• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4286 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ دي

از نگراني‌هاي كزازي تا فيلم داوودنژاد

«بمب» در اروپا

گروه فرهنگ و هنر

در بخش خبرنامه امروز اظهارنظر ميرجلال‌الدين كزازي را درباره انتخاب برخي واژگان مجهول در ادبيات فارسي مي‌خوانيم و خبرهاي ديگر هم شامل حرف‌هاي افشين ‌هاشمي درباره محب‌اهري، وضعيت فيلم ‌تازه پيمان معادي و آمدن يا نيامدن آخرين ساخته داوودنژاد به جشنواره‌ مي‌شود.

 

ادبيات ما و وام‌واژه‌ها

ميرجلال‌الدين كزازي، استاد ادبيات فارسي ‌است كه شاگردانش اغلب از او به‌عنوان مردي متين و با احساس مسووليت ‌بالا ياد مي‌كنند. كزازي همواره از كمبودهايي كه اين رشته را تهديد مي‌كند حرف زده و به‌تازگي هم گلايه‌هايي پيرامون اين مشكل مطرح ‌كرده است. حرف كزازي اين است كه خطري بزرگ ادبيات فارسي را نشانه ‌گرفته و همه بايد براي گذر از اين وضعيت فكري اساسي بكنند. او گفته است: «باورم اين است كه با انبوهي واژه‌هاي بيگانه يا وام‌واژه‌ها، هيچ نهادي نمي‌تواند به تنهايي چاره‌اي براي دشواري‌ها و نابهنجاري‌هاي زبان بيابد، بينديشد و به‌‌كار بگيرد. گاهي گفته مي‌شود كه اگر در برابر وام‌واژه‌اي چند واژه را
در پيش بنهند، آشفتگي پديد مي‌آورد. شايد در آغاز اين‌گونه باشد، اما اين بخت را به بهترين واژه مي‌دهد كه گزيده شود و ايرانيان و پارسي‌زبانان آن را به‌كار ببرند. از همين روي استادان دانشگاه، نويسندگان، سخنوران و همه كساني كه زبان را آگاهانه و به‌گونه پرورده و هنري به‌كار مي‌گيرند، مي‌توانند در برابر وام‌واژه‌ها، واژه بسازند و داوري با مردم است.»

 

هاشمي از محب‌اهري گفت

نام حسين‌ محب‌اهري حالا ديگر جزئي از خاطره جمعي يك نسل ‌است. بازيگري كه با هنرنمايي در برنامه‌هاي تلويزيوني و تئاتر و سينما خوب درخشيد و چند روز قبل طرفدارانش را تنها گذاشت. چهره‌هاي زيادي از هنرمندان درباره جايگاه هنر اين هنرمند فقيد اظهارنظر كردند اما حرف‌هاي افشين ‌هاشمي به‌دليل همكاري نزديك با محب‌اهري لطف ديگري دارند. هاشمي گفته است: «حسين محب‌اهري تركيبي از سرخوشي و دقت بود و در تمام اين سال‌هاي اخير، جوري نقش‌هايش را بازي مي‌كرد كه بيماري اصلا خودش را نشان ندهد. با آقاي محب‌اهري چند همكاري در تئاتر و سينما داشتم و از آنجا كه بازيگري بسيار دقيق بود، هميشه دوست‌ داشتي باز هم با او كار كني. در فيلم «خداحافظ دختر شيرازي» هم مي‌دانستم احوال‌شان خيلي خوب نيست اما دوست داشتم كه حضور داشته باشند. تماس گرفتم و ايشان هم آمدند اما متاسفانه در يكي از روزهاي فيلمبرداري كه قرار بود بازي كنند، آن‌قدر حال‌شان بد شد كه نتوانستند بيايند و به همين دليل ما آن روز را بدون آقاي محب‌اهري فيلمبرداري كرديم و حتي مجبور شدم نقش را تا حدودي تغيير دهم.»

 

بمب راهي اروپا شد

خوشبختانه سينماي ايران ديگر راهش را پيدا كرده و هر سال شاهد موفقيت‌هاي جهاني در اين عرصه هستيم. پيوند ذهنيت فيلمسازان ما با مردم اغلب كشورهاي دنيا، پيوندي‌ است كه با سعي و كوشش و جديت در كار پديد آمده و آينده‌اي نو و درخشان را در اين عرصه نويد مي‌دهد. خبر تازه سينمايي اين است كه فيلم «بمب، يك عاشقانه آرام» به‌تازگي اكرانش را در برخي كشورهاي اروپايي آغاز كرده و با استقبال مواجه شده است. همزمان با اكران اثر، آلبوم موسيقي اين فيلم كه ساخته «الني كاريندرو» آهنگساز يوناني است، توسط كمپاني معتبر ECM منتشر و در سراسر اروپا پخش شد. در اين مراسم «گيورگوس هارونيتيس» منتقد يوناني؛ جادوي ملودي؛ رنگ و ريتم موسيقي تازه‌ترين آلبوم «الني كاريندرو» را ويژگي مهم آن ناميد و گفت: «اولين صدايي كه از اركستر بيرون مي‌آيد مرثيه‌اي است بر جرياني كه خود را به آرامي در فيلم نشان مي‌دهد. «بمب، يك عاشقانه» بافت موسيقايي رمانتيك و لطيفي دارد و از اين جهت بعضا به موسيقي فيلم‌هاي آنجلوپولوس نزديك مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون