• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4308 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ بهمن

خبرهايي تازه از دريابندري، دولت‌آبادي، شمس لنگرودي، صفاري و غيره

هنوز جايي براي پيرمردها هست

رسول‌آباديان

 

 

با تمام اينكه ادبيات امروز ما ميل به جوانگرايي دارد و هستند جواناني كه به گفته‌ فردوسي«دانش‌پذير» هستند و قابليت تكيه زدن بر جاي بزرگان را در آينده دارند اما آنچه خوشحالي اهالي ادبيات را افزون مي‌كند، حضور پيرمردهايي ‌است كه همچنان مستحكم و استوار به كار خود ادامه مي‌دهند و مستقيم يا غيرمستقيم حضور خود را به رخ مي‌كشند. حضور دلگرم‌كننده اين پيرمردها و تاثير بسزايي كه در روند رشد ادبي داشته‌اند، نوعي پيروي از سوي قشر جوان را موجب شده، نوعي پيروي كه نشان از حق‌شناسي جماعتي دارد كه «قدر» استاد را به خوبي درك كرده‌اند و مواجهه‌اي از هر شكل را به مثابه حضور در يك كلاس درس به رسميت مي‌شناسند. در اين فرصت كوتاه قصد داريم به چند چهره از اين پيرمردهاي دوست‌ داشتني سري بزنيم و ببينيم در چه ‌حالند.

محمود دولت‌آبادي و كتاب‌ تازه‌اش

قرار است كتابي ‌تازه از محمود دولت‌آبادي به زودي از سوي نشر چشمه منتشر شود. خالق آثاري بزرگ چون«كليدر، جاي خالي سلوچ، روزگار سپري شده ‌مردم سالخورده و....» به زودي كتابي با عنوان« عبور از خود، عبور از سرگذشت» منتشر مي‌كند. دولت‌آبادي در اين كتاب، نظريات و تجربيات شخصي خودش را از چگونگي مديريت فرهنگي با محوريت ادبيات عنوان كرده است.

فيلمي مستند درباره نجف دريابندري

نجف ‌دريابندري، مترجم شناخته ‌شده ايراني ‌است كه ده‌ها ترجمه درخشان در كارنامه كاري‌اش دارد. خبري كه قطعا همه را خوشحال‌مي‌كند اين ‌است كه قرار است از اول اسفند ماه يك مستند با حضور چهره‌هاي ادبي فعال درباره جايگاه و نقش دريابندري در حوزه ترجمه از طريق اينترنت پخش شود. چهره‌هايي چون عبدالله‌ كوثري، گلي ‌امامي، رضا رضايي، مژده دقيقي، محمدعلي موحد و بهرام دبيري در اين مستند از وجوه بارز ترجمه‌هاي دريابندري مي‌گويند. اين فيلم را شميم مستقيمي ساخته است. گفتني ‌است اين فيلم توسط زنده‌ياد محمد زهرايي در نشر كارنامه تهيه شده است و تمامي درآمد حاصل از اكران آن صرف ساخت مستندي ديگر از بزرگان ادبيات ايران خواهد شد.

تجديد ‌انتشار كتابي از فرهاد كشوري

فرهاد كشوري، نويسنده خوب كشورمان كه متاسفانه اين‌ روزها درگير بيمارستان‌كشي و چند عمل جراحي‌ شده همچنان در زمينه نوشتن فعال ‌است. نويسنده آثار درخشاني چون«سرود مردگان، گره‌كور، بوي خوش‌آويشن و...» قرار است به زودي شاهد چاپ‌ دوم ‌رمان«مريخي» باشد. كشوري، ‌نويسنده‌اي است كه علاوه بر شناخت دقيق عناصر ادبيات داستاني و به كارگيري تكنيك‌هاي مدرن در اين حوزه سعي مي‌كند با طيف‌هاي مختلف مخاطب ‌ارتباط برقرار كند.

منصور اوجي و يك عمر شاعري

منصور اوجي، شاعري كه به كوتاه‌سرايي و شكار لحظه‌ها معروف‌ است حدود دو ماه‌ پيش كتابي تازه روانه بازار كتاب‌ كرد كه به گفته ناشرش بايد منتظر چاپ دوم ‌آن باشيم. اوجي در اين كتاب، گزينه‌اي از بهترين شعرهاي خودش را انتخاب و عرضه ‌كرده است. اين كتاب كه «يك ‌عمر شاعري» نام دارد از ميان 2000هزار قطعه‌ شعر گزينش ‌شده و مورد استقبال قرار گرفته است. شاعر 82 ساله ‌شيرازي در اين كتاب سعي كرده،‌ نمايي كلي از جهان شاعرانه خود از جواني تا اكنون را به ما ارايه‌ كند.

مجموعه ‌شعري كه خوب مي‌فروشد

عباس ‌صفاري، شاعر مجموعه‌هايي چون «كبريت ‌خيس، مثل‌ خواب دم صبح، دوربين ‌قديمي ‌و...» اخيرا با مجموعه «پشيمانم‌كن» باز هم درخشيده است. اين كتاب كه با وجود وضعيت ‌بد مطالعه‌ در ايران تاكنون خوب ‌فروخته هم‌اكنون در آستانه انتشار مجدد قرار دارد. صفاري،‌ شاعري است كه به خوبي توانسته با قشر جوان مخاطب شعر ارتباطي مثال‌زدني برقرار كند. ارتباطي كه در بعضي ‌موارد به شعر گفتن جوانان به سبك او هم انجاميده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون