• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4308 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ بهمن

اظهارات وزير ارشاد درباره ورود قوه قضاييه به نظارت بر تئاتر

تلاش ما بر تعامل است نه تعارض

گروه فرهنگي

 

 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پنجمين روز از برگزاري سي‌وهفتمين جشنواره تئاتر فجر به تماشاي آثار حاضر در جشنواره نشست و پس از آن براي پاسخگويي به بعضي پرسش‌ها در جمع خبرنگاران حاضر شد. با توجه به شنيده‌هاي هفته‌هاي اخير، بحث استعفاي سيدعباس صالحي از وزارت فرهنگ و ارشاد، ماجراي ورود قوه قضاييه به بررسي نمايش‌هاي روي صحنه در جشنواره تئاتر فجر، كاستي‌هاي مالي حوزه تئاتر و مساله ساماندهي محوطه پيراموني مجموعه تئاترشهر از جمله پرسش‌هاي جدي بودند كه البته پاسخ‌هاي صريح وزير را نيز به همراه داشت.

صالحي در پاسخ به پرسش ايلنا درباره واكنش وزارت ارشاد به حدود قوه قضاييه و دادستاني در تئاتر تاكيد كرد: «بناي ما در اين مباحث تعامل با قوه قضاييه و مجموعه‌هاي مختلف است و اگر قرار باشد برخوردها به اين صورت باشد كه بگوييم آنها را محكوم مي‌كنيم، چنين اقدامي در كوتاه‌مدت تا ‌حدي مي‌تواند راضي ‌كننده باشد اما برخوردهايي هيجاني به شمار مي‌آيند. با توجه به اينكه قوه قضاييه تا صدور و اجراي حكم مراحلي را طي مي‌كند، برخوردهاي هيجاني جاي كمك به حل مساله مي‌توانند منجر به پيچيده‌تر شدن مسائل شوند.»

صالحي در پاسخ خود كه تا حدي واكنش به صدور بيانيه اعتراضي از سوي خانه تئاتر به نظر مي‌رسد، آمار مقايسه‌اي از اجراي چند صد تئاتر در دهه اول انقلاب كه امروز به حدود 7 هزار اجرا در سال رسيده ارايه كرده و اين روند را نشان‌دهنده «جريان شتابنده و رو به رشد» تئاتر مي‌داند: «بر همين اساس حتما بايد در اين مسائل از برخورد هيجاني فاصله بگيريم. چنين اقداماتي مي‌تواند فضاي ركود و توقف را براي يك تا چند سال به وجود بياورد. ما همواره به دنبال حركت در مسير رشد و شتاب نمايش بوده‌ايم تا در اين زمينه، فهم مشترك پديد بيايد.»

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به نسل جوان حدود ۱۵۰ هزار نفري فعال در هنرهاي نمايشي نيز اشاره كرد: «اين نسل، نسلي است كه به كشور و نظامش علاقه‌مند است. سليقه‌ها ممكن است متنوع باشد اما ما در يك جريان عمومي با هم در حال حركت هستيم، اصول اين تفاهم‌ها و مفاهمه‌ها و رسيدن به يك معدل ممكن است زمانبر باشد، اما به نظر مي‌آيد كه اين اقدام پايدارتري است. از سوي ديگر ما قوانيني داريم كه ممكن است همه آنها درست نباشد اما تا وقتي در شكل قانون هستند بايد با آنها همراهي و تفاهم كرد. در ارتباط با فهم قانون، بايد تلاش كنيم كه در راستاي اصلاح قوانين و همكاري بيشتر در فهم همه‌جانبه از همديگر حركت كنيم.»

صالحي همچنين تاكيد كرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي «حتما پاي مجوزهاي خود ايستاده‌ است»: «لازم نيست با همان ادبياتي كه گفتم اين ايستادگي‌ها بخواهد به معناي تعارض يك مجموعه با مجموعه ديگر تلقي شود. اين ايستادگي‌ها بوده و خواهد بود.»

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين در گفت‌وگو با خبرنگار فارس هرگونه بحث و شايعه پيرامون استعفا را رد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون