• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4350 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۵ ارديبهشت

7 برنامه محوري وزارت صنعت براي رونق توليد

گروه اقتصادي|وزارت صنعت، معدن و تجارت براي تحقق شعار رونق توليد، ۷ محور را اعلام كرد و از همكاري با سازمان بورس براي راه‌اندازي ابزارهاي نوين مالي و تاسيس 3 هلدينگ‌ خبر داد. اين وزارتخانه‌
در راستاي تحقق شعار رونق توليد، برنامه‌هايي را تدوين كرده و 7 محور در زمينه‌هاي مختلف اولويت‌بندي شده‌اند كه به شرح زير است:

 

توسعه توليد و تعميق ساخت داخل

ظرفيت خالي واحدهاي توليدي در راستاي رونق توليد با به‌كارگيري ظرفيت‌هاي خالي 2000 واحد توليدي با تسهيلات معادل 14 هزار ميليارد ريال فعال‌سازي مي‌شود.

همچنين رشد 25درصدي توليدات نساجي و پوشاك با اشتغال 93 هزار نفر از برنامه‌هاي ويژه سال 98 است كه با پروژه توسعه توليد و تجارت صنايع نساجي و پوشاك انجام مي‌شود.

افزايش ظرفيت توليد 1000 دستگاه يخچال، 800 هزار دستگاه ماشين لباسشويي و 300 هزار دستگاه بخاري هوشمند هم با اجراي پروژه ساماندهي و تكميل محصولات لوازم خانگي برنامه‌ريزي شده است. همچنين اجراي پروژه توسعه صنايع دريايي از برنامه‌هاي سال جاري است.

نوسازي ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي سنگين به تعداد 202 هزار و 500 دستگاه انواع ناوگان تجاري، حمايت از تامين و توسعه ناوگان حمل و نقل ريلي به تعداد 13 هزار و 100 نوع واگن، بازسازي و نوسازي صنايع و صنوف توليدي (حداقل تعداد 1500 واحد) از جمله برنامه‌هاي سال 98 جهت توسعه توليد و تعميق ساخت داخل است.

توليد و تعميق ساخت داخل از برنامه‌هاي ديگر است كه براي رسيدن به اين محور، اجرا و پياده‌سازي پروژه توسعه خوشه‌هاي صنعتي به تعداد 40 خوشه صنعتي، اجراي برنامه‌هاي ارتقاي كيفيت محصولات توليدي در 500 واحد صنعتي (در صنايع لوازم خانگي و خودرو) برنامه‌ريزي شده است.

 

توسعه صادرات غيرنفتي

باتوجه به شرايط موجود صادرات به‌خصوص صادرات غيرنفتي از برنامه‌هاي ويژه است كه تمركز وزارتخانه بر صادرات به 15 كشور همسايه به‌ويژه 5 كشور است. افزايش حجم و تنوع محصولات صادراتي (كالا و خدمات) به كشورهاي همسايه، توانمندسازي و توسعه بنگاه‌هاي خرد، كوچك و متوسط با هدف افزايش صادرات و گسترش قراردادهاي تهاتري كالا-كالا براي مبادلات كالاهاي وارداتي و صادراتي از طرح‌هاي برنامه‌ريزي شده براي رسيدن به اين هدف است.

 

توسعه معادن و صنايع معدني

با توجه به اينكه بخش معدن ظرفيت زيادي در اقتصاد دارد و در شرايط كنوني بايد از اين فرصت بيشتر بهره‌مند شويم در اين راستا اجراي نقشه راه معدن و صنايع معدني، پروژه توسعه فعاليت‌هاي اكتشافي، پروژه احيا، فعال‌سازي و توسعه معادن كوچك مقياس به تعداد 150 معدن، پروژه تكميل زنجيره ارزش فلزات اساسي (فولاد، مس و آلومينيوم) و پروژه تجهيز و نوسازي معادن در اين راستا اجرا مي‌شود.

 

توسعه فناوري و شركت‌هاي دانش‌بنيان با تغيير رويكرد

اجراي طرح توانمندسازي توليد و توسعه اشتغال پايدار (طرح ملي تاپ)، حمايت از رسوخ فناوري‌هاي ايجاد شده توسط شركت‌هاي دانش‌بنيان به سازمان گسترش و نوسازي صنايع با همكاري تشكل‌هاي مرتبط (100 پروژه)، حمايت از ايجاد دانش فني و فناوري‌ توليد محصولات منتخب وارداتي از نظر ارزبري با همكاري دانشگاه‌هاي توانمند (20 مورد) و ايجاد مراكز تحول ديجيتال در مواجهه با انقلاب صنعتي چهارم در راستاي توسعه فناوري‌ و شركت‌هاي دانش‌بنيان با تغيير رويكرد از مونتاژكاري به نوآوري انجام مي‌شود.

 

مديريت بازار و ساماندهي لجستيك تجاري

همچنين براي مديريت بازار و ساماندهي تجاري، سامانه و زنجيره‌هاي تامين، تكميل ارتباطات سامانه جامع تجارت با ساير دستگاه‌ها از جمله گمرك، سازمان بنادر و دريانوردي و حذف ارتباطات كاغذي و حمايت از توسعه فروشگاه‌ها و بازارهاي الكترونيكي كالا و خدمات برنامه‌ريزي شده است.

 

بهبود فضاي كسب و كار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت

اصلاح فرآيندها و دستورالعمل‌ها و حذف يا كاهش زمان صدور مجوزها، پيگيري مقررات‌زدايي و تنقيح قوانين مانع توليد، شفاف‌سازي و ايجاد دسترسي آزاد به اطلاعات براي عموم ذي‌نفعان و مبارزه با فساد اداري، ايجاد و توسعه سامانه‌هاي جامع مطالعاتي، تدوين و ابلاغ سياست‌هاي صنعتي، معدني و تجاري و اجراي رتبه‌بندي و تكريم سرمايه‌گذاران و كارآفرينان برتر از جمله تغييراتي است كه بايد براي بهبود فضاي كسب و كار درنظر گرفته شود.

 

تامين منابع مالي و توسعه سرمايه‌گذاري

در محقق شدن تمامي محورها، تامين مالي و توسعه سرمايه‌گذاري نقش موثري دارد كه براي رسيدن به اين امر مهم، جذب سرمايه‌گذاري با هدف ساخت داخل كالاهاي منتخب وارداتي داراي قابليت صادرات، به‌كارگيري و تجهيز ابزارهاي نوين تامين مالي با هدف جذب نقدينگي سرگردان، بسترسازي و حمايت از راه‌اندازي هلدينگ‌هاي سرمايه‌گذاري استاني و رشته‌اي با همكاري سازمان بورس (3 هلدينگ) و سرمايه‌گذاري و اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در مناطق محروم و كمتر برخوردار برنامه‌ريزي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون