• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4305 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ بهمن

عدد و رقم

8 ميليارد يورو

فروش ارز صادراتي در سامانه نيما

صادركنندگان حدود 6 ماه گذشته در مجموع بيش از هشت ميليارد يورو ارز در سامانه نظام يكپارچه ارزي (نيما) فروخته‌اند كه 6 ميليارد و 995 ميليون يورو از اين رقم صرف واردات كالاها و خدمات مورد نياز كشور شده است. براساس آمار سامانه، مجموع معاملات فروش ارز صادراتي در بازه زماني 16 مرداد تا 21 بهمن ماه جاري به هشت ميليارد و چهار ميليون يورو رسيده است و در مقابل 6 ميليارد و 995 ميليون يورو مجموع معاملات خريد ارزي بابت واردات بوده است. ديروز در بازار ارز، صرافي‌هاي مجاز هر اسكناس يورو را 13 هزار و 900 تومان و هر اسكناس دلار آمريكا را 11 هزار و 900 تومان به خريداران عرضه كردند. براساس آخرين نرخ‌هاي اعلامي، ميانگين هر يورو در سامانه سنا در 21 بهمن ماه برابر 13 هزار و 805 تومان و هر دلار آمريكا 11 هزار و 858 تومان بوده و در سامانه نيما حواله هر يورو 9326 تومان به فروش رفته است. نرخ‌ها در سامانه سنا بيانگر معاملات انجام شده توسط بانك‌ها و صرافي‌هاي مجاز كل كشور است و در سامانه نيما حواله‌هاي ارزي مبادله مي‌شود.

 


۱۹۴ ميليون دلار

صادرات كالا به قطر

بررسي‌ها نشان مي‌دهد طي ۱۰ ماه گذشته از سال جاري تنها يك ميليون و ۱۵۱ هزار تن كالا به ارزش ۱۹۴ ميليون و ۸۲۴ هزار دلار به قطر صادر شده است. بر اساس تازه‌ترين آمار گمرك از تجارت خارجي ۱۰ ماه سال جاري، يك ميليون و ۱۵۱ هزار تن كالا به ارزش ۱۹۴ ميليون و ۸۲۴ هزار دلار از ايران به قطر صادر شده است. صادرات انجام شده به قطر از لحاظ وزني ۱.۲۱ درصد و از لحاظ ارزش ۰.۵۴ درصد از كل ارزش صادرات ايران در اين مدت را شامل مي‌شود و از اين حيث كشور قطر در ميان كشورهاي دريافت‌كننده كالا از ايران در رتبه ۲۲ قرار گرفته است. در ۱۰ ماه سال گذشته يك ميليون و ۴۰۹ هزار تن كالا از ايران به قطر صادر شده بود كه ارزش آن ۱۸۱ ميليون و ۹۵۴ هزار دلار بوده است. صادرات ايران به قطر در مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزني ۱.۴۲ درصد و از لحاظ ارزش ۰.۵۱ درصد از كل صادرات انجام شده در مدت مذكور بود. به اين ترتيب مقايسه ميزان صادرات به قطر در ۱۰ ماه گذشته از سال جاري با مدت مشابه سال پيش حاكي از آن است كه صادرات به اين كشور از لحاظ وزني ۱۸.۲۸ درصد كاهش اما از لحاظ ارزش ۷.۰۷ درصد افزايش يافته است.

 


82 درصد

تامين انرژي غذايي از مواد داخلي

معاون وزير جهاد گفت: در سال ۹۲ حدود ۵۴ درصد از انرژي غذايي مورد نياز مردم از توليد داخلي تامين مي‌شد كه اين ميزان در حال حاضر به ۸۲ درصد افزايش يافته و به وضعيت پايدار رسيده است. به گزارش وزارت جهاد كشاورزي، عباس كشاورز اظهار داشت: درصد خوداتكايي كشور در توليد گندم از ۶۵ درصد در سال ۹۲ به ۱۰۵ درصد در سال جاري افزايش يافته است. وي افزود: در سال ۹۲ خوداتكايي در توليد شكر ۴۹ درصد بوده كه در حال حاضر اين ميزان به ۹۱ درصد ارتقا يافته است. كشاورز با اشاره به اينكه درصد خوداتكايي در توليد برنج از ۴۹ درصد در سال ۹۲ به ۶۰ درصد رسيده، خاطرنشان كرد: درصد خوداتكايي در توليد حبوبات از حدود ۷۰ درصد در سال ۹۲ به ۸۸ درصد افزايش يافته است. معاون امور زراعت وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه در پنج سال اخير به صورت مستمر سالانه ۶ درصد بهره‌وري آب در بخش كشاورزي ارتقا يافته است، تصريح كرد: خوداتكايي كشور در توليد گندم با كاهش ۴۶۰ هزار هكتاري سطح زيركشت و افزايش بهره‌وري و عملكرد در واحد سطح حاصل شده است. كشاورز با اشاره به اينكه افزايش توليد شكر متكي به كشت پاييزه چغندرقند است، خاطرنشان كرد: برنامه توليد علوفه به منظور افزايش توليد شير در كشور با اتكا به كشت پاييزه ساماندهي شده و در دستور كار قرار دارد. وي اضافه كرد: بسته زراعت ديم با توجه به پايداري و تنوع توليد و حاصلخيزي خاك تهيه شده است.


۱۱.۸ درصد

افزايش بدهي دولت به بانك مركزي

بدهي دولت به بانك مركزي در آذرماه سال جاري به بيش از ۴۳ هزار ميليارد تومان رسيد كه نسبت به آذر سال گذشته ۱۱.۸ درصد افزايش يافته است. بانك مركزي با انتشار آمار بخش پولي و بانكي كشور در آذرماه سال ۱۳۹۷، بدهي كل بخش دولتي شامل دولت و شركت‌ها و موسسات دولتي را حدود ۷۱ هزار ميليارد تومان اعلام كرده است. اين آمار نشان مي‌دهد كه بدهي بخش دولتي به بانك مركزي نسبت به آذرماه سال گذشته ۱۱.۸ درصد و نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۳۴.۱ درصد افزايش داشته است. بر اساس اين گزارش، بدهي بخش دولتي به بانك مركزي در آذرماه سال گذشته ۶۳ هزار ميليارد و در اسفندماه همان سال حدود ۵۳ هزار ميليارد تومان بوده است. در اين ميان، بدهي دولت به بانك مركزي در آذرماه سال جاري نسبت به آذرماه سال گذشته ۱۴.۳ درصد افزايش يافته؛ به‌طوري كه ميزان بدهي دولت به بانك مركزي در آذرماه سال گذشته حدود ۳۸ هزار ميليارد تومان و در آذرماه سال جاري حدود ۴۴ هزار ميليارد تومان بوده است. شركت‌ها و موسسات دولتي نيز در آذرماه سال گذشته ۲۵ هزار ميليارد تومان به بانك مركزي بدهكار بوده‌اند كه ميزان اين بدهي در آذرماه سال جاري با رشد هشت درصدي به ۲۷ هزار ميليارد تومان رسيده است. همچنين طبق اعلام بانك مركزي از بخش پولي و بانكي كشور، در آذرماه سال جاري حجم نقدينگي از مرز ۱,۷۶۴ هزار ميليارد تومان گذشت و به ۱۷۶۴.۵ هزار ميليارد تومان رسيد كه نسبت به اسفندماه سال گذشته ۱۵.۳ درصد افزايش داشته است. حجم نقدينگي در اسفندماه سال گذشته حدود ۱,۵۳۰ هزار ميليارد تومان و در آذرماه همان سال، ۱۴۴۵ هزار ميليارد تومان بوده كه اين آمار نشان‌دهنده افزايش ۲۲.۱ درصد حجم نقدينگي در آذرماه سال جاري نسبت به ماه مشابه سال قبل است. حجم پول در آذرماه سال جاري به ۲, ۴۴۶ هزار ميليارد تومان رسيده كه نسبت به آذرماه سال قبل كه ۱,۷۳۴ هزار ميليارد تومان بوده، ۴۱ درصد افزايش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون