• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4272 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۲ دي

خبرخوان

آغاز مبادله بانكي ايران و هند طي روز‌هاي آينده

رييس كل بانك مركزي و سفير هند در ايران با ارزيابي آخرين وضعيت روابط بانكي و تجاري ميان دو كشور از آماده شدن مكانيسم مالي بين دو كشور خبر دادند.

در ديدار عصر دوشنبه سوراب كومار سفير هند با عبدالناصر همتي رييس كل بانك مركزي، آخرين وضعيت روابط بانكي و تجاري دو كشور بررسي شد.

در اين ديدار سفير هند اعلام كرد: مكانيسم مالي بين دو كشور آماده شده و طرفين بر اساس معافيت دريافتي دولت هند، فعاليت تجاري و بانكي خود را طي روزهاي آتي انجام خواهند داد.

همچنين در اين جلسه در مورد تسهيل امور بانكي، عملياتي كردن سرمايه‌گذاري هند در چابهار بحث و تصميم‌گيري شد.تسنيم

 

گام جديد بانك مركزي در اصلاح ارزي

با تصميم جديد دولت، اولويت‌بندي‌هاي كالايي لغو شده و كالاهاي مجاز براي واردات، در دو گروه كالاهاي اساسي و ساير طبقه‌بندي شدند تا مكانيسم تخصيص ارز به آنها روان شود.بعد از نوسانات نرخ ارز و تصميم دولت براي اولويت‌بندي‌هاي كالايي در واردات و تخصيص ارز از دو طريق دلار ۴۲۰۰ توماني و سامانه نيما، برخي واردكنندگان به دليل ارزاني ارز دولتي، تمايلي به استفاده از ارز صادراتي نداشته و همين امر، صادركنندگان را در ايفاي تعهد ارزي خود دچار مشكل كرده بود. حال با نزديك شدن نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نيما همزمان با اعمال مديريت از سوي بانك مركزي، اصلاحات روي بخشنامه‌هاي اخير ارزي در حوزه استفاده از ارز صادراتي براي تامين نيازهاي وارداتي كشور به تدريج در حال انجام است. بر اين اساس اكنون بانك مركزي تصميم گرفته تا اولويت‌بندي‌هاي كالايي در تامين ارز را لغو كرده و كالاها را به دو گروه كالاهاي اساسي (مشمول دريافت دلار ۴۲۰۰ توماني) و ساير كالاها تقسيم‌بندي كند تا امكان تخصيص ارز حاصل از صادرات براي واردات كالاها با تسهيل بيشتري فراهم شود. مهر

 

بانك مركزي: صادركنندگان در انتقال ارز تسريع كنند

به موجب مصوبات هيات وزيران و ابلاغيه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي، صادركنندگان مكلف به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود حداكثر ظرف زمان سه ماه بعد از صادرات به چرخه اقتصادي كشور هستند.

با استناد به مفاد مصوبات هيات وزيران و نيز ابلاغيه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي، صادركنندگان مكلف به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود حداكثر ظرف زمان سه ماه بعد از صادرات، مطابق با ترتيبات مقرر در«دستورالعمل‌ و ضوابط اجرايي رفع تعهد ارزي صادركنندگان» به چرخه اقتصادي كشور بوده‌اند.

بر اين اساس و ضمن قدرداني از تلاش صادركنندگان در رشد و تعالي كشور به اطلاع مي‌رساند با توجه به پايان مهلت تعيين شده، در صورتي كه صادركنندگان تاكنون نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادي كشور مطابق ترتيبات اعلامي و رفع تعهد ارزي اقدام نكرده‌اند، بايد نسبت به انجام اين مهم تسريع كنند.

به موجب تكليف مقرر در تبصره (2) ذيل بند (1) مصوبات چهاردهمين جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي، بانك مركزي مكلف است در صورت عدم برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد اقدامات قانوني لازم را انجام دهد.

از اين‌رو مقتضي است، صادركنندگان نسبت به ايفاي تعهدات ارزي خود مطابق با مصوبات و دستورالعمل‌هايي كه پيش‌تر به آنها اشاره شد، اقدام لازم را به عمل آورند.فارس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون