• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4277 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي

كتابخانه

ماكياولي بعد از 500 سال

فيليپودل لوكزه، فيلسوف معاصر و هموطن ماكياولي، قريب پانصد سال پس از درگذشت او، مي‌كوشد در كتاب حاضر تصويري جامع- هرچند مقدماتي- از فلسفه‌اي عرضه دارد كه چنان «رخداد»ي است كه نه‌تنها در زمانه خويش بلكه هنوز هم دلالت‌هاي فكري و عملي آموزه‌هاي آن به‌ درستي و به‌ تمامي فهم نشده است.فيليپودل لوكزه، در اين كتاب از دو طريق بس مهم و كم‌نظير بهره مي‌گيرد؛ نخست بررسي آثار برجسته ماكياولي، شامل گفتارها، شهريار، تواريخ فلورانسي، و هنر جنگ، در پرتوِ مضامين و مسائلي كه در بخش ابتدايي مطرح مي‌شوند. در بخش دوم بررسي تأثيرگذاري و چگونگي دريافت ماكياولي در سنت فلسفه مدرن و معاصر غرب؛ دو طريقي كه هر دو بر بستر مطالعه زمينه‌هاي تاريخي و سياسي فلورانسي، ايتاليايي و اروپايي اين جدال‌هاي نظري انجام مي‌شود.«فلسفه سياسي ماكيا ولي» نوشته فيليپو دل لوكزه با ترجمه فواد حبيبي و امين كرمي توسط انتشارات ققنوس به تازگي منتشر و در دسترس علاقه‌مندان به فلسفه سياسي قرار گرفته است.

اسپينوزاي باليبار

اتي‌ين باليبار يكي از فيلسوفاني بود كه به تبع حكم آلتوسر درباره اهميت بي‌همتاي اسپينوزا به بررسي انديشه‌ها و آثار وي پرداخت.در واقع، باليبار، همچون ماشري و نگري، به نسل دوم موج اسپينوزيسم متأخري تعلق دارد كه قرائت و تفسيري راديكال را از فيلسوف هلندي مطرح كرده است؛ نسلي كه لويي آلتوسر، ژيل دلوز، الكساندر ماترون و مارسيال گوئرو را پيشگامِ خويش در اين راه مي‌ديد.تفسير باليبار از اسپينوزا بر محور نظامي از مفاهيم استوار است كه به نحوي درخشان مي‌تواند اجزاي مختلف فلسفه وي را به هم متصل كند و در عين حال ضمن به دست دادن شرحي از آنها برتري اين نظام فكري را نه‌تنها بر رقباي هم‌عصر آن بلكه بر بديل‌هاي معاصر سياسي و فكري اسپينوزيسم نيز نشان دهد.«اسپينوزا و سياست» نوشته اتي ين باليبار با ترجمه فواد حبيبي و امين كرمي توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

درباره تصوف

«تصوف و طريقت» ترجمه دو مدخل «تصوف» و «طريقت» از دانشنامه اسلام به زبان انگليسي است. نويسندگان اين دو مدخل از جمله سرشناس‌ترين محققان اين حوزه به‌شمار مي‌روند. ايشان ضمن توضيح اصطلاحات تصوف و طريقت و ريشه‌هاي تاريخي شكل‌گيري آنها در عالم اسلام، به پراكندگي جغرافيايي طريقت‌ها و سلسله‌هاي صوفيانه، تحولات تاريخي آنها از ابتدا تا دوران معاصر، مشايخ و شيوه‌هاي سلوك و... در مناطق مختلف دنيا، از اروپا و آفريقا گرفته تا اقصي نقاط آسيا پرداخته‌اند. جامعيت نسبي، بي‌طرفي، پرهيز از مطالب حاشيه‌اي و غير‌ضروري از جمله ويژگي‌هاي مطالعات نويسندگان اين مجموعه است.

«تصوف و طريقت» نوشته تعدادي از مطرح‌ترين نويسندگان عرفان پژوه غربي نظير ماسينيون، لويزن، لوري، چيتيك، ارنست و ... است كه با ترجمه عليرضا رضايت توسط انتشارات حكمت منتشر شده است.

نخستين شيعيان

«شيعيان متقدم» متشكل از پنج مقاله است؛ مقاله اول در مورد كتاب عبيدالله بن علي حلبي است. گفته‌اند اين كتاب اولين نوشته حديثي شيعيان بوده است.مقاله دوم تحليلي تاريخي بر قصيده ابن‌منيرطرابلسي است. مقاله سوم بررسي گسترده جغرافيايي شيعه بر اساس گزارش‌هاي بيان «حي علي خيرالعمل» در اذان است. مقاله چهارم به بررسي تاثير اجتماعي حرم‌هاي ساخته شده بر مزار امام علي(ع) در قرن چهارم پرداخته است. مقاله پنجم نيز به موضوع رابطه ميان گسترش تشيع در منطقه فارس از طريق تجارت اختصاص دارد.«شيعيان متقدم» نوشته محمدحسين افراخته توسط نشر نگاه معاصر منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون