• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4277 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي

اخبار

حماس اداره گذرگاه رفح را بر عهده گرفت

وزارت امور داخلي نوار غزه (وابسته به حماس) بامداد روز گذشته اداره گذرگاه «رفح» را بر عهده گرفت. به گزارش فارس به نقل از آناتولي اين اتفاق پس از آن رخ داد كه تشكيلات خودگردان تمام كارمندان خود در اداره اين گذرگاه را خارج كرد. تشكيلات خودگردان ديشب به صورت ناگهاني تصميم مذكور را اعلام كرد. بيشتر گروه‌هاي فلسطيني اين تصميم تشكيلات خودگردان را مردود دانستند و اعلام كردند اين اقدام، اختلافات داخلي را تعميق مي‌كند. بر اساس توافق آشتي فتح با حماس در اكتبر 2017، تشكيلات خودگردان در نوامبر همان سال كنترل و اداره گذرگاه رفح را بر عهده گرفته بود. بند تحويل گذرگاه‌هاي غزه به تشكيلات خودگردان تنها بندي بود كه از توافق‌نامه آشتي مذكور اجرايي شد. كارشناسان معتقدند تنش كنوني به وجود آمده ميان تشكيلات خودگردان و حماس از زمان امضاي توافق آشتي، در نوع خود شديدترين تنش بوده است.

تنش‌ها ميان دو طرف از لغو مجلس قانونگذاري فلسطين توسط محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان آغاز شد و با دستگيري اعضاي حماس در كرانه باختري و اعضاي فتح در نوار غزه شدت گرفت. تشكيلات خودگردان هفته جاري اعلام كرد تمام مقرها و دفاتر خود در نوار غزه را تا اطلاع ثانوي تعطيل مي‌كند.

نوار غزه كه شامل پنج منطقه يا استان است از غرب محصور به درياست و از جهات ديگر به فلسطين اشغالي و براي ارتباط با دنياي خارج هفت گذرگاه دارد كه شش گذرگاه در كنترل كامل رژيم صهيونيستي است و يك گذرگاه رفح در مرز با مصر در كنترل مشترك قاهره و طرف فلسطيني قرار دارد.

محل مذاكرات آتي يمن مشخص نشده است

رييس كميته عالي انقلاب يمن اعلام كرد كه عدم پرداخت حقوق نيروهاي ارتش و نيروهاي امنيتي دولت مستعفي يمن طرحي امريكايي است. وي همچنين اظهار كرد، مكان برگزاري مذاكرات مشخص نشده است. به گزارش ايسنا، محمد علي حوثي، رييس كميته عالي انقلاب يمن خاطرنشان كرد: ‏ما با فرستاده سازمان ملل مكاني را براي برگزاري مذاكرات آتي يمن مشخص نكرديم. اين در حالي است كه قبلا به نقل از وي خبري منتشر شده بود مبني بر اينكه دور آتي مذاكرات احتمالا در اردن برگزار شود. الحوثي ادامه داد: ما خواهان پرداخت حقوق همگان شده‌ايم و عدم پرداخت حقوق‌هاي دو نهاد امنيتي و نظامي را اقدامي جنايت‌آميز قلمداد مي‌كنيم.وي در ادامه افزود: از نظر ما اين عدم پرداخت حقوق‌ها طرح امريكاست كه توسط ائتلاف متجاوز عربي تحت رهبري عربستان و مزدورانش انجام مي‌شود تا ارتش و نيروهاي امنيتي را مرخص كنند همانند كاري كه در عراق كردند و ما اين امر را نمي‌پذيريم چرا كه يك توطئه برملا شده عليه نيروهاي قهرمان در آن دو نهاد است كه نپذيرفتند به خواسته‌هاي ائتلاف متجاوز عربي تن دهند.رييس كميته عالي انقلاب يمن اظهار كرد، ائتلاف سعودي كشتي‌هاي مجوز‌دار سازمان ملل را توقيف كرده و به آنها اجازه نمي‌دهد وارد بندر الحديده شوند. وي در اين توييت نوشت: ممانعت از ورود كشتي‌ها به بندر الحديده دال بر مخالفت ائتلاف سعودي با قطعنامه ۲۴۵۱ شوراي امنيت است. اين در حالي است كه مارتين گريفيث، فرستاده سازمان ملل به يمن امروز (دوشنبه) صنعا را به مقصد رياض براي ديدار با منصور هادي رييس‌جمهوري مستعفي يمن ترك كرد.

شكست كودتا در گابن

با گذشت بيش از دو ساعت بعد از انتشار خبرهايي مبني بر «كودتاي نظامي» در گابن، سخنگوي دولت اين كشور آفريقايي اعلام كرد كه اوضاع تحت كنترل است و «شورشيان» بازداشت شده‌اند. به گزارش فارس، صبح روز گذشته برخي رسانه‌هاي بين‌المللي از تسلط گروهي از سربازان گابن بر تلويزيون و راديوي دولتي اين كشور و كودتاي نظامي آنها در اين كشور نفتي آفريقا خبر دادند. در فيلمي كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده بود، يك سرباز گابن متني كوتاه در مخالفت با رييس‌جمهور اين كشور ايراد كرد و از مردم و ديگر نظاميان اين كشور خواست، ضمن در دست گرفتن سلاح ،كنترل پايگاه‌هاي نظامي گابن را در اختيار بگيرند. بعد از انتشار اين فيلم، رسانه‌ها از تيراندازي در پايتخت گابن و «در جريان بودن كودتاي نظامي» خبر دادند، كشوري كه «علي بونگو» رييس‌جمهور آن بعد از سكته مغزي در جريان سفر چند ماه قبل خود به عربستان سعودي، در مغرب در حال گذراندن مراحل درمان بوده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، با گذشت بيش از دو ساعت از انتشار خبرهاي مختلف درباره كودتاي نظامي در گابن، سخنگوي دولت اين كشور به اين خبر واكنش نشان داد. سخنگوي دولت گابن اعلام كرد كه «وضعيت در كنترل» نيروهاي دولتي قرار دارد و «شورشيان بازداشت شدند».

زمان بازگشايي سفارت عربستان در دمشق

روزنامه تلگراف انگليس امروز روز دوشنبه اعلام كرد كه عربستان در اوايل سال جاري ميلادي يا نهايتا در اواسط آن روابط خود با سوريه را از سر مي‌گيرد و سفارت خود در دمشق را بازگشايي مي‌كند. به گزارش ايسنا، اين روزنامه در گزارشي با عنوان «تمامي راه‌ها به دمشق منتهي مي‌شود»، اعلام كرد: اين اقدام عربستان كه زماني مخالف سرسخت حضور بشار اسد در قدرت بود؛ به رييس‌جمهور سوريه «مشروعيت بي‌سابقه‌اي» مي‌دهد و دوره جديدي را براي وي پس از حدود هشت سال انزوا، جنگ و تخريب آغاز مي‌كند. تلگراف از دني مك‌كي، تحليلگري كه تماس‌هايي با دولت سوريه نيز دارد، نقل كرد: همه‌چيز از قبل برنامه‌ريزي شده بود؛ از سفر عمر البشير، رييس‌جمهور سودان به دمشق در ماه گذشته گرفته تا بازگشايي سفارت‌هاي امارات و بحرين در سوريه. وي عنوان داشت: منابع من در دمشق به من گفته‌اند كه عربستان در يك زماني در سال جاري ميلادي دست به اين اقدام مي‌زند كه ممكن است اين گام در اوايل ۲۰۱۹ يا در اواسط آن برداشته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون