• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4368 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ ارديبهشت

خبر

هشدار سندرز درباره جنگ

برني سندرز، سناتور دموكرات ايالت «ورمونت» و نامزد انتخابات رياست‌جمهوري 2020 امريكا با اشاره به اقدامات تحريك‌آميز اخير واشنگتن در خليج‌فارس عليه ايران، در يك پيام ويديويي در خصوص تنش‌ها در منطقه هشدار داد. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه «سي بي ‌اس نيوز»، سندرز در اين نوار ويديويي هشدار داد: «16 سال پيش، امريكا يكي از بدترين اشتباهات تاريخ كشورمان را با حمله به عراق مرتكب شد». اين نامزد انتخابات رياست‌جمهور امريكا، «جان بولتون» مشاور امنيت ملي كاخ سفيد را يكي از حاميان اصلي جنگ توصيف كرد كه در تاريخ مدرن امريكا خواستار «بزرگ‌ترين فاجعه سياست‌ خارجي» شده است. سندرز در توصيف بولتون گفت: «هم‌اكنون، بنا بر فاجعه‌اي كه او به وقوع آن در عراق كمك كرد، به نظر مي‌رسد جان بولتون خواستار جنگ در ايران است. به نظر من، جنگ با ايران، بارها از جنگ عراق بدتر خواهد بود». اين سناتور امريكايي تصريح كرد كه در تلاش است تا ائتلافي را در كنگره به وجود آورد تا از طريق آن ترامپ را ملزم كند كه قبل از هرگونه تقابل نظامي احتمالي با ايران، از كنگره مجوز دريافت كند.

 

آغاز توقف برخي تعهدات برجامي

يك مقام آگاه در سازمان انرژي اتمي اعلام كرد كه اجراي برنامه‌هاي مربوط به توقف برخي تعهدات كشور در برجام كه در بيانيه اخير شوراي عالي امنيت ملي بر آن تاكيد شده آغاز شده است. وي افزود: توقف برنامه‌هاي مربوط به رعايت سقف توليد اورانيوم غني‌شده و همچنين توليد بدون محدوديت آب سنگين در تاسيسات اراك كه در دوره ۶۰ روزه مربوط به گام اول بر انجام آن تاكيد شده، برنامه‌هايي است كه با جديت دنبال مي‌شود. اين مقام آگاه همچنين گفت كه در روزهاي جاري براي آگاهي افكار عمومي از اقدامات انجام‌شده، برنامه‌هايي براي بازديد نمايندگان رسانه‌هاي گروهي از تاسيسات فعال در نطنز و اراك پيش‌بيني شده كه به زودي اعلام خواهد شد.

بيانيه سازمان ملل با محوريت تشديد تنش در خليج‌فارس

سازمان ملل با صدور بيانيه‌اي از تمامي طرف‌ها خواست تا از هرگونه اقدامي كه تنش در منطقه خليج‌فارس را تشديد مي‌كند، اجتناب ورزند. به گزارش ايسنا، به نقل از الخليج آنلاين، «فرحان حق»، معاون سخنگوي دبيركل سازمان ملل در كنفرانس مطبوعاتي خود در مقر دايم سازمان‌ ملل در نيويورك اعلام كرد: ما از تمامي طرف‌ها در منطقه مي‌خواهيم كه از هرگونه اقدامي كه وضعيت در خليج‌فارس را وخيم مي‌كند، خودداري كنند. فرحان حق در ادامه افزود: ما همچنين خواستار خويشتنداري تمامي طرف‌ها براي حفظ صلح منطقه‌اي در خليج‌فارس و آزادي دريانوردي هستيم. اين اظهارات سازمان ملل پس از آن مطرح شد كه امريكا ناو هواپيمابر «آبراهام لينكلن» را به خاورميانه اعزام كرد و امارات نيز اعلام كرد چهار كشتي تجاري در نزديكي بندر «الفجيره» در معرض «عمليات خرابكاري» قرار گرفته است.

 

ولاديمير پوتين:

به ايراني‌ها توصيه كردم برجام را حفظ كنند

«ولاديمير پوتين»، رييس‌جمهور روسيه در كنفرانس خبري مشترك با «الكساندر وندر ولن»، رييس‌جمهور اتريش گفت: «[برنامه هسته‌اي] ايران، ذيل برجام شفاف‌ترين برنامه در دنيا است و بيشترين بازرسي‌ها از آن انجام مي‌شود.»

او همچنين با ابراز تأسف از اينكه «برجام در حال تخريب شدن است» توصيه كرده كه ايران در اين توافق هسته‌اي باقي بماند. پوتين در بخش ديگري از سخنانش مدعي شد اتحاديه اروپا نمي‌تواند كاري براي نجات برجام انجام دهد. او خروج ايران از برجام را اقدامي «غيرقابل توصيه» توصيف كرد و گفت: «من بارها در گفت‌وگو با همتايان ايراني‌ام گفته‌ام كه به عقيده من، عاقلانه‌تر است كه ايران، صرف‌نظر از هر نتيجه‌اي در اين توافق باقي بماند. چون به محض اينكه ايران اولين گام‌ها را در واكنش به خروج امريكا از برجام بردارد و خروج از اين توافق را اعلام كند، فرداي آن روز همه فراموش خواهند كرد كه ايالات متحده آغازگر نابودي اين توافق بوده و همه تقصيرها گردن ايران خواهد افتاد.»

بولتون در آستانه اخراج است

نشريه «نشنال اينترست» در گزارشي درباره اختلاف نظر «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا با «جان بولتون» مشاور امنيت ملي كاخ سفيد در مورد سياست خارجي، نوشته است كه اين سياستمدار جنگ‌طلب در آستانه ترك دولت ترامپ قرار گرفته است. به گزارش فارس، اين نشريه به نقل از يك مقام ارشد سابق دولت امريكا نوشته است كه بولتون در تلاش براي تغيير حكومت در ايران، ونزوئلا و كره شمالي زياده‌روي كرده و به همين دليل «شنيده‌ام كه ترامپ مي‌خواهد او برود.» با اين وجود، بولتون همچنان به تلاش براي اقدامات تحريك‌آميز عليه ايران ادامه مي‌دهد و ترامپ هم به رسانه‌ها گفته رابطه خوبي با بولتون دارد. ترامپ اين هفته در پاسخ به خبرنگاران، در مورد بولتون گفت: «او ديدگاه‌هاي محكمي دارد اما مشكلي نيست. من عملا او را آرام مي‌كنم كه فوق‌العاده است. منم كه او را آرام مي‌كنم. مشكلي نيست. من آدم‌هاي مختلفي دارم. جان بولتون را دارم و افراد ديگري كه كمي آرام‌خوتر از او هستند. من جان را دوست دارم.» اما به نوشته نشنال اينترست، اين اظهارات ترامپ نتوانسته گمانه‌زني‌ها در واشنگتن و ديگر پايتخت‌ها مبني بر وجود اختلاف نظر ميان ترامپ را كاهش دهد. اين اختلاف تنها به ترامپ و بولتون محدود نيست و آنطور كه يك مقام ارشد سابق دولت امريكا مي‌گويد بولتون و «مايك پمپئو» وزير خارجه امريكا هم «مدام دارند با هم مي‌جنگند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون