• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4350 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۵ ارديبهشت

از طلسم‌شكني و هت‌تريك تا جوانگرايي و خودباوري

كشتي آزاد ايران با اقتدار قهرمان آسيا شد

وحيد جعفري| رقابت‌هاي قهرماني آسيا ميداني تداركاتي است براي كشتي آزاد ما و اين را يك ‌بار ديگر 10 آزادكار ايران كه موفق شدند با كسب 10 مدال از اين مسابقات، تيم كشورمان را با اقتدار به عنوان قهرماني قاره كهن برسانند، ثابت كرد. كشتي ايران چشمه خود جوشي است كه شايد كم آب شود؛ اما خشك نمي‌شود، از بين نمي‌رود، يك وقت هم ديديد سيل شد و همه ‌چيز و همه كس را با خود برد. پس بايد برايش برنامه داشت و از سرمايه‌هايش حمايت كرد، به خصوص در اين روزها كه اوضاع اقتصادي فدراسيون خوب نيست؛ اما رقابت‌هاي جهاني و المپيك را- كه بسيار براي ورزش ايران مهم است- در پيش دارد. اين اولين ميدان مهم بين‌المللي براي كشتي آزاد بزرگسالان ايران پس از رفتن رسول خادم از اين رشته است. از همين رو همه منتظر بودند تا ببينند چه نتيجه‌اي كسب مي‌شود و خب ايران يك‌ بار ديگر شايستگي‌هاي خود را به معرض نمايش گذاشت و نشان داد كه كشتي آسيا برايش كوچك است و به اين رويداد بايد به چشم يك ميدان تداركاتي نگاه كند كه در اكثر مواقع هم اين طور بود و اين ‌بار نيز مردان فني كشتي ايران با اين رويكرد راهي چين، محل برگزاري مسابقات شدند و توانستند با اقتدار عنوان نخست را از آن خود كنند.

اتفاقات خوبي براي كشتي آزاد ايران در اين ميدان رقم خورد. رضا اطري در وزن نخست به مدال طلا رسيد. او در حالي روي سكوي قهرماني قرار گرفت كه اهالي كشتي به خوبي مي‌دانند كه موفقيت در سبك وزن آسيا با حضور مدعيان چشم بادامي كار راحتي نيست؛ اما اطري دارنده مدال‌هاي برنز آسيا و بازي‌هاي آسيايي اين‌بار طلسم شكني كرد و مدال زرين را به سينه زد تا پس از سال‌ها بالاخره جاي خالي حسن رحيمي در وزن 57 كيلوگرم احساس نشود. رضا در فينال مقابل كوم سونگ كانگ، دارنده مدال نقره بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۸ به برتري رسيد. آخرين مرتبه حسن رحيمي، دارنده مدال‌هاي طلاي جهان و برنز المپيك در سال ۲۰۱۲ موفق به كسب مدال طلاي آسيا در وزن ۵۷ كيلوگرم شده بود.

بهنام احسان‌پور، نماينده وزن ۶۱ كيلوگرم ايران و دارنده يك طلا و دو نقره آسيا در ديدار فينال برابر مينگ‌هو ليو از چين با نتيجه ۲ بر يك به برتري رسيد و مدال طلاي آسيا را از آن خود كرد تا يك ‌بار ديگر اين پرسش مطرح شود كه آيا بهنام مي‌تواند اين نمايش را در رقابت‌هاي جهاني داشته باشد؟ يعني فراتر از آسيا كشتي گرفته و در كلاس جهاني ظاهر شده و در اين رويداد نيز صاحب مدال شود. به نظر مي‌رسد احسان‌پور بيشتر از اينكه از ضعف تاكتيكي و تكنيكي رنج ببرد از مشكلات روحي و رواني آسيب ديده كه نمي‌تواند در ميدان جهاني به حق خود برسد. از همين رو اميد مي‌رود غلامرضا محمدي كه خود يكي از بهترين سبك وزن‌هاي تاريخ كشتي آزاد ايران است به بهنام و رضا اطري كمك كند تا اين دو آزادكار به ناكامي‌هاي خود در ميدان جهاني پايان دهند.

پيمان بياباني به اولين مدال آسيايي خود در رده بزرگسالان دست يافت. او كه در كشتي دوم به باتجربه‌اي چون باجرانگ دارنده مدال نقره جهان و قهرمان بازي‌هاي آسيايي از هند باخته بود، خود را نباخت و در گروه بازنده‌ها به دنبال مدال برنز گشت و در نهايت هم از سكوي سوم وزن ۶۵ كيلوگرم آسيا بالا رفت تا با اميدواري بيشتر به سمت آينده حركت كند.

يونس امامي نشان داده كه در حال پيشرفت است. آزدكار وزن 70 كيلوگرم كه سال گذشته به عنوان پنجمي آسيا رسيده بود اين ‌بار روي سكوي سوم ايستاد. قهرمان امسال جام تختي اگر تمركز بيشتري در كشتي‌هاي دشوار داشته باشد، اين توانايي را دارد كه به نتايج خوبي دست يابد. سردرگمي در كشتي‌هاي پيچيده آفتي است كه مانع درخشش هميشگي امامي شده؛ از همين رو اميد مي‌رود با حواسي جمع‌تر و چشماني ‌باز‌تر به مصاف رقباي كشتي بلد خود برود.

محمد نخودي، نفر سوم نوجوانان جهان و جوان‌ترين چهره تيم ملي با ۱۸ سال در اولين حضور خود براي تيم ملي بزرگسالان صاحب مدال برنز شد. آزادكار وزن 74 كيلوگرم كه در يك كشتي نزديك با حساب ۲ بر يك مقابل آميت كومار دهانخار از هند شكست خورده بود، با روحيه به مبارزات خود ادامه داد و در نهايت روي سكوي سوم ايستاد تا كادر فني را در بخش جوان‌گرايي به اهداف خود برساند.

بهمن تيموري، نماينده وزن ۷۹ كيلوگرم ايران و دارنده مدال برنز آسيا در سال ۲۰۱۷ در ديدار فينال برابر پراوين رانا دارنده مدال برنز آسيا ۲۰۱۲ از هند با نتيجه ۳ بر صفر به برتري رسيد و مدال طلا را از آن خود كرد. تيموري كشتي‌گير جوان و با آتيه كرمانشاهي كه چندي قبل نيز با نمايشي زيبا طلاي جام تختي را از آن خود كرده بود، نشان داد كه مي‌توان در پيكارهاي جهاني نيز روي او حساب باز كرد و با روند رو به رشدي كه اين آزادكار پرتلاش دارد بايد روي موفقيت او در مسابقات جهاني قزاقستان حساب باز كرد.

كامران قاسم‌پور، نماينده وزن ۸۶ كيلوگرم ايران در ديدار نهايي برابر گاميدگادژيف از قرقيزستان قاطعانه و با نتيجه ۱۰ بر صفر به برتري رسيد و طلاي آسيا را بر گردن آويخت تا نشان دهد كه بيخ گوش حسن يزداني در حال حركت است. قهرمان جام تختي در چين كلاس بالاي كشتي خود را به رخ رقبا كشيده و خط و نشاني براي حرفان جهاني خود كشيد. كشتي او با حسن يزداني در ادامه دوران قهرماني اين دو قهرمان بسيار ديدني خواهد بود.

مثل بازي‌هاي آسيايي كه كادر فني عليرضا كريمي را در وزن بالاتر يعني 97 كيلوگرم راهي مسابقات كرد و او نيز با قهرماني مقتدرانه خود پاسخي مناسب با اين اعتماد داد، اين ‌بار نيز قبل از رفتن حاشيه‌هايي ايجاد شده و اين پرسش مطرح شد كه چرا كادر فني محمدجواد ابراهيمي را كه سابقه غلبه بر كريمي را دارد به آسيايي كه حق اوست اعزام نمي‌كند كه كادر فني يك جواب داد و آن اينكه براي تمام كشتي‌گيران برنامه دارد، ضمن اينكه ابراهيمي با تمام شايستگي‌هايش در جام جهاني و جام تختي بدون باخت نمانده و شكست را تجربه كرد. باري، اين ‌بار نيز كريمي دارنده ۲ مدال برنز جهان يك طلاي بازي‌هاي آسيايي و ۲ طلاي آسيا جواب مناسبي به اعتماد كادر فني داد و با اقتدار قهرمان وزن 92 كيلوگرم آسيا شد تا در اين زمينه هت‌تريك كرده باشد. عليرضا را بايد يكي از بهترين‌هاي اين سال‌هاي كشتي ايران دانست. آزادكار قدرتمندي كه توان غلبه بر هر حريفي را دارد. تنها چالش پيش روي او مبارزه با جي‌دن كاكس آزادكار امريكاست كه برنده عليرضا است و كادر فني بايد به دنبال راهي باشد تا كريمي اين‌بار زورش به او رسيده و مغلوب اين امريكايي نشود.

رضا يزداني دارنده ۲ مدال طلا و ۲ برنز جهان كه پس از ۲ سال دوري از ميادين چندي پيش به ميادين بازگشته، سومين مدال طلاي خود در آسيا را بر گردن آويخت. حالا به طور كامل مي‌توان مدعي شد كه پلنگ جويبار به كشتي بازگشته و اميدوار بود كه در جهاني پيش رو به ميدان رفته و مدالي ديگر به سينه بزند. يزداني آماده و نترس را هيچ ‌كس نمي‌تواند شكست دهد و اين را خود رضا نيز بايد درك كرده و باور داشته باشد. حالا همه اميدوار به موفقيت كاپيتان در جهاني قزاقستان هستند.

يدالله محبي، دارنده مدال طلاي آسيا در ديدار فينال برابر ژي دنگ دارنده مدال نقره جهان ۲۰۱۸ از چين با نتيجه ۲ بر يك به برتري رسيد و هفتمين و آخرين مدال طلاي ايران در اين رقابت‌ها را با شايستگي از آن خود كرد. حالا دوباره شاهد رقابت مثلث سنگين وزن‌هاي ايران براي تصاحب دوبنده تيم ملي خواهيم بود. پرويز هادي، يدالله محبي و كميل قاسمي، سه آزادكار قدرتمندي كه شايستگي موفقيت در جهاني را دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون