• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4349 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ ارديبهشت

خبر

داعش مسووليت حملات سريلانكا را برعهده گرفت

گروه تروريستي داعش مدعي شد كه مسوول حملات خونين سريلانكاست. به گزارش ايسنا، به نقل از اسكاي‌نيوز، در حالي كه دولت سريلانكا يك گروه محلي را به عنوان عامل حملات روز يكشنبه معرفي كرده است، گروه تروريستي داعش پس از دو روز در سايت خود «اعماق» مسووليت اين حملات را برعهده گرفته كه بيش از ۸۰۰ كشته يا زخمي (۳۲۱ كشته و ۵۰۰ زخمي) برجاي گذاشت.

البته داعش مدركي براي اين ادعاي خود نياورده است. گروه «جماعت ملي توحيد» كه از سوي دولت سريلانكا عامل حملات معرفي شد، تاكنون خبري مبني بر پذيرش اين امر منتشر نكرده است. دولت سريلانكا در اعلام اين گروه اما آنها را وابسته به يك شبكه جهاني معرفي كرده بود. از سوي ديگر يك مقام ارشد دولت سريلانكا بمب‌گذاري‌هاي روز يكشنبه اين كشور را اقدامي در تلافي حملات تروريستي به دو مسجد در نيوزيلند خواند.

جنگ‌افزارهاي فرانسوي چه سهمي در كشتار يمني‌ها دارند؟

اسناد محرمانه منتشر شده از وزارت دفاع و آژانس اطلاعات نظامي فرانسه نشان مي‌دهد اين كشور بعد از آغاز جنگ تحميلي عليه يمن، نه تنها فروش سلاح به ائتلاف سعودي را قطع نكرده بلكه با تداوم صادرات در كشتار مردم يمن سهم داشته است. به گزارش فارس، گزارش ۱۵ صفحه‌اي افشا شده از سوي اداره اطلاعات نظامي فرانسه (كه در تاريخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ به رياست‌جمهوري فرانسه ارايه شد) تحت عنوان «يمن: وضعيت امنيتي» ليست تسليحات پيشرفته‌اي كه طي قراردادهاي متعدد توسط دولت پاريس به رژيم‌هاي سعودي و امارات عربي متحده فروخته و عليه مردم يمن در جنگ تحميلي به‌كار گرفته شده را نام مي‌برد. در بخش‌هايي از اين گزارش آمده است؛ اسناد محرمانه وزارت دفاع فرانسه شامل نقشه‌اي است كه تحت عنوان «جمعيتِ در معرض تهديد بمباران»، مكان‌هاي در تيررس توپخانه‌هاي سعودي در مرز يمن و عربستان‌سعودي را نشان مي‌دهد. بر اين اساس، در تاريخ بيست‌وپنجم سپتامبر ۲۰۱۸، تعداد ۴۸ دستگاه توپخانه سزار متعلق به ارتش سعودي در نزديكي مرز جنوبي اين كشور مستقر شده و مناطق مختلفي از يمن شامل شهرها، روستاها، مزارع و خانه‌هاي غيرنظاميان را نشانه رفتند. در اين نقشه، دايره‌هاي قرمزي با نقطه‌چين اطراف مكان‌هاي استقرار توپخانه‌هاي سزارِ ارتش سعودي رسم شده كه بُرد موثر اين تسليحات و مناطق مسكوني يمني در معرض تهديد آنها را نشان مي‌دهد.

كيم‌جونگ‌اون و پوتين پنجشنبه در روسيه ديدار مي‌كنند

ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه و كيم جونگ اون رهبر كره‌شمالي روز پنجشنبه 25 آوريل (5 ارديبهشت) در شهر «ولاديوستوك» در شرق دور روسيه ديدار مي‌كنند. براساس اعلام كاخ كرملين روسيه، اين اولين ديدار ميان سران كره‌شمالي و روسيه بوده و قرار است در اين ديدار روابط دوجانبه ميان دو كشور بررسي شود.يوري اوشاكوف دستيار رييس‌جمهور روسيه گفت كه اين ديدار بر حل سياسي چالش هسته‌اي در شبه جزيره كره تمركز خواهد داشت و مسكو مصمم است كه به هر شكل ممكن از رويكردهاي مثبت در اين زمينه حمايت كند. يك منبع در خط راه‌آهن ولادي‌وستوك روسيه اعلام كرده بود كه قطار كيم جونگ اون روز چهارشنبه وارد ولادي‌وستوك مي‌شود.

سفر رسمي دونالد ترامپ به انگليس در ماه ژوئن

دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا درنظر دارد در اولين هفته ماه ژوئن در سفري رسمي به انگليس برود. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، انتظار مي‌رود كاخ سفيد جزييات اين سفر را به‌زودي منتشر كند. براساس گزارش رسانه‌هاي خبري ترامپ در اين سفر براي ديدار با ملكه انگليس به كاخ باكينگهام رفته و همچنين براي شركت در هفتاد و پنجمين سالگرد
(D-Day) عمليات آبي-خاكي نرماندي در جنگ جهاني دوم به فرانسه برود. سال گذشته ميلادي دونالد ترامپ و همسرش تقريبا در همين تاريخ سفري به انگليس و ديداري ۴۵ دقيقه‌اي با ملكه انگليس داشتند.

ترامپ همچنين با ترزا مي، نخست‌وزير انگليس ديدار و گفت‌وگو كرد اما اين سفر حواشي بسياري به همراه داشت و با اعتراضات گسترده در شهرهاي مختلف انگليس مواجه شد. هزاران نفر از مردم انگليس اعتراض خود را به سفر ترامپ و سياست‌هاي وي اعلام كردند.

ورود هياتي از شوراي همكاري خليج‌فارس به بغداد

تلويزيون دولتي عراق روز گذشته گزارش داد كه «هياتي از شوراي همكاري خليج‌فارس به رياست عبداللطيف بن راشد الزياني وارد بغداد شد.» به گزارش فارس، ورود اين هيات به بغداد پس از برگزاري اجلاس پارلمان‌هاي 6 كشور همسايه عراق در روز شنبه گذشته صورت گرفت. اولين اجلاس پارلمان‌هاي 6 كشور همسايه عراق با عنوان «عراق؛ ثبات و توسعه» به رياست «محمد الحلبوسي» رييس پارلمان اين كشور شنبه گذشته در بغداد آغاز به كار كرده بود. هيات‌هاي پارلماني از عربستان‌سعودي، تركيه، كويت، اردن، سوريه و ايران به رياست روسا يا مقاماتي ارشد از اين كشورها در اين نشست حضور داشتند. ناظران سياسي در عراق، نشست مذكور را يكي از مهم‌ترين اتفاقات ديپلماتيك اين كشور در دوران پساداعش و به عنوان نشانه‌اي از ورود عراق به مرحله سياسي و بين‌المللي جديد تعبير كردند. نخست‌وزير عراق شنبه گذشته ساعاتي پس از برگزاري اين اجلاس گفته بود كه «اين كشور نقطه تلاقي همه كشورهاي همجوار است و تلاش خواهد كرد تا با همه اين كشورها همكاري داشته باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون