• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4276 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي

عبدالحسن نقيب‌زاده در دبيرستان فرهنگ

پيشكسوت فلسفه در ميان دانش‌آموزان

همايش پرسش از ضرورت فلسفه در عصر حاضر با حضور ميرعبدالحسين نقيب‌زاده از پيشكسوتان رشته فلسفه در كشور و جمع زيادي از دانشجويان، دبيران، دانش‌آموزان و علاقه‌مندان فلسفه در دبيرستان پسرانه فرهنگ تهران برگزار شد. خلاصه‌اي از گزارش چند نفر از دانش‌آموزان از اين نشست از نظر مي‌گذرد.

 

مصطفي دهقان ، دبير كارپژوه: تنها حاصل دانش و فلسفه براي كسي چون نقيب‌زاده دانستن صرف و فلسفه‌داني نبوده و نيست. بلكه مي‌توان حتي از كردار و گفتار ايشان نيز فضيلت‌هاي بسياري را دريافت كرد. ايشان در طول صحبت خود تاكيد بسياري بر زبان ساده، رسا و دقيق مباحث فلسفي داشتند و از پرگويي‌هاي بي‌حاصل و نوشتار و گفتار دشوار به ‌شدت بيزار بودند. در جايي از نقيب‌زاده در رابطه با اساتيدشان در دوره دانشگاهي پرسيده شد و ايشان فرمودند: استاد اصلي من كه از وي تاثير فراوان پذيرفتم، يك نفر بود و آن هم شادروان دكتر محمود هومن بود. بقيه راه تماما خودآموزي بود و انديشيدن. در زمان ورود به مدرسه اكثر دانش‌آموزان با نگاهي متحير و مشتاقانه به استاد نگاه مي‌كردند و از حضور چنين فردي در مدرسه خوشحال بودند. سوالاتي كه از سوي دانش‌آموزان در جلسه مطرح شد، مسبب شادي استاد گرديد، چرا كه خود دكتر نقيب‌زاده مايل به همين پرسش و پاسخ‌ها بود. ايشان فرمودند: من حتي در كلاس‌هايم در دانشگاه نيز همين رويه را داشته‌ام. من وقتي صحبتي مي‌كنم كه سوالي خوب شود و همين رويه در واقع رويه اصيل فلسفه و رويه سقراط نيز بوده است يعني ديالكتيك. به همين دليل همايش كه قرار بود با سخنراني استاد نقيب‌زاده همراه باشد به شكل يك جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد كه در طول جلسه سوالاتي در حوزه فلسفه، فلسفه كانت، فلسفه آموزش و پرورش و مشكلات امروزه آموزش و پرورش كشور مطرح شد.

اميرحسين گوهري‌پور،مسوول بخش فلسفه اسلامي كارپژوه فلسفه: قبل از ورود استاد به جلسه و آغاز همايش ايشان مواردي را در دفتر مديريت عنوان كردند و درخواست داشتند تا از سخنراني ايشان صرف‌نظر شود و جلسه تماما در اختيار افراد باشد ‌تا آنچه پيشينه فلاسفه‌اي چون سقراط و ذات فلسفه است يعني ديالوگ در مدرسه برقرار شود و در واقع جلسه تماما به شكل پرسش و پاسخ باشد . پس از صحبت‌هايي دكتر نقيب‌زاده وارد سالن شدند و همه به احترام ايشان قيام كردند . يكي از نكات حايز اهميت حضور خيل عظيمي از دبيران و مديران و اولياي دانش‌آموزان بود كه حتي از استان‌هاي ديگر هم براي حضور در همايش آمده بودند. نخستين پرسش دانش‌آموزان از دكتر نقيب‌زاده اين بود: آيا بشريت همچنان به فلسفه و فلسفه‌ورزي نيازمند است يا نه؟ بشري كه سابقه بيش از دو هزار و پانصد سال تفكر فلسفي و انديشه اصيل را دارد، آيا همچنان نيازي براي تفكر فلسفي مي‌بيند و اگر مي‌بيند آن ضرورت و نياز چيست؟» نقيب‌زاده در جواب اين پرسش گفت: فلسفه نمود والاي انديشه و انسان نيازمند انديشيدن است. از آنجايي كه ارزش انديشه بسيار بالاست و برآورده شدن مسائل زيستي انسان نيز به انديشيدن وابسته است از همين‌رو انسان نيازمند انديشيدن است. هر انساني به عنوان انسان مي‌انديشد و با پرسش‌هاي زيادي روبه‌رو مي‌شود و قلمروي فلسفه انديشه است و بايد گفت كه فلسفه براي هر عصري نياز است، چرا كه انسان هميشه نيازمند انديشيدن است. يكي از تفاوت‌هاي انسان و جانوران در موضوع برگزيدن است كه برگزيدن برگرفته از انديشيدن و آگاهي است و اگر انديشه نباشد، آزادي نيز نخواهد بود.

عليرضا نبي، مسوول بخش فلسفه سياسي كارپژوه فلسفه: حضور دكتر نقيب‌زاده، به سوالات دانش‌آموزان و دغدغه‌هاي‌شان حول مسائل فلسفه سياسي نگرشي متفاوت بخشيد. دانش‌آموزان درباره آنچه از كتاب‌ها، معلمان و تحليل‌هاي روز تحليلگران شنيده بودند، با دكتر مطرح كردند و صحت تحليل‌هاي امروزه را جويا شدند. بيشتر سوالات اين حوزه درباره سه بحث آينده فلسفه سياسي، نحوه دموكراسي و اجراي آن و ويژگي‌هاي حكومت‌هاي مطلوب در قرن بيست و يكم بود. از آنجايي كه استاد علاقه‌اي به يك طرفه بودن همايش نداشتند؛ سوال‌هاي معلمان و دانش‌آموزان را با حوصله، مستدل و دقيق پاسخ مي‌دادند و همين امر به ما ياد داد تا اگر پرسشي از ما شد به بيان مستدل، دقيق و رساي جواب آن سوال بپردازيم. يكي از مواردي كه اين استاد برجسته ايراد كردند در مورد رابطه فلسفه و زندگي بود. ايشان فرمودند: فلسفه با زندگي پيوند دارد و مي‌تواند به هر زندگي روشنايي بخشد. فلسفه‌اي خوب و راهگشاست كه به زندگاني راه پيدا كند و به دغدغه‌هاي انسان بپردازد.

امير عليلي، مسوول بخش فلسفه اخلاق كارپژوه فلسفه: چيزي كه همه ما به عنوان فلسفه‌خوان و علاقه‌مند به فلسفه از استاد نقيب‌زاده آموختيم، نزديك شدن به ذات فلسفه بود يعني نزديك شدن به ديالوگ و گفتمان. اما جز اين مساله كلي، سوالات بيشتر افراد حاضر در جلسه در حوزه فلسفه اخلاق و كانت بود اما بسياري از پرسش‌ها نيز مربوط به مسائل امروزه آموزش و پرورش نيز بود از جمله اين سوال كه در فلسفه اخلاق كانت گفته مي‌شود، نيت عمل بسيار مهم است و حال سوال اين است كه با عدم نيت خوب آموزش و پرورش آيا ما به مقصود كه همانا تربيت مناسب افراد است، خواهيم رسيد؟ دكتر نقيب‌زاده در ابتدا مقدمه سوال را روشن كردند و گفتند: علاوه بر نيت خير نتيجه عمل هم مورد بحث و نياز است و در ادامه نيز گفتند: هر عملي كه باعث آزار و اذيت افراد ديگر شود خير نبوده و راه به جايي نخواهد برد. جواب بنده به سوال شما يعني اينكه آيا نظام آموزشي پاسخگوي مشكلات اساسي خواهد بود يا خير، قطعا خير است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون