• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4299 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ بهمن

اخبار

ورشو در روياي موشك‌‌هاي هسته‌اي امريكا

«ياتسيك چاپوتويچ»» وزير خارجه لهستان خواستار استقرار موشك‌هاي هسته‌اي امريكا در اروپا شد. به گزارش فارس، چاپوتويچ در گفت‌وگو با نشريه آلماني «اشپيگل» گفت: «چنين اقدامي كه نظاميان امريكايي و موشك‌هاي آنها در قاره اروپا مستقر باشند، در راستاي منافع ما اروپايي‌هاست.» اين مقام لهستاني اين موضوع را رد نكرد كه امكان دارد، سرانجام موشك‌هاي هسته‌اي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در لهستان مستقر شوند و گفت: «ما اصلا آرزوي چنين چيزي را نداريم اما همه‌چيز به اين بستگي دارد كه روسيه در آينده چه رفتاري داشته باشد. (مثلا) اينكه آيا سياست تسليحاتي تهاجمي در پيش بگيرد. در چنين شرايطي بايد همه كشورهاي عضو ناتو تصميم‌گيري كنند.» چاپوتويچ مدعي شد كه روسيه فقط زبان زور را مي‌فهمد.اين موضع‌گيري پس از آن صورت مي‌گيرد كه امريكا اعلام كرد، پايبندي به پيمان منع موشك‌هاي ميانبرد هسته‌اي (INF) را تعليق مي‌كند. همچنين «ينس استولتنبرگ» دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) گفت كه اين سازمان قصد ندارد كه موشك هسته‌اي جديد در اروپا مستقر كند.امريكا روز جمعه اعلام كرد كشورش از (۲ فوريه) به مدت ۱۸۰ روز از پيمان منع موشك‌هاي ميان‌برد هسته‌اي با روسيه خارج مي‌شود. كاخ سفيد در بيانيه‌اي تصريح كرد كه ايالات متحده فرآيند خروج از معاهده INF را آغاز كرده و به سوي ايجاد گزينه‌هاي خود براي پاسخ نظامي پيش خواهد رفت. ائتلاف «ناتو» هم بلافاصله بيانيه‌اي صادر و از اين اقدام امريكا استقبال كرد. روسيه در واكنش به اقدام امريكا در بيانيه‌اي تأكيد كرد كه اين كشور قصد نابود كردن سامانه‌هاي موشكي 9M 729 خود را ندارد چون آنها معاهده منع موشك‌هاي هسته‌اي ميان‌برد را نقض نمي‌كنند.

اروپا دودل ميان رييس‌جمهور و رهبر مخالفان

دو ديپلمات اروپايي مي‌گويند كه 28 كشور عضو اتحاديه اروپا از روز دوشنبه به‌صورت جداگانه موضع حمايتي خود از رهبر مخالفان ونزوئلا را اعلام خواهند كرد.به گزارش خبرگزاري فارس، بعد از درخواست پارلمان اروپا از اتحاديه اين قاره براي به رسميت شناختن «خوان گوايدو» به عنوان رييس‌جمهور موقت ونزوئلا، اكنون گفته مي‌شود كه كشورهاي اروپايي هفته آينده در اين راستا اقدام مي‌كنند.به نوشته خبرگزاري «رويترز» دو ديپلمات اروپايي شامگاه جمعه اعلام كردند كه اقدام دولت‌هاي اتحاديه اروپا براي به رسميت شناختن رهبر مخالفان به عنوان رييس موقت دولت ونزوئلا، با لحني محتاطانه همراه خواهد بود زيرا از احتمال تبديل شدن آن به بحران‌هاي سياسي آتي نگران هستند.وزراي امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا طي نشستي در «بخارست» پايتخت روماني، درپي نگراني از اينكه تصميم گوايدو براي اعلام خودش به عنوان رييس‌جمهور موقت شايد به الگويي براي ديگر سران اپوزسيون در كشورهاي مختلف تبديل شود، تصميم گرفتند كه فقط تا زمان برگزاري انتخابات جديد از او حمايت كنند.بر اين اساس، اروپا نه به عنوان كل اتحاديه بلكه 28 كشور عضو هر كدام جداگانه موضع خود درباره حمايت از رهبر مخالفان ونزوئلا را اعلام خواهند كرد.اين دو ديپلمات، كه نام‌هاي‌شان فاش نشد، مي‌گويند به‌احتمال زياد بريتانيا، فرانسه، آلمان و اسپانيا از روز دوشنبه مستقيما حمايت خود از گوايدو را اعلام كرده و او را رييس‌جمهور موقت خواهند دانست. ديگر كشورهاي كوچك‌تر اما به‌جاي استفاده از واژه «به‌رسميت شناختن»، به اعلام حمايت از گوايدو بسنده خواهند كرد.گوايدو، رييس مجمع ملي ونزوئلا و رهبر مخالفان مادورو يك هفته قبل در اقدامي كه از سوي دولت اين كشور تلاش براي انجام كودتا خوانده شد، خود را رييس‌جمهوري موقت ونزوئلا معرفي و سوگند ياد كرد.«دونالد ترامپ»، رييس جمهوي امريكا نيز به دنبال اين اقدام گوايدو، او را به عنوان رييس‌جمهوري قانوني به رسميت شناخت و در مقابل «نيكلاس مادورو» را رييس‌جمهور غيرقانوني خواند.

متيس را وادار به استعفا كردم

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در مصاحبه با روزنامه نيويورك تايمز گفت: من به هيچ عنوان از عملكرد متيس راضي و خرسند نبودم. من به متيس گفتم كه نامه‌اي به من بدهد و او حتي نامه‌اي را كه من درخواست داده بودم ارايه نكرد. به گزارش ايسنا، ترامپ افزود: از اقداماتي كه متيس انجام مي‌داد به هيچ‌وجه راضي نبودم. من به متيس پول بيشتري نسبت به آنچه كه در ارتش قبلا به خود ديده بود مي‌دادم اما به هيچ عنوان از عملكرد او راضي نبودم و گفتم ديگر زمان بركناري متيس فرا رسيده است. به دنبال اطلاعيه غيرمنتظره دونالد ترامپ مبني بر اينكه دولت واشنگتن نيروهاي امريكايي را از سوريه خارج مي‌كند، جيمز متيس استعفاي خود از سمتش را در ماه دسامبر ۲۰۱۸ ميلادي اعلام كرد.متيس در نامه استعفايش گفته بود ترامپ مستحق ژنرالي است كه ديدگاهش با وي همسوتر باشد و در آن نامه به نگراني‌اش نسبت به نحوه‌اي كه ترامپ با متحدان در ناتو برخورد مي‌كند و همچنين برخوردش با رقبا از جمله چين و روسيه اشاره داشت.ترامپ ابتدا در توييتر نوشت كه متيس در پايان فوريه سال ۲۰۱۹ ميلادي بازنشسته خواهد بود و اين ژنرال سابق را به خاطر پيشرفت‌هاي چشمگيرش در پنتاگون تحسين كرده بود. اما به دنبال توجه رسانه‌ها به نامه استعفاي جيمز متيس، ترامپ متيس را دو ماه زودتر از آن چيزي كه برنامه‌ريزي شده بود از پنتاگون بيرون كرد.ترامپ اواخر ژانويه سال جاري ميلادي اعلام كرد كه عملكرد متيس در پنتاگون «به هيچ عنوان خوب نبوده» است.ترامپ در جريان اين مصاحبه با روزنامه نيويورك تايمز گفت: در نامه استعفاي متيس نوشته بود «شما بايد انتخاب خودتان را داشته باشيد» و علتي كه متيس چنين چيزي نوشته بود اين بود كه من گفته بودم «شما انتخاب من نيستيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون