• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4272 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۲ دي

اخبار

شكاف تازه در احزاب صهيونيست در آستانه انتخابات زودهنگام

زلزله انحلال كابينه و پارلمان رژيم صهيونيستي بازهم قرباني گرفت و اين بار حزب اتحاديه صهيونيست بود كه بر اثر پس‌لرزه‌هاي اخير سياسي در تل‌آويو، شكاف برداشت. به گزارش فارس، بعد از انحلال كابينه و پارلمان رژيم صهيونيستي و تصميم سران ائتلاف به برگزاري انتخابات زودهنگام، ائتلاف حزبي اتحاديه صهيونيست فروپاشيد. «آوي گاباي» رهبر حزب كارگر در جريان يك نشست خبري، ضمن پايان دادن به همكاري با حزب «هاتنوعا» به رهبري «زيپي ليوني»، انحلال ائتلاف چپ‌گراي «اتحاديه صهيونيست» را اعلام كرد. به نوشته روزنامه «هاآرتص»، گاباي در اين نشست خبري گفت: «هنوز هم به همكاري و ارتباط عقيده دارم، ولي ارتباطات موفق به دوستي، پايبندي به توافقات و وفاداري به راه مشترك پيش‌رو بستگي دارد.» ليوني كه در اين نشست از اعلاميه ناگهاني گاباي كاملا غافلگير شده بود، از اظهارنظر خودداري كرد، اما بعد از آن در صفحه شخصي توييتر خود وعده داد كه در انتخابات ماه آوريل، انقلاب به‌پا خواهد كرد. ليوني سپس در نشست خبري كه عصر سه‌شنبه به تنهايي برگزار كرد، گفت: «گاباي امروز يك چيز را درست گفت؛ اينكه هيچ‌وقت بين ما يك همكاري واقعي نبود، زيرا او خواستار شراكت نبود.» اين اتفاق پس از آن رخ مي‌دهد كه چند روز پيش «نفتالي بنت» وزير آموزش و «آيلت شاكد» وزير دادگستري رژيم صهيونيستي با اعلام خروج از حزب «خانه يهودي» حزب جديد خود را تاسيس كردند. چند روز پيش از اين نيز «بني گانتز» رييس سابق ستاد كل ارتش رژيم صهيونيستي با هدف به چالش كشيدن «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در انتخابات حزب تازه‌اي با عنوان «خُسن لاسراييل» تشكيل داد. هفته گذشته كابينه رژيم صهيونيستي به انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات پيش از موعد راي داد. براساس اين تصميم، قرار است روز ۱۹ ارديبهشت انتخابات پارلماني در فلسطين اشغالي برگزار شود. تركيب كابينه جديد هم براساس پارلمان تازه مشخص مي‌شود.

تلاش مصر براي بازگرداندن سوريه به اتحاديه عرب

روزنامه العربي الجديد گزارش داد كه مصر براي افزايش نقش ديپلماتيك خود در معادلات منطقه قصد دارد تا پيش از برگزاري نشست آتي اتحاديه عرب در ماه اسفند (مارس) در تونس سوريه را به اين اتحاديه بازگرداند. پس از تلاش‌هاي ديپلماتيك اخير برخي از كشورهاي عربي براي ازسرگيري روابط با دمشق، از جمله ديدار دو هفته پيش «عمر البشير» رييس‌جمهوري سودان از سوريه و بازگشايي سفارت امارات در دمشق، منابع آگاه در رياست‌جمهوري مصر خبر دادند كه قاهره در تلاش است تا از طريق تماس با رهبران كشورهاي عربي و تشويق آنها براي ديدار با «بشار اسد» رييس‌جمهوري سوريه در دمشق، شرايط را براي بازگرداندن سوريه به اتحاديه عرب مهيا كند. عضويت سوريه از سال 2011 در اتحاديه عرب به خاطر بحران در اين كشور با فشار برخي كشورها مانند عربستان و قطر به حالت تعليق درآمد. اين منابع آگاه خاطرنشان كردند كه تلاش‌هاي مصر براي بازگرداندن سوريه به اتحاديه عرب با هماهنگي عربستان‌سعودي و امارات و با شتاب روزافزون در حال انجام است و به نظر مي‌رسد تلاش‌هاي ديپلماتيك مصر براي حضور سوريه در نشست آتي اتحاديه عرب در تونس نتيجه‌بخش باشد. خبرها از مصر همچنين حاكي از آن است كه يك هيات عالي‌رتبه مصري متشكل از «سامح شكري» وزير خارجه اين كشور و «شريف اسماعيل» دستيار ويژه رييس‌جمهور مصر در آينده نزديك به دمشق سفر خواهند كرد.

طرح دموكرات‌ها براي پايان تعطيلي دولت امريكا

دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان امريكا قصد دارند تا روز پنجشنبه روي بسته تامين مالي به منظور پايان تعطيلي ۱۰ روزه دولت بدون تامين پنج ميليارد دلار بودجه موردنظر رييس‌جمهوري براي ساخت ديوار مرزي با مكزيك راي دهند. به گزارش ايسنا، براساس گزارش خبرگزاري رويترز، اين راي‌گيري، نمايشي از سوي دموكرات‌ها مقابل جمهوري‌خواهان هم‌حزبي دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكاست اما برخلاف ۲۰۱۷ كه ترامپ با كنگره تحت رهبري حزبش كار خود را آغاز كرد، اين بار اكثريت با دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان است. دموكرات‌ها رسما كنترل مجلس نمايندگان را از جمهوري‌خواهان مي‌گيرند چون اكثريت را در انتخابات نوامبر ۲۰۱۸ از دست جمهوري‌خواهان گرفتند. بسته دو بخشي دموكرات‌ها كه روز دوشنبه در مجلس نمايندگان امريكا ارايه شد لايحه‌اي در زمينه تامين بودجه مالي براي دپارتمان امنيت كشور در سطوح كنوني تا هشتم فوريه بدون تامين مالي براي ساخت ديوار و نيز 6 اقدام ديگر به ارزش قريب به ۲۶۵ ميليارد دلار است كه به تامين مالي ساير وزارتخانه‌ها و آژانس‌هاي تعطيل شده تا ۳۰ سپتامبر و پايان سال مالي كنوني را شامل مي‌شود. اين آژانس‌هاي غيرمرتبط با امنيت مرزي شامل دپارتمان كشاورزي، كشور، حمل و نقل، دادگستري و تجارت هستند. دو بخش به صورت جداگانه روز پنجشنبه در صحن مجلس نمايندگان به راي گذاشته مي‌شوند. اگر اين دو بخش راي بياورند، بسته تامين مالي به سناي تحت رهبري جمهوري‌خواهان مي‌رود. ميچ مك كانل، رييس ‌جمهوري‌خواهان در سنا گفت: واضح است سنا چيزي را براي رييس‌جمهوري نمي‌فرستد كه او امضايش نكند. دموكرات‌ها مخالف درخواست ترامپ براي تامين مالي اين ديوار مرزي هستند به‌طوري كه نانسي پلوسي، رهبر اكثريت مجلس نمايندگان امريكا اين ديوار را پرهزينه، بدون اثر و غيراخلاقي خوانده است. دموكرات‌ها اميدوارند كه اين رويكرد، جمهوري‌خواهان سنا را در موضعي سخت قرار دهد. اگر جمهوري‌خواهان اين تامين مالي را براي دپارتمان‌هاي غيرمرتبط با امنيت مرزي رد كنند، آن وقت به آنها به چشم گروگان‌گيرندگان آژانس‌ها و ۸۰۰ هزار كارمند نگاه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون