• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4277 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي

حوضه زاگرس مركزي در شرايط بحراني قرار دارد

ماموريت احياي زاينده‌رود و كارون بزرگ به شوراي عالي آب

گروه اجتماعي| سرانجام خواسته نمايندگان استان اصفهان محقق شد و هيات دولت به شوراي عالي آب ماموريت داد تا احياي زاينده‌رود را دنبال كند. البته مصوبه هيات وزيران محدود به احياي زاينده‌رود نيست و قرار است شوراي عالي آب درباره ساير رودخانه‌هاي مهم كشور هم تصميم‌گيري كند. بنا به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، هيات وزيران به شوراي عالي آب به عنوان مرجع هماهنگي سياستگذاري در زمينه تامين، توزيع و مصرف آب كشور ماموريت داد تا با تشكيل كارگروه‌هايي موضوع احياي رودخانه زاينده‌رود و ساماندهي كمي و كيفي رودخانه كارون بزرگ و در صورت لزوم ساير رودخانه‌هاي مهم كشور را در دستور كار قرار دهد.

چهاردهم آذرماه امسال 18 نماينده استان اصفهان در حركتي اعتراضي از نمايندگي مجلس استعفا كرده بودند. حركتي كه با هدف فشار به دولت براي توجه به طرح‌هاي آبرساني به اين استان انجام شده بود. اكبر تركي نماينده مردم فريدون‌شهر در مجلس شوراي اسلامي درباره دلايل اين استعفا به تسنيم گفته بود: «نمايندگان به دليل حذف پروژه‌هاي آب‌رساني استان اصفهان از رديف‌هاي بودجه سال آينده، نامه‌اي را تدوين و در آن استعفاي خود را اعلام كردند. نماينده مردم فريدون‌شهر در مجلس تصريح كرد: نمايندگان در انتظار سپري شدن مراحل قانوني استعفاي خود هستند.» نمايندگان اين استان 21 آذرماه هم در نامه به حسن روحاني، رييس‌جمهوري، از او خواسته بودند تا براي برداشت يك ميليارد دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي با رهبر انقلاب مكاتبه كند. آنها در اين نامه نوشته بودند كه يكي از راه‌هاي احياي زاينده‌رود اجراي پروژه‌هاي سد و تونل بهشت آباد و كوهرنگ 3 است كه اجراي پروژه مورد تاكيد مقام معظم رهبري هم قرار گرفته است. به اين ترتيب از رييس‌جمهور خواسته بودند كه پيشنهاد برداشت يك ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي براي اجراي اين پروژه و احياي زاينده رود و تالاب گاوخوني از سوي دولت به رهبر انقلاب ارسال شود. حالا با تصويب هيات دولت، اين شوراي عالي آب است كه بايد هم درباره زاينده‌رود چاره‌انديشي كند و هم درباره كارون بزرگ و ديگر رودخانه‌هاي مهم كشور كه در وضعيت بحراني به سر مي‌برند.

وضعيت زاينده‌رود چگونه است؟

در اصفهان همچون بسياري استان‌هاي ديگر منابع آب رو به ته كشيدن است و چاره‌اي جز يافتن راه‌هاي بهينه مديريت آب نيست. به گزارش ايرنا، حوضه آبريز زاينده‌رود داراي 26 هزار و 917 كيلومتر مربع است كه 92.9 درصد آن در استان اصفهان و 7.1 درصد در استان چهارمحال و بختياري قرار دارد. اكنون از يكهزار و 400 ميليون مترمكعب حجم سد زاينده رود تنها 135 ميليون مترمكعب يعني 9 درصد آن آب دارد.

محمود چيتيان، آذرماه امسال مدير سد و نيروگاه زاينده رود آب منطقه‌اي اصفهان گفته است: با توجه به خشكسالي، تغييرات اقليم و كاهش رطوبت خاك، وضعيت كنوني حوضه زاينده‌رود بحراني است.

به گفته چيتيان ميزان بارش‌ها در محل شاخص كوهرنگ (كوه‌هاي زاگرس مركزي) در زمان حاضر خوب است اما با توجه به سير خشكسالي، تغييرات اقليم و رطوبت خاك، اين حوضه در شرايط بحراني قرار دارد. نيروگاه سد زاينده‌رود از مدار خارج است و آب آشاميدني مورد نياز از دريچه‌هاي تحتاني سد خارج مي‌شود. مدير سد و نيروگاه زاينده رود آب منطقه‌اي اصفهان با اشاره به بارگذاري‌هاي زيادي كه روي حوضه زاينده‌رود انجام شده، تامين آب جديد از طريق اجراي طرح‌هاي انتقال آب بين حوضه‌اي را ضروري دانسته بود. او بر ضرورت استفاده از پساب به عنوان يك منبع دايمي براي صنايع هم تاكيد كرده بود. چرا كه اصفهان يكي از استان‌هاي صنعتي كشور به شمار مي‌رود و اين روش مي‌تواند از افزودن بار بر منابع آب بكاهد. چيتيان يادآور شده است كه آمايش سرزميني مناسبي براي استقرار صنايع از نظر منابع آبي و تراكم جمعيت استان اصفهان در نظر گرفته نشده است. مدير سد و نيروگاه زاينده‌رود گفته است: تونل‌هاي كوهرنگ و بهشت آباد از طرح‌هايي است كه براي احياي حوضه آبريز زاينده رود پيش‌بيني شده است و با تكميل آنها، مقداري از مشكل‌هاي اين حوضه برطرف خواهد شد. بهشت‌آباد، طرح انتقال آب از استان چهارمحال و بختياري به استان اصفهان است كه طبق آن قرار است با احداث سدها و تونل‌هايي، سالانه حدود يك ميليارد مترمكعب آب به فلات مركزي ايران انتقال داده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون