• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4285 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۷ دي

برف درختان را بتكانيم

نيوشا طبيبي

سال گذشته برف سنگيني در تهران باريد و برخلاف بسياري از موارد مشابه، شهرداري تهران غافلگير نشد و كار خدمات شهري به خوبي و منظم و مرتب پيش رفت. خدمات حمل و نقل عمومي مانند روزهاي معمولي جريان داشت و مردم با اتوبوس و مترو در شهر جابه‌جا شدند. برف پارسال اما نشان‌دهنده يك ضعف و معضل در تهران بود: بسياري از شهروندان خود را تافته جدا بافته تلقي كرده، به جاي همياري با مردم ديگر يا پاكسازي معابر مجاور خانه‌هاشان، شهرداري را مسوول و دولت را موظف به خدمت‌رساني و پاكسازي و نجات درختان زير برف مانده دانسته، به انتقادات آتشين پرداختند.

كار پاكيزه نگه‌داشتن شهر فقط بر عهده شهرداري نيست. اگر ده‌ها هزار نفر مامور پاكيزگي شهر باشند و اقليتي اندك به ريختن زباله و قانون‌شكني و ساختن مناظر زشت و نازيبا در شهر ادامه دهند باز هم تهران نظم و پاكيزگي نخواهد گرفت. نازيبايي‌ها و ناپاكي در شهر فقط منحصر به زباله‌ها نيست. تخلف از قانون و هنجارشكني هم چهره شهر را زشت مي‌كند. خط كشيدن و نوشتن بر ديوار شهر با هر نيتي ولو خير، تخلف است و زيبايي‌ها را از بين مي‌برد. تخلف رانندگي نظم ظاهر و باطن شهر را به هم مي‌ريزد و حقوق شهروندان ديگر را ضايع مي‌كند.صحنه ورود به محدوده طرح ترافيك بعضي از متخلفان را در نظر آوريد: كار زشت پوشاندن پلاك خودرو با كاغذ يا باز كردن در صندوق عقب، پارك كردن در چند صف، عدم رعايت فاصله طولي و حركت بين خطوط و رانندگي زيگزاكي و كلافه كننده موتوسيكلت‌ها. همه اين مناظر از زشتي تفاوتي با كوهي از زباله ندارند و چهره شهر زيبا و دوست داشتني تهران را نازيبا مي‌كنند.

تذكر دادن به همشهريان متخلف، اسراف‌كنندگان در آب، آلوده كنندگان معابر و جوي‌ها و … وظيفه‌اي بر دوش هر شهروند تهراني است. مي‌توان با زباني خوش و دوستانه به همشهري محترمي كه لابد از سر بي توجهي قصوري مي‌كند، موضوع را يادآوري كرد. كسي كه شهر و موطنش را دوست دارد و آرزو مي‌كند آن را جايي پاك و زيبا و شايسته زندگي ببيند بايد خود به ضوابط زيست متمدنانه و مودبانه تن دهد. نمي‌توان با ارتكاب تخلف و به هم زدن نظم جاري و مطلوب براي زندگي جمعي انتظار ارتقاي كيفيت زندگي داشت.

با افزايش حجم بارش‌ها و كاهش دماي هوا، در هفته‌هاي آينده با بارش برف و باران مواجه خواهيم بود. تصميم بگيريم كه اين بار به شهر و همشهريان خود بيش از گذشته بها دهيم. اگر درختي زير بار برف بود با تكاني رهايش كنيم. همسايه‌ها و هم مسيرهاي پياده را اگر سوار بر خودرو هستيم سوار كنيم، حريم خانه خود را پاكسازي كنيم و هزار كار ديگر كه مي‌توانيم براي افزايش حس رضايتمندي در خود و ديگران انجام‌شان دهيم. براي اعتلاي شهر و كشور عزيز بايد به جان بكوشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون