• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4329 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند

فرمانده سپاه پاسداران:

عمليات كربلاي 4 فداي كربلاي 5 شد

سرلشكر محمدعلي عزيز جعفري، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در همايش ملي روز راهيان نور كه در اردوگاه شهيد باكري خرمشهر برگزار شد، گفت: «چرا ملت ايران در برابر اين‌همه توطئه و برنامه‌ريزي دشمن در عرصه‌هاي مختلف اينگونه از اين راه الهي پشتيباني مي‌كنند؟ اين بدون ترديد اثر خون و پيام شهداست. خدا را شكر مي‌كنيم كه در كشور ما اين روحيه روزبه‌روز قوي‌تر مي‌شود و در دنيا انعكاس پيدا مي‌كند. وقتي جنگ آغاز شد كمتر از 2 سال از پيروزي انقلاب گذشته بود و ارتش كه نيروي دفاعي موظف در نظام بود به هم ريخته بود و دشمن و دنيا اين را مي‌دانستند كه كشوري كه تازه انقلاب مي‌كند چه نيروي دفاعي دارد و صدام خائن را آماده كردند و به ايران حمله كرد.»

وي ادامه داد: «اگر نيروي مردمي، مومن و انقلابي در جبهه حضور پيدا نمي‌كرد، كل خوزستان به تصرف ارتش صدام درمي‌آمد و مشخص نبود امكان پس گرفتن آن وجود دارد يا نه. جنگ 8ساله را مي‌توان به سه مقطع تقسيم كرد؛ 9ماهه اول جنگ زماني كه بني‌صدر خائن فرمانده كل قوا بود، 9 ماهه دوم و مابقي اين سه دسته را تشكيل مي‌دهند.»

فرمانده كل سپاه پاسداران بيان كرد: «در 9 ماهه اول مردم ما در جبهه حضور پيدا كردند تا دشمن پيشروي نكند و با اينكه سازمان‌دهي گردان و تيپ و لشكر نداشتند، اما موفق شدند جلوي دشمن را پشت رودخانه‌هاي كرخه و كارون سد كنند؛ بني‌صدر به عنوان فرماندهي اين جبهه مخالف حضور مردمي بود و آنها را مزاحم مي‌دانست و نمي‌خواست به آنها سلاح و امكانات بدهد؛ اينكه جلوي دشمن در اين برهه سدي ايجاد شد، يك پيروزي بزرگ براي ما بود.»

جعفري اظهار كرد: «در 9 ماهه دوم، بني‌صدر مي‌خواست با دشمن بر سر ميز مذاكره بنشيند، اما حضرت امام اين را قبول نكرد و بني‌صدر نيز به‌ناچار پذيرفت چون راه ديگري نداشت. در 9ماهه اول جنگ نيروهاي مردمي حاضر بودند اما فرماندهي جبهه اعتقادي به اين نيروها نداشت و تفكر انقلابي اسلامي و جهادي نداشت. نيروهاي مردمي از آغاز جنگ عمليات محدود را به‌منظور تمرين و يادگيري انجام دادند. تفكر بني‌صدر يك تفكر كلاسيك و ليبرالي آموزش‌ديده قبل از انقلاب بود اما در همان زمان نيز نيروهايي بودند كه اين تفكر را قبول نداشتند و به‌شدت موافق حضور نيروهاي مردمي مثل شهيد صياد شيرازي بودند.»

فرمانده كل سپاه پاسداران خاطرنشان كرد: «شهيد صياد شيرازي بعد از بني‌صدر با 5 عمليات دشمن را از كشور فراري داد و سال 61 خرمشهر آزاد شد. نيروي جديدي به جبهه اضافه نشد اما موفقيت‌هاي جديد كسب شد و صدام را به تسليم شدن نيز واداشت. آزادي خرمشهر پيروزي بزرگ قاطع ما در دوران دفاع مقدس بود بعد از آن تا پايان 8 سال جنگ رزمندگان ما دايم بر دشمن هجوم مي‌بردند. تفكر كلاسيك مبتني بر ابزار مادي مي‌گويد براي حمله بايد نيروها حداقل 3 برابر دشمن باشد و پدافند هوايي و تجهيزات كافي باشد در حالي كه مهمات نداشتيم و محدوديت‌هاي زيادي در اين زمينه داشتيم و مجبور به صرفه‌جويي بوديم اما چه شد كه با اين شرايط خرمشهر آزاد شد؟»

جعفري ادامه داد: «اما تفكر اسلامي مبتني بر ارزش‌ها براي دفاع از ميهن سبب اين پيروزي شد. براي همين نيز خداي متعال آنها را ياري مي‌كرد و ملائك الهي به داد ما مي‌رسيد و به ما كمك مي‌كرد. عمليات كربلاي 4 فداي كربلاي 5 شد و پيروزي كربلاي 5 را مديون عمليات كربلاي 4 بوديم؛ علت اينكه شلمچه معنويت ديگري دارد و در وجب به وجب آن معنويت موج مي‌زند اين است كه اين زمين شبيه به زمين كربلا است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون