• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4308 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ بهمن

اخبار

تغييرات صورت گرفته در قانون اساسي مصر باطل است

سياستمدار مصري و رييس پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكيد كرد كه تغييرات انجام شده در قانون اساسي مصر باطل است. به گزارش ايسنا، محمد البرادعي، سياستمدار مصري و رييس پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در واكنش به موافقت پارلمان اين كشور با اصلاحات قانون اساسي در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: تغييرات انجام شده در قانون اساسي باطل است؛ خواه با آن مخالفت شود يا موافقت، چرا كه مهم‌ترين اصول قانون اساسي از جمله استقلال ميان قدرت‌ها و تبادل قدرت را زير پا مي‌گذارد. بنا به گزارش خبرگزاري آناتولي تركيه، محمد البرادعي در ادامه گفت: در خصوص اصول آمرانه نمي‌توان همه‌پرسي برگزار كرد. اين سياستمدار مصري همچنين تصريح كرد: آيا مي‌توان مثلا درباره امكان برده‌داري يا تبعيض نژادي همه‌پرسي برگزار كرد؟! البرادعي در دوره عدلي منصور در سال ۲۰۱۳ در پست معاون رييس‌جمهوري مشغول به كار بود و يكي از مهم‌ترين چهره‌هاي سرشناس انقلاب ژانويه ۲۰۱۱ ميلادي مصر بود. از جمله بندهاي پيشنهادي اصلاح قانون اساسي مصر تمديد مدت رياست‌جمهوري از چهار سال به شش سال است كه بنا به گفته مخالفان اين كشور هدف از اجراي اين اصلاحات باقي ماندن عبدالفتاح سيسي، در پست رياست‌جمهوري و لغو ممنوعيت نامزدي رييس‌جمهوري كنوني براي دوره‌هاي جديد رياست‌جمهوري است. اصلاحات جديد همچنين شامل تعيين بيش از يك معاون براي رييس‌جمهور، تقويت نقش ارتش و ايجاد تالار دوم پارلمان (مجلس سنا) است. پارلمان مصر روز پنجشنبه (۲۵ بهمن ماه) با اكثريت قاطع با اصلاح قانون اساسي موافقت كرد. رياست‌جمهوري مصر تاكنون درباره اصلاحات قانون اساسي هيچ واكنشي نشان نداده است.

 

آمادگي براي ماندن در سوريه

«جوزف ووتل» فرمانده نيروهاي مركزي امريكا گفته است در حال پيشبرد طرح‌هاي مرتبط با خروج نيروهاي امريكا از سوريه است اما ارتش امريكا در عين حال اين انعطاف پذيري را دارد كه در صورت تصميم واشنگتن، تعدادي از نيروهاي خود را در سوريه نگه دارد. به گزارش فارس به نقل از «وال استريت ژورنال»، فرمانده نيروهاي مركزي امريكا گفته است، در صورتي كه «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا تصميم به حفظ حضور نظامي امريكا در سوريه براي مقابله با ايران بگيرد، ارتش امريكا نيز آمادگي دارد تا تعدادي از نيروهاي خود را در اين كشور نگه دارد. وي در ادامه تأكيد كرد، تجهيزات نظامي امريكا به عنوان بخشي از طرح ترامپ براي خارج كردن تمام نيروهاي امريكايي از سوريه، در حال خروج است و در هفته‌هاي آينده نيروهاي ارتش امريكا نيز خروج از سوريه را آغاز مي‌كنند. با اين وجود، فرمانده ارشد نيروهاي امريكايي در خاورميانه گفته كه پيشنهاد رسمي در اين خصوص ارايه نكرده هر چند كه به زودي تصميم نهايي در اين خصوص اعلام خواهد شد. وي در اين رابطه تأكيد كرد: «طرح‌هايي در اين خصوص در جريان است و ديپلمات‌هاي ما نيز بايد در اين فرآيند وارد شوند اما قطعا مزاياي غيرمستقيمي در حفظ حضورمان در اين كشور وجود خواهد داشت». اين فرمانده ارشد نيروهاي امريكايي در منطقه تصريح كرد، حفظ تعدادي از نيروهاي امريكايي در سوريه به امريكا اجازه خواهد داد تا روابط خود با نيروهاي كرد را نيز حفظ كند و مدعي شد كه «اين مساله مي‌تواند اثرات غيرمستقيمي بر ايران» داشته باشد. وي با اشاره به تعاملات ميان نيروهاي امريكايي و نيروهاي كرد در بخش‌هايي از خاك سوريه كه تحت كنترل نيروهاي امريكايي است، تأكيد كرد: «شركايي در ميدان داريم كه مي‌توانيم روابط‌مان را با آنها حفظ كنيم».

 

اسد با حمايت روسيه هنوز هست

وزير خارجه انگليس ضمن هشدار نسبت به بازگشت داعش، از روسيه خواست راهكاري را به نفع سوري‌ها براي حل بحران اين كشور ارايه كند. به گزارش ايسنا، جرمي هانت، وزير خارجه انگليس در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق‌الاوسط درباره يمن گفت: با تشكيل دولت وحدت ملي صلح فراگير در يمن محقق مي‌شود. هانت درباره نشست ورشو و نشست روساي جمهوري ايران، روسيه و تركيه در سوچي گفت: اين مساله يعني روسيه اكنون توجه ويژه‌اي به خاورميانه دارد. همچنين به معناي اين است كه امكان موضع‌گيري مجدد در ائتلاف‌هاي مختلف وجود دارد. اين منفي نيست. روند آستانه در ممانعت از خونريزي در ادلب موفق شد. اكنون بايد به دنبال توافقي ميان تمامي كشورهاي ذي‌ربط براي تضمين امنيت و مرزهاي سوريه باشيم. من دو ائتلاف متخاصم (ورشو و سوچي) نمي‌بينم. وي افزود: روس‌ها تصميم به مداخله در سوريه گرفتند در نتيجه نظام بشار اسد همچنان هست. روسيه اين گزينه را انتخاب كرد كه اسد بماند در نتيجه خود اين كشور نيز بايد از پايان اين داستان اطمينان حاصل كند. يعني به راهكاري به نفع سوري‌ها دست يابد. بايد ببينيم روسيه چگونه به اين راهكار دست مي‌يابد. چراكه ما چندين سال فكر مي‌كرديم در سايه حكومت اسد سوريه نمي‌تواند آينده درخشاني داشته باشد. من فكر نمي‌كنم ثبات تحت سايه حكومت اسد دوام زيادي بياورد. او در قتل مردمش براي ماندن در قدرت ابا نكرد اما واقعيت اين است كه به دليل حمايت روسيه او در قدرت است و ممكن است تا آينده نزديك يا آينده دورتر در قدرت باقي بماند. هانت تأكيد كرد كه لندن هيچ طرحي براي بازگشايي سفارتش در دمشق ندارد. وي درباره عقب‌نشيني امريكا از سوريه گفت: شكست داعش در يك موقعيت جغرافيايي به معناي شكست كامل نيست. عمليات ائتلاف باعث شد مساحت مناطق تحت سيطره داعش به يك منطقه بسيار محدود برسد و اين دستاورد بزرگي است اما هنوز ما از دلايل ظهور داعش خلاص نشده‌ايم. اسنادي وجود دارند كه نشان مي‌دهند در بخشي از عراق داعش در حال جمع‌آوري قواي خود است. ما بعد استراتژيك عقب‌نشيني امريكا از سوريه را درك مي‌كنيم. درباره عراق، ليبي، افغانستان و سوريه مي‌توانيم ملاحظه كنيم كه سربازان غربي در خاك كشورهاي بيگانه خيلي كم مي‌توانند راهكاري طولاني‌مدت براي مشكلات خاورميانه باشند. نبايد كاري كنيم كه عقب‌نشيني امريكا به نتايج عكس درباره داعش و هم‌پيمانان‌مان در نيروهاي سوريه دموكراتيك منجر شود. طرحي وجود ندارد كه نيروهاي انگليسي جاي نيروهاي امريكايي را بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون