• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4317 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۸ اسفند

رييس‌جمهوري در جمع مديران بانك مركزي:

رهبري چندين بار به من گفته‌اند با لوايح چهارگانه مخالفتي ندارند

ظريف، همتي و زنگنه نيروهايي بودند كه در خط مقدم ايستاده‌اند

 

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه وزارت امور خارجه، بانك مركزي و وزارت نفت در خط مقدم مبارزه در برابر امريكا هستند، گفت: من از هر سه وزير امور خارجه، وزير نفت و رييس بانك مركزي بابت تلاش‌هاي‌شان تشكر مي‌كنم.

به‌ گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر رياست‌جمهوري، حجت‌الاسلام حسن روحاني در جمع مديران بانك مركزي در پنجاه و هشتمين مجمع عمومي اين بانك سخن مي‌گفت، با اشاره به اينكه گزارشي كه امروز به من داده شد، اميدواركننده بود، اظهار كرد: امريكا تمام توان خود را در تحريم سيستم بانكي ما گذاشته است. امروز خط مقدم ما در برابر امريكا وزارت امور خارجه، بانك مركزي و وزارت نفت است. ساير وزراي اقتصادي هم در خط دوم قرار دارند. اما خط اول مربوط به اين سه نفر مي‌شود.

وي افزود: از وزير امور خارجه، وزير نفت و رييس بانك مركزي به خاطر ايستادگي و توانمندي‌شان تشكر مي‌كنم. ظريف، همتي و زنگنه نيروهايي بودند كه در خط مقدم ايستاده‌اند. عمدتا فشارها هم بر اين سه بخش است.

روحاني با اشاره به اينكه با وجود تحمل سختي‌ها موفقيت‌هاي بسيار خوبي هم داشته‌ايم، خاطرنشان كرد: هم سختي‌ها و هم موفقيت‌ها را بايد در كنار هم قرار دهيم. ما هم سختي داريم و مردم هم توقعات درستي از ما دارند، اما پيشرفت‌هايي هم داشته‌ايم و بايد مردم در جريان اين پيشرفت‌ها قرار بگيرند. اگر وزارت امور خارجه كاري مي‌كند، نماينده مردم است. دولت در كل منتخب مردم است. همه تلاش‌ها در واقع تلاش ملت ايران است، ولي هر كسي در حد مسووليت خود بار سنگيني را بر دوش دارد.

روحاني با اشاره به توفيق دولت در حوزه واردات و صادرات گفت: بر اساس آمار واردات و صادرات تراز ما مثبت يك و نيم است. در كالاهاي اساسي واردات‌مان بيشتر و در برخي موارد هم كمتر شده است.

وي با بيان اينكه «جزء مباحث امروز موفقيت‌هاي حقوقي و بانكي ما در برابر امريكا بوده است»، تصريح كرد: درست است كه امريكا بر ما فشار آورده اما سه بار در دادگاه بين‌المللي موفق شديم امريكا را شكست دهيم؛ يك بار براي اينكه دادگاه صلاحيت خودش را در زمينه خروج امريكا از برجام، تاييد كند، بود كه صلاحيتش تاييد شد. اين موفقيت اول‌مان بود. بعد خواستيم قرار موقت صادر كند، به‌رغم تلاش آنها موفق شديم و اين قرار موقت به نفع ما صادر شد.

رييس‌جمهور ادامه داد: سومي‌اش صلاحيت دادگاه در مورد حدود دو ميلياردي بود كه براي مردم ايران بود. اين را هم دادگاه تاييد كرد كه براي بررسي‌اش صلاحيت دارد. دو بار هم در همين ماه‌هاي اخير در دادگاه‌هاي اروپايي موفق شديم.

وي تاكيد كرد: ما در صحنه سياسي و صحنه بين‌المللي موفق هستيم. ما در منطقه كار بزرگي انجام داديم. اين كار بزرگ بر دوش همه نيروهاي مخلص بوده است. بخشي از اين بار را سپاه بر دوش داشته است. بخشي از اين بار بر دوش وزارت خارجه بوده و بخشي از اين بار را اقتصاد كشور بر دوش داشته است.

روحاني خاطرنشان كرد: ديروز رييس‌جمهور سوريه، آقاي بشار اسد از دمشق پرواز مي‌كند و به ديدار مقام معظم رهبري مي‌رود و ما هم با هم ديدار داشتيم. او گفت براي تشكر از ملت و رهبر ايران آمده است. اتفاقا در بحث‌هايش از وزارت خارجه تشكر كرد؛ اين كارها را همه ما با هم در منطقه انجام مي‌دهيم.

رييس‌جمهور با اشاره به آمار ارايه شده در جلسه روز (سه‌شنبه) از سوي مديران بانك مركزي اظهار كرد: بر اساس آماري كه اعلام شد، ديديم كه رشد نقدينگي تا ابتداي دولت يازدهم به‌طور متوسط 27 درصد بود، اما از ابتداي دولت يازدهم تا امروز اين رقم به 23 درصد رسيده است. ما توانسته‌ايم نقدينگي را كنترل كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه دولت در پايه پولي حرف‌هاي بسيار مهمي براي گفتن دارد، خاطرنشان كرد: پيش از دولت يازدهم بخش بزرگي از پايه پولي بر مبناي استقراض دولت و طلب بانك مركزي از دولت بود، اما امروز اگر پايه پولي افزايش مي‌يابد به دليل بدهكاري بانك‌ها به بانك مركزي است نه دولت؛ امروز بانك‌ها بايد تلاش كنند كه از اين پايه پولي استفاده نكنند؛ چرا كه وقتي به بانك مركزي فشار وارد مي‌شود به كل اقتصاد اين فشار وارد مي‌شود.

روحاني با اشاره به اينكه روند مطالبه بانك‌ها از بانك مركزي در ماه‌هاي اخير كاهشي بوده است، تصريح كرد: بر اساس آمار وضع بانك‌هاي دولتي از اين نظر بهتر از بانك‌هاي خصوصي و بانك‌هاي اصل «44» است. با اين حال بانك‌ها بايد ياري كنند تا اضافه برداشت‌شان از بانك مركزي را كنترل كنند.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود رسيدگي به حل و فصل مشكلات ايجاد شده در پي فعاليت موسسات اعتباري غيرمجاز را يكي از ديگر از موفقيت‌هاي بانك مركزي عنوان كرد كه با كمك دولت و قواي ديگر انجام شده است و در اين باره گفت‌: در زماني كه آقاي سيف به عنوان رييس بانك مركزي وقت به مصاف آمد، مشاهده كرديم كه چه فشارهايي روي او وجود داشت؛ همه بر او فشار وارد مي‌كردند، اما كار بزرگي انجام شد و اين كار بزرگ هنوز هم ادامه‌ دارد.

وي ادامه‌ داد: اگر چه در اين موضوع بار سنگيني بر دوش دولت قرار گرفته است و اين موسسات غيرمجاز مقداري پايه پولي بانك مركزي را بالا بردند، اما اين موضوع هيچ ارتباطي به دولت ما نداشت.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه در جلسه شوراي عالي هماهنگي سران سه قوه نيازهاي بانك مركزي در زماني كوتاه حل و فصل مي‌شود، خاطرنشان كرد: در زمينه حل و فصل نيازهاي بانك مركزي مصوبات خوبي در شوراي عالي هماهنگي سران سه قوه داشته‌ايم. آنچه مهم است، اين است كه بانك مركزي نظارت خود بر كليه بانك‌ها را افزايش دهد.

روحاني با اشاره به اقدامات صورت گرفته شده از سوي دولت در زمينه اصلاح ساختار بانك‌ها اضافه كرد: در حين اعمال فشارهاي اقتصادي دشمن بر دولت، اصلاح بانك‌ها همزمان با روندي سريع‌تر از قبل ادامه‌ دارد و اين كار براي اقتصاد امروز و آينده كشور و همچنين سالم‌سازي بانك‌ها بسيار اهميت دارد و ان‌شاء‌الله به زودي چند بانك متعلق به نيروهاي مسلح در هم ادغام خواهند شد و اين اقدام به اصلاح روند اصلاحات كلي در زمينه بانك‌ها كمك خواهد كرد.

روحاني با تاكيد بر اينكه دولت و بانك مركزي بار سنگيني بر عهده دارند، گفت‌: اگر عده‌اي بخواهند دور كشور را ديوار بكشند، كار دولت را سخت مي‌كند؛ ما از همه با هر ايده، خط و جناحي كه هستند خواهش مي‌كنيم دور دولت را ديوار نكشيد، چرا كه اين به نفع مردم نيست؛ بگذاريد دولت كار خود را انجام دهد. يك دفعه هياتي با ماشين پرسرعتي با عجله به سمت مرز مي‌روند به مرز كه مي‌رسند، تماس مي‌گيرند و مي‌گويند كه اينجا ديوار كشيده‌اند؛ مگر مي‌شود ما در تهران تصميمي بگيريم و كسي كه بايد آن را اجرايي كند، لب مرز با ديوار مواجه شود؟ نمي‌شود.

رييس‌جمهور تصريح كرد: اين ديوار بايد برداشته شود؛ برخي جاها ديوار نيست و تاكنون نيز نتوانسته‌اند ديوار بسازند، ولي جاهايي كه ديوار است بايد برداشته شود.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه در اين شرايط بانك‌ها چگونه مي‌توانند راحت‌تر كار كنند، گفت: اگر شما بانك‌ها بتوانيد رابطه راحت‌تري با دنيا داشته باشيد آيا مسائل اقتصادي راحت‌تر شكل نمي‌گيرد. شما بايد در اين باره صحبت كنيد.

وي ادامه داد: چرا ما در مجامع پولي و مالي دنيا شركت مي‌كنيم؟ چون مي‌خواهيم تحولات پولي و سيستمي را ديده و با بانك‌هاي دنيا ارتباط مالي برقرار كنيم تا بتوانيم نفت فروخته و واردات داشته باشيم. با چمدان كه نمي‌توانيم تجارت كنيم. نمي‌شود ميليون تن نهاده‌هاي دامي را با پول چمداني جابه‌جا كرد. بانك‌ها بايد فعال شوند. اگر رابطه ما با گروه اقدام مالي قطع شود، فعاليت بانكي ما در سطح دنيا با مشكل مواجه مي‌شود. اگر يك بانكي در حرف من ترديد دارد حتما مصاحبه كند و بگويد.

رييس‌جمهور ادامه داد: درست نيست كه گفته مي‌شود اگر لوايح باقيمانده تصويب شود هم هيچ تاثيري ندارد. ذره‌اي براي دنيا عقل و تدبير قائل شويم. تمام كشورهاي دنيا در گروه مالي شركت كرده‌اند. يعني هيچ كدام‌شان عقل و تدبير ندارند. دولت و مجلس و شوراي نگهبان ايران تدبير نداشته است. نمي‌شود كشور را دست ۱۰، ۲۰ نفر داد و گفت كه هر تصميمي گرفتند ما تابع آنيم. خير، ملت ايران صاحب اين كشور است. حتما ملت، بانك مركزي و بانك‌هاي ما حرف مي‌زنند.

روحاني همچنين بيان كرد: در دو، سه هفته گذشته در نقل و انتقال مشكلي پيش آمد و مشكل گوشت ايجاد شد. ۹۰ درصد گوشت ما از داخل تامين مي‌شود، اما همان ۱۰ درصد وقتي نمي‌آيد در بازار تاثير مي‌گذارد. گوشت به گمرك رسيده بود اما سيستم بانكي نمي‌تواند مشكل را حل كرده و آن را ترخيص كند. مي‌گويند دولت چه بي‌انصاف است. در حالي كه يك شركت خصوصي گوشت را وارد كرده بود و مشكل مالي‌اش بايد حل مي‌شد.

روحاني با اشاره به اينكه واقعيات را به مردم نمي‌گويند، ادامه داد: تا مشكلي پيش مي‌آيد، مي‌گويند مديريت دولت. آيا مديريت دولت مشكل ايجاد كرده است؟ چرا امروز، فردا مي‌كنيد؟ تصميم‌گير در كشور يا دولت است يا مجلس يا رهبري، رهبري چندين بار به من گفته‌اند با اين لوايح چهارگانه مخالفتي ندارند. دولت هم كه لايحه را داده، مجلس آن را تصويب كرده است. پس چه كسي مخالف است؟ مي‌خواهيد چه كار كنيد؟

روحاني در ادامه گفت: همين قدر كه من حرف مي‌زنم، اگر شماها به اين حرف‌ها معتقد هستيد بايد حرف بزنيد و مصاحبه كنيد. يك تحريم را امريكا درست كرده و يك تحريم را سليقه ما درست كرده است؛ اين نمي‌شود، به نفع كشور و مردم نيست.

وي ادامه داد: اگر در داخل خودمان، خودمان را تحريم نكنيم، احترام خودمان را نگه داريم و بدانيم صاحب كشور مردم هستند، از اين وضعيت عبور مي‌كنيم‌. تقاضاي من اين است كه همه حرف حق را به گوش مردم برسانند.

رييس‌جمهور خطاب به فعالان اقتصادي كشور گفت: شما متخصصان امور مالي و بانكي هستيد، به مردم كمك كنيد. نكته ديگر كه براي ما مهم است، تلاش بانك مركزي براي توليد و اشتغال است.

وي افزود: حتما اگر فعاليت بانك‌ها نباشد، توليد ما مي‌خوابد. وزير صنعت و معدن براي گردش سرمايه موسساتي اعتبار بانكي مي‌خواستند. ما تصويب كرديم ۴۰ هزار ميليارد براي اين موارد با شرط برگشت سرمايه اختصاص گيرد. همه اين وام‌ها در بخش‌هاي اقتصادي اشتغال ما را به حركت مي‌آورد. اشتغال ما در سايه توليد مسكن و خدمات است. ما تاكيد داريم تحولي در مسكن ايجاد شود كه مشكلات اقتصادي و اشتغالي را برطرف كند. بايد بتوانيم مردم را خانه‌دار كنيم.

روحاني ادامه داد: خواهش مي‌كنم براي سال ۹۷ تلاش بيشتري كنيم تا توليد و اشتغال را افزايش بدهيم. ۴۰ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي كم است؛ مي‌شود اين رقم را افزايش داد. دولت از فعاليت بانك مركزي و بخش اقتصاد در شرايط فعلي با مشكلات فعلي راضي است. كار اصلي بانك مركزي حفظ ارزش پولي مردم و ايجاد شرايط رشد است، روند اين امور در چند ماه اخير بهتر شده است. حتي تورم مصرف كننده هم بهتر شده است. رييس‌جمهور با ارايه آمار كاهشي در حوزه تورم گفت: افتخار دولت يازدهم و دوازدهم اين بود كه سال‌هاي ۹۵ و ۹۶ تورم ما بعد از ۲۶ سال تك رقمي شد. امسال ما امتياز تك رقمي را از دست داديم. سال آينده سال مهار تورم است. رشدش را بايد كنترل كنيم و كاهش دهيم. وظيفه بانك مركزي اين است كه بايد نظارت را افزايش دهيم. هدف اصلي ما كاهش تورم و رشد بيشتر است. رشد در دو سال گذشته رشد خوبي بوده است. رشد سال ۹۵ فوق‌العاده بوده است. مساله ارز و تعادل قيمت ارز در بازار موضوع مهمي است، كار آقاي همتي در اين زمينه بسيار سخت است. همه ما، بانك‌ها و سياست خارجي بايد كمك كنيم تا قيمت ارز به قيمت منطقي قابل قبولي برگردد.


از وزير امور خارجه، وزير نفت و رييس بانك مركزي به خاطر ايستادگي و توانمندي‌شان تشكر مي‌كنم. ظريف، همتي و زنگنه نيروهايي بودند كه در خط مقدم ايستاده‌اند. عمدتا فشارها هم بر اين سه بخش است.

نمي‌شود كشور را دست ۱۰، ۲۰ نفر داد.

با وجود تحمل سختي‌ها موفقيت‌هاي بسيار خوبي هم داشته‌ايم. هم سختي‌ها و هم موفقيت‌ها را بايد در كنار هم قرار دهيم. ما هم سختي داريم و مردم هم توقعات درستي از ما دارند، اما پيشرفت‌هايي هم داشته‌ايم و بايد مردم در جريان اين پيشرفت‌ها قرار بگيرند. اگر وزارت امور خارجه كاري مي‌كند، نماينده مردم است. دولت در كل منتخب مردم است. همه تلاش‌ها در واقع تلاش ملت ايران است، ولي هر كسي در حد مسووليت خود بار سنگيني را بر دوش دارد.

ديروز رييس‌جمهور سوريه، آقاي بشار اسد از دمشق پرواز مي‌كند و به ديدار مقام معظم رهبري مي‌رود و ما هم با هم ديدار داشتيم. او گفت براي تشكر از ملت و رهبر ايران آمده است. اتفاقا در بحث‌هايش از وزارت خارجه تشكر كرد؛ اين كارها را همه ما با هم در منطقه انجام مي‌دهيم.

ما در صحنه سياسي و صحنه بين‌المللي موفق هستيم. ما در منطقه كار بزرگي انجام داديم. اين كار بزرگ بر دوش همه نيروهاي مخلص بوده است. بخشي از اين بار را سپاه بر دوش داشته است. بخشي از اين بار بر دوش وزارت خارجه بوده و بخشي از اين بار را اقتصاد كشور بر دوش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون