• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4287 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۳۰ دي

كارمندان امريكايي براي دريافت غذاي گرم رايگان، صف مي‌ايستند

حراج آبرو توسط ترامپ

ميثم سليماني

 

 

در امريكا مراكزي وجود دارد كه غذاي گرم رايگان به افراد بي‌بضاعت مي‌دهد. اما طي روزهاي اخير به افراد بي‌بضاعتي كه به غذاي گرم نياز دارند اضافه شده است. اينها جزو 800‌ هزار كارمندي هستند كه طي 30 روز گذشته به دليل تعطيلي دولت از كار بيكار شدند و به مشكلات عمده مالي برخورد كرده‌اند. اين مشكلات به حدي جدي شده است كه جورج بوش رييس‌جمهور سابق ايالات متحده پيتزا به دست سراغ كارمنداني رفت كه در محل كار بدون حقوق مشغول كار بودند و در پستي اينستاگرامي از سياستمداران در واشنگتن خواست تا اين تعطيلي را خاتمه دهند. شرايط به حدي حاد شده كه اگر بخواهد تعطيلي دولت ايالات متحده تا ماه مارس ادامه پيدا كند بودجه باقي مانده دولت نيز به پايان خواهد رسيد و شرايط در امريكا سخت‌تر از هر زماني خواهد شد. شايد هيچگاه امريكايي‌ها تصور آن را نمي‌كردند كه با چنين شرايطي مواجه شوند. اعتراض‌ها در امريكا به تعطيلي دولت ادامه دارد و اكثريت مردم دونالد ترامپ را عامل اين تعطيلي مي‌دانند و اگر اين روند ادامه پيدا كند قطعا اعتراض‌ها نيز گسترده‌تر از گذشته پيگيري خواهد شد. زيرا رفته رفته كارمندان حمل و نقلي كه يك ماه است حقوق دريافت نكردند نيز دست از كار مي‌كشند و دولت‌هاي منطقه‌اي نيز با مشكل روبه‌رو مي‌شوند. اما آنگونه كه مقام‌هاي رسمي كاخ سفيد اعلام كردند ترامپ قصد دارد طي نطقي پيشنهاداتي را به دموكرات‌ها براي جلوگيري از تعطيلي دولت ارايه دهد.اين نطق
در بعد از ظهر روز شنبه به وقت ايالات متحده ايراد خواهد شد كه تا زمان تنظيم اين خبر هنوز اين نطق انجام نشده است. سي‌ان‌ان روز گذشته به نقل از يك مقام بلندپايه دولت ترامپ گزارش داد، ترامپ قصد دارد پيشنهاد ديگري را براي پايان دادن به تعطيلي دولت ارايه دهد كه برخي آن را سومين پيشنهاد او براي خاتمه دادن به تعطيلي دولت توصيف مي‌كنند.اين مقام‌ها در ادامه عنوان كردند كه ترامپ قصد دارد پيشنهادي را روي ميز بگذارد كه دموكرات‌ها با او وارد مذاكره شوند. با اين حال هنوز اين انتظار وجود ندارد كه ترامپ از درخواستش براي ساخت ديوار مرزي عقب‌نشيني كند، اما در اين طرح بناست امتيازات ديگري به دموكرات‌ها داده شود.اما در خصوص اين طرح يك نكته وجود دارد كه براي ارايه آن هيچ مذاكره‌اي با دموكرات‌ها انجام نشده است و اين بدبيني وجود دارد كه اين پيشنهاد كمكي به مذاكرات ميان طرفين نكند. چرا كه دموكرات‌ها قبلا مخالفت خود را با طرح‌هاي كاخ‌سفيد اعلام كرده‌اند. در طرف مقابل دموكرات‌ها اصرار دارند كه با رييس‌جمهور به يك توافق موقت براي بازگشايي دولت دست پيدا كنند و سپس در مورد بحث امنيت مرزها مشاركت كنند.

اين مقام آگاه در ادامه اظهارات خود عنوان كرد كه بحث بر سر وضعيت اضطرار ملي در دولت ادامه دارد و هنوز كاخ سفيد به جمع‌بندي در اين زمينه نرسيده است و بعيد به نظر مي‌رسد كه ترامپ در سخنراني خود بخواهد از تصميم براي وضعيت اضطرار ملي بگويد. با اين حال هنوز هيچ چيز قطعي در مورد سخنراني ترامپ وجود ندارد و بايد صبر كرد تا در نهايت ترامپ چه صحبتي خواهد كرد. گفته مي‌شود كه ترامپ اين طرح را با مشورت ميچ مك كانل رهبر اكثريت سنا، مايك پنس معاون اول و جرد كوشنر مشاور و داماد ترامپ تهيه كرده است و اطلاعات زيادي در مورد اين طرح وجود ندارد. ترامپ جمعه شب اعلام كرد كه قصد دارد روز شنبه با مردم صحبت كند. اين صحبت در حالي است كه تعطيلي دولت به 29 روز رسيده است و هنوز دموكرات‌هاي كنگره و ترامپ موفق به رسيدن به يك معامله براي تامين بودجه دولت نشده‌اند. ترامپ حتي طي روزهاي گذشته وقت يك سخنراني تلويزيوني در پيك برنامه‌هاي تلويزيوني گرفت كه البته تاثيري در تعطيلي دولت نداشت.

در هفته‌هاي گذشته مذاكرات به دليل تامين بودجه مرزهاي امريكا به تعويق افتاد. ترامپ اصرار دارد تا يك ديوار مرزي در مرز مشترك با مكزيك ايجاد كند اما دموكرات‌ها معتقدند كه هيچ ضرورتي براي ايجاد ديوار مرزي نيست و نمي‌خواهد هيچ پولي در اين راستا هزينه شود. سارا سندرز سخنگوي كاخ سفيد به خبرنگاران در مورد سخنراني رييس‌جمهور گفت: من قصد ندارم از رييس‌جمهور جلو بزنم. اما مي‌توانم اطمينان دهم كه او به مبارزه خود براي امنيت مرزها ادامه خواهد داد. او همچنين به دنبال راه‌حلي براي پايان دادن به بحران بشردوستانه و امنيت ملي در مرز است. وي تاكيد كرد كه همه‌چيز در سخنراني رييس‌جمهور مشخص خواهد شد و پيشنهاد مي‌كنم كه آن را گوش دهيد.

در حال حاضر اين نكته وجود دارد كه رييس‌جمهوري در امريكا قرار گرفته كه رسيدن به هدف خود را به كارمنداني كه با مشكل مالي برخورد كرده‌اند ترجيح مي‌دهد. رييس‌جمهوري در راس قدرت امريكا قرار گرفته كه در آخرين توييت‌هاي خود معتقد است كه از زمان آبراهام لينكلن تا به امروز تا اين حد هجوم رسانه‌اي عليه او وجود نداشته در صورتي كه بيشترين فعاليت را انجام داده است. ترامپ روز گذشته در توييتي ديگر عنوان كرد كه بهترين عملكرد اقتصادي تاريخ امريكا را رقم زده است و بازارها آماده يك رشد دوباره هستند و در ادامه تهديد مي‌كند كه در صورت استيضاح من تمام بازارها سقوط خواهد كرد. واقعيت آن است كه دونالد ترامپ نگران است، نگران آينده‌اي كه از آن مي‌ترسد. او نمي‌خواهد جايگاهي را كه به دست آورده به آساني از دست بدهد و زماني كه حفظ يك پست مهم‌تر از هرچيز ديگر شود، نتيجه آن صف‌هاي طولاني كارمنداني است كه به دليل دريافت نكردن حقوق مجبور هستند در صف‌هاي طولاني دريافت غذاي گرم قرار گيرند تا شايد مشكل آنها حل شود. از طرفي ديگر دونالد ترامپ اگرچه از ديوار مرزي براي جلوگيري از موج پناهجويان سخن مي‌گويد اما اين در حالي است كه آمار جرم وجنايت در جنوب امريكا بسيار كمتر از ميانگين و به خصوص غرب امريكا است و مردم به آساني در حال زندگي كردند هستند و ديوار را راه‌حل خروج از بحران مهاجران نمي‌دانند. اگرچه تا زمان تنظيم اين گزارش سخنراني ترامپ منتشر نشده است اما بعيد به نظر مي‌رسد كه تبديل راهكاري براي برون رفت از بحران امريكا شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون