبه اين عضو جبهه پايداري با روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» شد و نقطه پاياني بر مسير كوتاهي كه در راهروي مجلس با هم پيموديم. آن‌جا كه كريمي‌قدوسي در واكنش به پرسش از اينكه آيا واقعا در آن 10 برنامه اقدام عليه ايران، نامي از «اصلاح‌طلبان» (Reformists) ايراني و حمايت از آنها آمده، گفت كه حاضر به مصاحبه با رسانه‌هاي اصلاح‌طلب نيست.

 

كوهكن: «فتنه 98» خارجي است

محسن كوهكن، ديگر چهره اصولگراي مجلس كه در بسياري از اقدامات كريمي‌قدوسي همچون پاره كردن برجام و آوردن طومارهاي چند 10 متري عليه FATF و نمايندگان موافق تصويب لوايح چهارگانه، او و همفكرانش را همراهي كرده و گاه حتي از آنها پيشي گرفته اما نگاهي متفاوت به «فتنه 98» دارد. اين نماينده مجلس البته شبيه به كريمي‌قدوسي معتقد است كه «انتخابات مجلس يازدهم» مي‌تواند همان «فتنه 98» باشد اما برخلاف او، صحبتي از نقش اصلاح‌طلبان در اين فتنه نمي‌كند و برعكس، مي‌گويد: «گاهي مي‌توان با اقداماتي شبيه به ترور مقامات سياسي، در راستاي تضعيف يك نظام سياسي اقدام كرد. اتفاقي كه در سال‌هاي 58 تا 60 هم شاهد بوديم. اما وقتي پايه‌هاي حكومتي مستحكم مي‌شود، اين شيوه‌ها ديگر جواب نمي‌دهد؛ بلكه بايد سعي شود مراجع تصميم‌گير همچون مجلس و دولت را تخريب كرد.» كوهكن به‌مراتب ميانه‌روتر از كريمي‌قدوسي است اما نه آنقدر كه بتوان بدون ارايه توضيحاتي در مقدمه و موخره، از اين وصف سياسي «ميانه‌رو» براي او استفاده كنيم. آن‌چنان كه او در ادامه گفته است: «هرگاه ديديد جريان نفوذ در كشوري به اين سمت مي‌رود كه جايگاه مراجع تصميم‌گير در يك نظام را در حركتي آرام اشغال كنند، بدانيد به اين نتيجه رسيده‌اند كه راه ديگري ندارند.» كوهكن مشخصا بحث انتخابات مجلس يازدهم را نيز پيش كشيده و به «اعتماد» مي‌گويد: «ماهيت انتخابات رقابت است و پيش از آن نيز روند بررسي صلاحيت‌ها انجام مي‌شود. اينها فضاهايي به وجود مي‌آورد كه اگر كسي به‌دنبال اين باشد كه از اين فضاها عليه نظام ظرفيت‌سازي كند، مي‌تواند از آن استفاده كند.»

با اين همه آنچه ديدگاه كوهكن را از كريمي‌قدوسي متفاوت مي‌كند، تاكيدي است كه بر نقش «عوامل خارجي» در بروز اين رويدادهاي احتمالي دارد و با بيان اينكه اصل نگراني از خارج از كشور است، مي‌گويد: «نيروهاي داخلي بايد مراقب باشند در زميني كه خارجي‌ها طراحي مي‌كنند، بازي نكنند و اگر هم اقليتي چنين كردند، بايد هشيارشان كنيم.»

 

جعفرزاده: فتنه‌سازي‌ها خطرناك است

امثال كريمي‌قدوسي كه هيچ، حتي تعداد نمايندگاني شبيه به كوهكن هم در مجلس فعلي چندان زياد نيست و بي‌راه نيست اگر بگوييم كه اين نگاه مبتني بر «تئوري توطئه» جز اقليتي كوچك، طرفدار چنداني در مجلس ندارد. غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي، نايب‌رييس نخست فراكسيون مستقلين ولايي و از جمله اعتدالي‌هاي پارلمان ازجمله نمايندگاني است كه نه‌تنها موافق كريمي‌قدوسي و كوهكن نيست، بلكه به ديدگاه‌شان جدا انتقاد دارد. اين نماينده مجلس كه معتقد است اين جوسازي‌ها مي‌تواند بسيار بيش از آنچه بعضي مي‌پندازند، هزينه‌ساز باشد، به «اعتماد» گفته است: «بنده شديدا‌ با اين فتنه‌سازي‌ها مخالفم و فكر مي‌كنم بال و پر دادن به آن‌ كه احتمالا‌ با انگيزه‌هايي خاص و ازسوي جرياني خاص دنبال مي‌شود، خطرناك است و مشخصا در تضاد با خواست ملت و حاكميت».

 

محبي‌نيا: آقايان مدعي عقل، اين تذهبون؟!

جهانبخش محبي‌نيا، ديگر نماينده اعتدالي مجلس نيز نگاهي شبيه به جعفرزاده ايمن‌آبادي اما تاحدودي انتقادي‌تر از او دارد. محبي‌نيا در نطقي كه يكشنبه همين هفته در صحن علني مجلس ايراد كرد، به بحث «فتنه 98» پرداخت و گفت: «آقايي كه ادعا مي‌كني عقل داري كه بي‌عقلي! آقايي كه ادعا مي‌كني كه متاسفانه صاحب تمامي صحنه‌هاي تعدي و تهديد سياست اقتصادي هستي، أين تذهبون؟» محبي‌نيا كه معتقد است «خود را بيمار، نالايق و بي‌كفايت نشان دادن، نتيجه غرق در مرداب‌ها، پليدي‌ها، بدبختي‌ها و كثافت كاري‌ها است» گفته است: «خدايا به ما و مسوولان تمامي بخش‌هاي جامعه، عقل كرامت بفرما!» او همچنين با بيان اينكه «ضد انقلاب آنقدر عرضه ندارند كه بتواند پيچ چرخ ماشين ما را سست كند»، نسبت به اداره مجلس ازطريق جوسازي و جنجالي‌هايي همچون ماجراي ارسال پيامك‌هاي تهديد و توهين به نمايندگان موافق تصويب لوايح چهارگانه مربوط به FATF گفته است: «خدايا به پارلمان ما جرات، جسارت و آگاهي بده!»

 

پزشكيان: از انگ زدن توبه كنيد

 

مسعود پزشكيان، نايب رييس نخست مجلس نيز در نطق همين امروزش به اين مسائل اشاره كرد و گفت: «خداوند مي‌فرمايد به يكديگر انگ نچسبانيد، اين زشت است كه اين حرف‌ها را مي‌زنيد. اگر كسي از اين رفتارها توبه نكند، ظالم است و اگر يكديگر را تخريب كنند، اين ظلم است.» او همچنين نسبت به استفاده برخي سياسيون از الفاظي همچون «فتنه‌گر» عليه يكديگر هشدار داد و گفت : «از بدگماني‌ها دست ‌برداريد كه بعضي از اين بدگماني‌ها گناه است. تجسس نكنيد چقدر آبروي مسلمانان را مي‌ريزيد؟»

 

رحيمي: آقايان فهم دقيقي از امنيت ملي ندارند

گفتيم از راهروي كم‌نور پارلمان و قدم زدن با كريمي‌قدوسي و البته تاكيد كرديم كه او و هم‌فكرانش در اين راهرو و همچنين در آن صحن سبز بهارستان، اقليتند. كمي پس از آنكه كريمي‌قدوسي مصاحبه با «اعتماد» را نيمه‌كاره گذاشت و به‌سمت خبرنگار شبكه 5 رفت، عليرضا رحيمي، نماينده اصلاح‌طلب عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مسير عكس حركت كريمي‌قدوسي با چند پوشه كاغذي در دست وارد راهرو شد. اين عضو هيات رييسه مجلس درباره اينكه آيا نگران جوسازي‌ها درمورد «فتنه 98» نيست، به «اعتماد» مي‌گويد: «به نظرم اولويت‌هاي كشور، مسائل اقتصادي و مناسبات و روابط سياسي ما در عرصه بين‌الملل است و موضوعاتي كه در راستاي پيش‌بيني مسائل سال آينده مطرح و به انتخابات مجلس يازدهم معطوف مي‌شود، كاملا در تضاد با نظرات مقام معظم رهبري است.» او با اشاره به هشدارهايي كه همواره رهبر انقلاب به اقتضاي شرايط درباره آينده داده و درخصوص سال آينده نيز مطرح كرده‌اند، مي‌گويد: «آنچه از تريبون‌هاي نمازجمعه يا افراد منتسب به برخي نهادها و همچنين رسانه‌هاي اصولگرا مطرح مي‌شود، انحراف در برداشت از سخنان رهبري است؛ چراكه سخنان ايشان درخصوص هشياري مردم درمورد خطرات بين‌المللي و ناظر بر انسجام و وحدت بيشتر در كشور است. حال آنكه اين آدرس دادن‌ها دقيقا در جهت ايجاد دغدغه، نگراني و تفرقه ميان مردم است.» اين عضو كميسيون امنيت ملي كه معتقد است اظهاراتي شبيه به آنچه ازقول برخي اصولگرايان مجلس نقل كرديم، فاقد «فهم دقيق از امنيت ملي است و به همبستگي ملي آسيب مي‌زند»، درباره ادعاي كريمي‌قدوسي درخصوص 10 برنامه گروه اقدام عليه ايران و به‌ويژه بحث حمايت اين گروه وابسته به كاخ سفيد از اصلاح‌طلبان مي‌گويد: «آنچه مسلم است در چند دوره شاهد بوديم رقباي شكست‌خورده اصلاح‌طلبان تلاش كردند اين جريان سياسي را به خارج كشور و حتي سرويس‌هاي جاسوسي خارجي منتسب كنند كه همواره به اثبات رسيده اين مدعيات، بي‌اساسند. با اين همه نكته قابل‌توجه اين است كه اگر كسي فهم درستي از منافع ملي و امنيت كشور داشته باشد، حتما به‌جاي تخريب رقيب در راستاي اصلاح خود تلاش مي‌كند.»

 

سخنگوي شوراي نگهبان روشنگري كند

البته هر ناظري با آگاهي نسبي مي‌تواند اين تحليل كه دشمنان ممكن است از برگزاري انتخابات سراسري مهمي همچون انتخابات مجلس سوءاستفاده كرده و مثلا سعي كنند نظم حاكم بر كشور را به مخاطره بيندازند، را بپذيرد اما موضوع وقتي كمي از چارچوب منطق خارج مي‌شود كه از اين بحث فراتر رفته و بر بحثي كه كريمي‌قدوسي سخنانش را با آن آغاز كرد، يعني بحث «ردصلاحيت گسترده نمايندگان فعلي مجلس» شبيه به آنچه در مجلس ششم شاهد بوديم، تمركز كنيم. رحيمي در اين رابطه مي‌گويد: «وقتي عده‌اي با سوءاستفاده خبري و رسانه‌اي از اين فضا، سعي در فرصت‌طلبي درمورد حوزه اختيارات و وظايف شوراي نگهبان دارند، طبيعتا سخنگوي شوراي نگهبان موظف است موضع مشخص اين شورا را در جهت روشنگري و خنثي كردن اين فضاسازي‌هاي نگران‌كننده شفاف‌سازي كند.»

 

كواكبيان: از «فتنه 98» بي‌خبريم

مصطفي كواكبيان ديگر نماينده‌اي است كه شبيه به رحيمي و البته كريمي‌قدوسي در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس عضويت دارد، همچون اولي و برخلاف دومي معتقد است كه نبايد اجازه داده شود كه درباره انتخابات مجلس فضاسازي منفي صورت گيرد. اين نماينده مجلس به «اعتماد» مي‌گويد: «آنچه رهبري فرمودند با آنچه برخي چهره‌هاي افراطي جريان اصولگرا مطرح مي‌كنند، متفاوت و دو بحث جداگانه است.» كواكبيان گفته است: «اين چهره‌هاي افراطي اصولگرا آتش تهيه درست كرده‌اند تا بتوانند هركاري كه خواستند را انجام دهند. مثلا بحث از ردصلاحيت گسترده مي‌كنند و هركس هم كه اعتراض كند، مي‌گويند اين فرد «فتنه‌گر» است و اعتراضش، «فتنه 98». به نظرم اين اختلاف‌افكني‌ها ازجانب هر كسي، چه يك نماينده، چه يك روحاني و چه فردي نظامي مطرح شود، درست نيست.» او همچنين درباره اقداماتي كه از سوي چهره‌هايي همچون كريمي‌قدوسي به اصلاح‌طلبان نسبت داده شده و مي‌شود نيز توضيح داد: «بنده به عنوان عضو كوچكي از جريان اصلاحات به صراحت اعلام مي‌كنم كه ما به دنبال هيچ اقدامي كه بتوان نام فتنه بر آن گذاشت، نيستيم و نبوده‌ايم. بنده نمي‌دانم اين دوستان چه مي‌گويند. شايد بهتر باشد شما خبرنگاران از خودشان بپرسيد كه اگر خبري دارند، بگويند. وگرنه ما كه بي‌خبريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون