• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4329 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند

خبر

ادامه اعتراضات الجزاير با وجود عقب‌نشيني بوتفليقه

هزاران تن از مردم الجزاير در شهرهاي مختلف با برگزاري تظاهرات گسترده عليه تصميمات رييس‌جمهور اين كشور، خواهان تغييرات سياسي فوري شدند. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه اسكاي نيوز، شهرهاي مختلف الجزاير ديروز مجددا صحنه تظاهرات گسترده عليه عبدالعزيز بوتفليقه، رييس‌جمهور اين كشور بود. تظاهركنندگان مخالفت خود را با تصميمات بوتفليقه اعلام كردند و تصميم وي درباره كناره‌گيري از نامزدي براي دور پنجم انتخابات رياست‌جمهوري و به تعويق انداختن انتخابات را تمديد دوره رياست‌جمهوري كنوني او دانستند. در پايتخت اين كشور صدها تن از دانشجويان با تجمع در ميدان مركزي شهر مخالفت‌شان را با تمديد دوره رياست‌جمهوري بوتفليقه اعلام كردند. بوتفليقه دوشنبه از نامزدي براي دور پنجم انتخابات رياست‌جمهوري انصراف داد و اعلام كرد كه انتخابات رياست‌جمهوري كه قرار بود ۱۸ آوريل برگزار شود، به زمان ديگري موكول مي‌شود. الجزاير از ۲۲ فوريه شاهد تظاهرات گسترده عليه نامزدي بوتفليقه در انتخابات براي دور پنجم رياست‌جمهوري بوده است. همزمان رييس‌جمهوري فرانسه سه‌شنبه با بيان اينكه تصميم عبدالعزيز بوتفليقه براي كناره‌گيري از پنجمين دور حضور در قدرت فصل جديدي را در تاريخ اين كشور رقم مي‌زند، خواستار «مدت زمان منطقي» دوره انتقال شد. رويترز گزارش داد، اخضر ابراهيمي رياست كنفرانسي را كه رييس‌جمهوري الجزاير درباره آينده سياسي كشورش پيشنهاد داده است، برعهده مي‌گيرد. به گزارش ايسنا، اخضر ابراهيمي ديپلمات كهنه كار و وزير خارجه پيشين الجزاير درصدد اعلام آنچه است كه آن را فرآيند گذار جديد خوانده كه آينده الجزاير را ترسيم مي‌كند. اخضر ابراهيمي پس از ديدار با بوتفليقه اظهار كرد: با توجه به شرايطي كه در حال حاضر كشور دارد، بوتفليقه مرا در جريان اتفاقات جاري الجزاير و تصميمات مهمي كه قصد اتخاذ آنها را دارد، قرار داد. او ضمن ابراز خوش‌بيني خود نسبت به اين تحولات، گفت: صداي مردم به ويژه جوانان شنيده شده است و يك مرحله جديد و سازنده كه بسياري از مشكلات ما را رفع كند، خيلي زود آغاز خواهد شد.

واكنش پكن به درخواست ترامپ براي بودجه رويارويي با چين

سخنگوي وزارت خارجه چين در اولين واكنش اين كشور به بودجه پيشنهادي سال 2020 دولت امريكا و تاكيد ويژه آن بر مقابله با روسيه و چين، اعلام كرد، واشنگتن از تفكر «بازي با حاصل جمع صفر» دست بردارد. «لو كانگ» سخنگوي وزارت خارجه چين به تمركز بودجه پيشنهادي سال ۲۰۲۰ دولت «دونالد ترامپ» براي مقابله با آنچه «تهديدات چين و روسيه» خوانده شده، واكنش نشان داد و از واشنگتن خواست كه «تفكر بازي با حاصل جمع صفر» را كنار بگذارد. به گزارش فارس، رييس‌جمهور امريكا در بودجه سال مالي ۲۰۲۰ خود، بر لزوم مقابله با اقدامات «ثبات زداي» چين و روسيه تاكيد كرده و براي مقابله با «نفوذ شرورانه روسيه»، بودجه نيم ميليارد دلاري درخواست كرده است. دولت ترامپ در اين بودجه پيشنهادي در پي كسب ۷۵۰ ميليارد دلار جهت هزينه كردن در امور دفاعي است. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، سخنگوي وزارت خارجه چين امروز سه‌شنبه در اولين واكنش مقام‌هاي چيني به اين بودجه پيشنهادي دولت امريكا، ابراز اميدواري كرد كه واشنگتن از نگاه به چين و روسيه به عنوان دشمنانش دست بردارد. «لو كانگ» تصريح كرد: «چين دايما در حال ترويج يك مفهوم جديد امنيتي مشترك و پايدار جهاني است. ما اميدواريم كه امريكا تفكر مبتني بر بازي با حاصل جمع صفر را رها كند و به نگاه كردن به روابط با قدرت‌هاي بزرگ از منظر تقابل پايان دهد و براي اطمينان از صلح، ثبات و امنيت جهاني، شروع به همكاري با چين، روسيه و ديگر كشورها كند». اين مقام چيني همچنين ابراز اميدواري كرد كه «جزييات منفي» موجود در بودجه پيشنهادي دولت امريكا درباره چين و روسيه در بودجه نهايي اصلاح و كنار گذاشته شود.

امارات در فهرست سياه پولشويي اتحاديه اروپا قرار گرفت

اتحاديه اروپا روز سه شنبه تصميم گرفت نام امارات متحده عربي و 9 كشور ديگر را به عنوان بهشت فرار مالياتي و پولشويي، به فهرست سياه اين نهاد بيفزايد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از بروكسل؛ بيانيه كميسيون اروپا به عنوان بازوي اجرايي اتحاديه اروپا مي‌افزايد: نام كشورهاي آروبا، باربادوس، بليز، برمودا، فيجي، جزاير مارشال، عمان، امارات متحده عربي، وانوآتو و دومينيكا به فهرست سياه پيشين كه پنج عضو داشت، افزوده شده است. نام امارات با وجود مخالفت برخي كشورهاي نيرومند عضو مانند ايتاليا در اين فهرست قرار گرفته است. اين فهرست كه اكنون نام 15كشور را در برگرفته است، براي نخستين‌بار در سال 2017 و در پي افشا و انتشار چند طرح گسترده فساد و رسوايي مالي مانند اوراق پاناما ولوكسليكس تهيه شد كه اتحاديه اروپا را به در پيش گرفتن اقدامات و تدابير بيشتر براي مبارزه با فرارمالياتي توسط شركت‌هاي چند مليتي و ثروتمندان به منظور پرهيز از پرداخت مبالغ كلان مالياتي، وادار كرد. همچنين نام كشورهاي ديگر در صورتي كه قوانين آنها امكان فرار مالياتي را فراهم كند، در آينده به اين فهرست افزوده خواهد شد و چنانچه در قوانين خود اصلاحاتي اجرا كنند، از اين فهرست حذف خواهند شد. هرچند كشورهايي كه نام‌شان دراين فهرست سياه جاي گرفته، مشمول نظارت‌هاي شديدتر برمبادلات مالي و بانكي با اتحاديه اروپا خواهند شد، اما اعضاي اين نهاد اروپايي تاكنون درباره اعمال تحريم عليه اين كشورها به تصميم يا توافقي دست نيافته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون