• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4277 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي

رييس‌جمهور در ديدار با مديران ارشد وزارت جهاد كشاورزي

بار اصلي امنيت كشور بر دوش كشاورز قرار دارد

حسن روحاني رييس دولت دوازدهم روز گذشته با وزير، معاونين و مديران ارشد وزارت جهاد كشاورزي ديدار و گفت‌وگو كرد. روحاني در اين ديدار با بيان اينكه دانشگاه و بخش كشاورزي بايد با اولويت دادن به نيازهاي مردم متصل باشند، تصريح كرد: حركت به سمت خودكفايي در نهاده‌هاي كشاورزي و دامي ضروري است.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه «در برابر دست‌هاي پينه‌بسته كشاورزان تعظيم مي‌كنيم و قدردان تلاش‌هاي آنها هستيم»، گفت: كشاورز بايد قادر به تامين زندگي خود باشد و وزير جهاد كشاورزي، دلسوز، پيگير و متعهد به حقوق كشاورزان است. روحاني با اشاره به اينكه بار اصلي امنيت كشور بر دوش كشاورز قرار دارد، اظهار داشت: وقتي كلمه امنيت به‌كار برده مي‌شود، معمولا نيروهاي نظامي و انتظامي به اذهان عمومي متبادر مي‌گردد و اين در حالي است كه بخش بزرگي از تامين امنيت به دست كشاورزان عزيز است. بي‌ترديد اگر مردم براي تامين خوراك و غذاي خود دغدغه خاطر داشته باشند، امنيتي نيز وجود نخواهد داشت. رييس‌جمهور تصريح كرد: بخش بزرگي از آرامش و امنيت خاطر مردم در سايه تامين مواد غذايي مورد نياز حاصل مي‌شود و در گذشته چنين بود كه هركسي مواد مورد نياز سالانه خود را ذخيره مي‌كرد و در تامين امنيت خود نقش اساسي داشت اما امروز مسووليت تأمين امنيت به واسطه تغيير شرايط زندگي در مركزيتي به نام دولت و وزارت جهاد كشاورزي متمركز شده است كه مسووليت بسيار سخت و سنگيني محسوب مي‌شود. روحاني با بيان اينكه دولت در مقابل كشاورزي كه مسووليت تامين امنيت غذايي مردم را برعهده دارد، وظيفه دارد كه امنيت خود كشاورز را تامين كند، اظهار داشت: بدون ترديد اگر كشاورز براي توليد و فروش محصول خود امنيت خاطر نداشته باشد، نمي‌تواند براي جامعه و مردم امنيت بيافريند. بايد در حوزه غذا و تأمين مواد غذايي روي پاي خود بايستيم و نيازمندي‌هاي خود در اين حوزه را از سفره و مزرعه ايران توليد كنيم.

رييس‌جمهور با بيان اينكه دولت غير از تامين مواد و محصولات كشاورزي و غذايي بايد به فكر قدرت خريد مردم هم باشد، اظهار داشت: اگر بهترين مواد غذايي در كشورمان توليد شود، اما مردم قدرت خريد نداشته باشند، بي‌ترديد به مرور در توليد مواد غذايي نيز دچار مشكل خواهيم بود؛ لذا بايد هر دو بخش را مورد توجه جدي قرار داده و تعادل ايجاد كنيم، به نحوي كه هم مردم قدرت خريد داشته باشند و هم توليدات بخش كشاورزي و دامي نيز به صرفه باشد. روحاني با اشاره به مشكلات ايجاد شده در حوزه آب‌هاي زيرزميني، گفت: امروز در بعضي از حوزه‌ها به‌ويژه حوزه آب، با مواردي مواجه هستيم كه از قبل، پيش‌خور شده است و با مجوزهاي نادرستي كه صادر شده آب‌هاي زيرزميني با افت شديدي مواجه شدند به نحوي كه اگر در جايي با 30 متر به آب دسترسي پيدا مي‌شد امروز در همان مكان بايد چاه 300 متري حفر شود. رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به افزايش قيمت لبنيات و گوشت در هفته‌هاي اخير، گفت: در اين زمينه در دولت با حضور وزيران كشاورزي، صنعت، و تجارت بحث‌هاي زيادي صورت گرفت. مردم نبايد از اين بابت نگراني داشته باشند.رييس‌جمهور در اين رابطه تغيير الگوي مصرف مردم از گوشت قرمز به گوشت سفيد و استفاده از آبزيان اشاره كرد و افزود: گوشت سفيد و محصولات دريايي مي‌تواند جايگزين بسيار خوبي براي گوشت قرمز در سبد مصرفي مردم باشد و امروز وقت آن است كه با توليد با‌كيفيت آبزيان از جمله ماهي و ميگو، مقداري از بار گوشت مورد نياز مردم از دريا تأمين شود.روحاني با بيان اينكه مديران جهاد كشاورزي و دست‌اندركاران فكر كنند كه بايد چه كار كنيم كه مردم به وفور مواد غذايي لازم را در اختيار داشته باشند، گفت: در داخل كشور بايد امنيت لازم براي توليد محصولات كشاورزي را فراهم كنيم. رييس‌جمهور قاچاق كالاهاي اساسي كه با ارز 4200 توماني تامين مي‌شود را رانت‌خواري، سوءاستفاده و خيانت به كشور دانست و گفت: متاسفانه دلالان با سوءاستفاده از شرايط، اين كالاها را به آن سوي مرزها قاچاق مي‌كنند كه بايد با آن مقابله شود و نهادهاي مسوول، با دقت موضوع را پيگيري كنند.رييس‌جمهور شعار «امنيت ما با كشاورزي و امنيت كشاورزي با ما» را سر‌لوحه اقدامات و تلاش‌ها در اين حوزه دانست و گفت: براي خوداتكايي كشور در توليد محصولات كشاورزي اين شعار محوري ما است. روحاني در ادامه سخنان خود از دست‌اندركاران و مسوولان به خاطر خودكفايي در توليد گندم سپاسگزاري كرد و گفت: با تلاش‌هاي انجام‌شده، بحمدالله چند سالي است كه در توليد گندم خودكفا هستيم و در حالي كه در مقطعي ايران حتي دومين كشور واردكننده گندم بود، امروز روي پاي خود ايستاده و گندم مورد نيازمان را خودمان توليد مي‌كنيم.

روحاني با بيان اينكه اگر تلاش و سرمايه‌گذاري در اين زمينه بيشتر شود مي‌توان اين رقم را به 10 ميليون تن در سال افزايش داد، گفت: در استان‌هاي خوزستان و ايلام در اين چند سال نزديك به 300 هزار هكتار و در سيستان و بلوچستان 46 هزار هكتار زمين با كانال كشي و زهكشي براي كشت با آبياري نوين آماده شده و آيا اين كار مهمي نيست؟ مردم بايد از اين اقدامات مطلع شوند و رسانه‌ها و صدا و سيما بايد اين اقدامات را به اطلاع مردم برسانند. روحاني با بيان اينكه امروز هيچ روستاي بالاي 10 خانوار در كشور نداريم كه برق نداشته باشد، گفت: هزاران كيلومتر جاده روستايي در طول 5 سال گذشته ترميم و ايجاد شده است، همه روستاهاي كشور به اينترنت دسترسي دارند، عمليات گازكشي در اين مدت معادل كل گازكشي در تاريخ كشور بوده است، اجراي طرح تحول سلامت براي تامين بهداشت و سلامت مردم از جمله اقدامات بزرگي است كه از سوي دولت يازدهم و دوازدهم انجام شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون