• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4329 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند

درباره فيلم «دله‌دزدها»

خانواده مقدس

محسن آزموده

 

 

«دزدان فروشگاه» يا در ترجمه گوياتر
«دله دزدها» (Shoplifters) آخرين ساخته (2018) هيروكازو كورئيدا، كارگردان شناخته‎ شده ژاپني اثري چند لايه و پيچيده است. بي‌خود نيست كه هفتاد و يكمين نخل طلاي كن را از آن خود كرده است. فيلم با سكانس دله‎دزدي يك پدر و پسر در يك فروشگاه آغاز مي‌شود. از دله‎دزدي آدم‌هاي فقير، معمولا مي‎توان به سادگي گذر كرد و آن را ناديده گرفت و گفت، بدبختند، بيچاره‎اند. چاره‎اي ندارند. كار «پدر» و «پسر» فيلم حتي «جالب» و جذاب به نظر مي‎رسد. جلوتر در مي‎يابيم كه آنها يك خانواده‎اند، پدر و مادري دلسوز و مادربزرگي مهربان و يك دختر جوان وجذاب، گيرم كمي شيطان. يك خانواده درست و حسابي (ولو فقير و ناگزير درگير تبهكاري‎هاي جزيي) كه حتي دختر بچه‌اي بي‌سرپناه را نجات مي‎دهند. از قضا كورئيدا در آثار پيشينش مثل «خواهر كوچك ما» (2015) و «پس از توفان» (2016) نشان داده كه در ترسيم روابط خانوادگي استاد است.

با پيشروي فيلم اما درمي‌يابيم كه مناسبات انساني پيچيده‎تر از آن توصيفي است كه آمد و اينجا ما با يك خانواده معمولي طرف نيستيم. روابط آدم‎ها و علل و عوامل به‌هم ‎پيوستگي آنها صرفا خوني نيست، اگرچه هميشه ارادي و اختياري هم نيست. در وهله نخست، به نظر مي‎رسد كه فيلم رويكردي محافظه‎كارانه دارد و مي‎خواهد ارزش مناسبات انساني را به مقوله خون و نسب فرو بكاهد و بگويد جايي كه روابط خوني و ژنتيك نباشد، نمي‎توان يك خانواده مقدس داشت. حتي جايي كه مامور پليس مي‎كوشد به شخصيت زن فيلم بقبولاند كه به دليل حسادتش اين كارها را كرده، زن مي‎پرسد: «آيا فقط كودكي را زادن آدم را مادر مي‎كند؟» و بعد در برابر اين سوال مامور زن كه «آنها تو را چه صدا مي‎كردند؟»، نمي‎تواند احساساتش را دراختيار بگيرد و اشك مي‎ريزد.

فيلم در واقع مي‎خواهد با شالوده‎شكني باورهاي رايج و مرسوم درباره مناسبات انساني در سطح خانوادگي نشان دهد كه اتفاقا نمي‎توان پيوندهاي ميان آدم‎ها را به خون و نژاد محدود كرد. همچنان‎كه فروپاشي خانواده در فيلم، به اين دليل نبود كه آدم‎ها فهميدند واقعا با هم ربط و نسبت خوني ندارند، آن را كه مي‎دانستند بلكه زوال جايي شروع شد كه به يكديگر دروغ گفتند، به‌هم خيانت كردند و فهميدند كه اين پول است كه آنها را به‌هم پيوند داده است و نه چيز ديگر. كارگردان البته با نشان دادن كانون سرد خانواده‎هاي خوني شخصيت‎ها نشان مي‎دهد كه پيوندها در آنها چندان محكم‎تر و عميق‎تر نيست و اگر نباشد زور قانون و فشار اجتماعي، چه بسا پدر و مادري جوان، دختربچه‎شان را به‌ شدت اذيت و آزار كرده و او را گرسنه رها كنند.

دزدان فروشگاه تلاشي ارزنده براي بازانديشي و مداقه در شالوده‎هاي روابط ميان آدميان است. كورئيدا نشان مي‎دهد اين روابط وقتي بر مبنايي غيراخلاقي بنا شود، حتي اگر اين شالوده غيراخلاقي، بزهكاري‎هاي خرد و ناچيز و احيانا ناگزير براي امرار معاش باشد، نمي‎توان از روابطي مستحكم و پايدار سخن گفت، تا جايي كه همان ترك‌هاي كوچك درنهايت به فروپاشي كليت جامعه مي‎انجامد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون