• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4286 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ دي

سيدحسن خميني در واكنش به اقدام امريكا

نشست ورشو عليه ملت ايران قطعا به شكست خواهد انجاميد

كمتر از يك ماه ديگر شهر ورشو پايتخت لهستان ميزبان اجلاسي عليه ايران خواهد بود. اگرچه ميزبان جغرافيايي اين اجلاس لهستان است اما باني اصلي آن امريكا و دولت ترامپ است. امريكا براي اين نشست از كشورهاي مخالف ايران براي حضور در اين نشست دعوت كرده كه بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسراييل، وزير امور خارجه عربستان و همچنين وزير امور خارجه مصر از مهمانان اصلي اين مراسم هستند. وزيران خارجه اردن و امارات، بحرين و مراكش نيز ازجمله ديگر كشورهاي دعوت شده در اين اجلاس ضدايراني هستند كه قرار است در ورشو لهستان برگزار شود. جمهوري اسلامي ايران در واكنش به تصميم لهستان براي برگزاري اين اجلاس، ضمن اعتراض شديد به آن، كاردار لهستان در ايران را به وزارت امور خارجه فراخوانده است. امريكا به‌منظور تحت‌الشعاع قرار دادن كانال مالي ايران و اروپا (SPV) كه قرار است در هفته‌هاي آتي آغاز به فعاليت كند و همچنين به منظور ايجاد شكاف در جبهه اروپا درخصوص ايران اقدام به برگزاري اين اجلاس ضدايراني در لهستان كرده است. ناظران معتقدند عدم اقبال كشورهاي قدرتمند اروپايي براي ميزباني يا حتي شركت در اين اجلاس ضدايراني در لهستان يكي از نشانه‌هاي شكست احتمالي اين نشست خواهد بود. فارغ از تحليل كارشناسان بين‌الملل و همچنين چهره‌هاي بين‌المللي، برگزاري چنين نشستي سبب شده است تا چهره‌هاي مختلف سياسي نيز به اين نشست واكنش نشان دهند. سيدحسن خميني يادگار امام يكي از چهره‌هايي است كه روز پنجشنبه در همايش «مصلح شرق» نكوداشت سي‌امين سالگرد نامه امام به گورباچف در واكنش به برگزاري چنين نشستي گفت: اين نامه راهي نشان داد كه امروز به درد ما هم مي‌خورد و آن «گفت‌وگو» است. امام نمي‌گويد هرچه من مي‌گويم بپذيريد، بلكه مي‌گويد انديشمندان را بفرست و بيايند در قم با علما صحبت كنند تا از حجاب‌ها و حصارهاي در هم تنيده ذهني خود خارج شويد.

هشدار امام به همه تاريخ است؛ موضوع نامه شوروي سابق است ولي هر كس از خداوند و معنويت جدا شود راه را به بيراهه برده است و راه بيراهه يا اساسا همه ‌چيز را گم مي‌كند يا بخشي را گم مي‌كند؛ ممكن است به نفع عدالت، آزادي را از بين ببرد، به نفع آزادي، عدالت را از بين ببرد و به نفع هر دوي اينها به استعمار توجه نكند و اينكه يك ملت جداي از همه اينها احتياج به عزت، غيرت و غرور دارد.

يادگار امام ادامه داد: امام در حقيقت مي‌خواستند جبهه شرق را به راه بياورند. آن وقت‌ها تعبير پيمان ورشو را به كار مي‌بردند كه آن پيمان شكست خورد و البته نشست ورشو هم كه اخيرا براي ملت ايران برنامه‌ريزي كرده‌اند قطعا به شكست خواهد انجاميد؛ اگر آن ورشو چيزي عايدشان كرد اين ورشو هم عايدشان مي‌كند.

پيش از سيدحسن خميني، عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان نيز در انتقاد از برگزاري اين نشست ضدايراني در توييتر خود نوشت: «چرايي انتخاب لهستان براي برگزاري كنفرانس ضدايراني توسط امريكا! تصميم لهستان براي ايجاد پايگاه نظامي ناتو موسوم به دژ ترامپ، انعقاد قرارداد ۴.۷ ميليارد دلاري جهت خريد سامانه دفاعي پاتريوت، جايگزيني واردات گاز طبيعي مايع از امريكا به جاي خريد گاز از روسيه در سال ۲۰۲۲.» وي با تاكيد بر اينكه نامه امام به گورباچف يك امر خيرخواهانه است، تصريح كرد: روس‌ها در جريان جنگ جهاني دوم فهميدند كه ناسيوناليسم توان ايستادن مقابل نازيسم را ندارد و درهاي كليساها دوباره باز شد. اما تا دوره گورباچف اين مساله فقط براي مسيحي‌ها است. در اين دوره كشورهاي آسياي ميانه جريان اسلام‌گرايان هم دوباره مطرح مي‌شوند و صداي اذان از گلدسته‌ها بلند مي‌شود. امام هم خيرخواهانه مي‌گويد اگر مي‌خواهي بماني اين روش را برو و هم پيش‌بيني مي‌كند كه اگر اين راه را نروي فرو مي‌پاشي؛ اتفاقي كه بعدا رخ داد و دنيا به آن بهت‌آور نگاه مي‌كرد.دستگاه ديپلماسي كشورمان نيز از همان روزهاي نخستي كه خبر برگزاري چنين نشستي رسانه‌اي شد واكنش‌هاي قاطعي به اين اقدام ضدايراني دولت ترامپ و همراهان او در منطقه نشان داد. ظريف در محكوم كردن برگزاري چنين نشست‌هايي در توييتر خود نوشت: «جهت يادآوري به ميزبان/ شركت‌كنندگان همايش ضدايراني: كساني كه در آخرين نمايش ضدايراني امريكا شركت كردند يا مرده‌اند يا سياه‌رو شده‌اند يا به حاشيه رانده شدند و ايران قوي‌تر از هميشه است. دولت لهستان نمي‌تواند اين ننگ را پاك كند: در حالي كه ايران لهستاني‌ها را در جنگ جهاني دوم نجات داد اين كشور اكنون ميزبان سيرك مذبوحانه ايران‌ستيزان شده است.»

گفتني است اجلاس ورشو 24 و 25 بهمن ماه برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون