• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4379 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ خرداد

خبر

رايزني‌هاي برجامي و منطقه‌‌اي ايران و روسيه

سيدعباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه و سرگئي ريابكوف، معاون وزير امور خارجه روسيه روز گذشته در چارچوب رايزني‌ها و مشورت‌هاي مستمر دوجانبه دو كشور، در تهران ديدار و ضمن بررسي اوضاع جاري بر تقويت همكاري‌هاي دوجانبه در قالب‌هاي مختلف تاكيد كردند. در اين ديدار، طرفين با بررسي آخرين وضعيت برجام و اقدام كشورمان در كاهش تعهدات خود در اين توافق، بر لزوم ادامه مشورت‌ها بين اعضاي باقيمانده در برجام و همكاري‌هاي دوجانبه و چندجانبه اين كشورها با ايران به منظور تامين خواسته‌هاي كشورمان و رفع تحريم‌هاي غيرقانوني امريكا تاكيد كردند. معاون وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار با اشاره به موانع پيش روي اجراي برجام خاطرنشان كرد: اينك زمان آن فرا رسيده است كه طرف‌هاي باقيمانده اقداماتي ملموس و عملي براي حفظ اين توافق اتخاذ كنند.

ريابكوف، معاون وزير امور خارجه روسيه نيز با قدرداني از خويشتنداري ايران در طول يك‌سال گذشته بر ادامه حمايت روسيه از برجام تاكيد كرده و گفت: روسيه به تلاش‌هاي خود براي حفظ اين توافق ادامه خواهد داد.در اين ديدار طرفين توافق كردند به مشورت‌هاي نزديك و فشرده خود در تمامي سطوح ادامه داده و تا پيش از جلسه بعدي كميسيون مشترك برجام ديدارهاي ديگري داشته باشند. سفارت روسيه در تهران اعلام كرد كه در ديدار عراقچي و ريابكوف طيف وسيعي از موضوعات مرتبط با برجام مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفته است.

بوريس جانسون در دادگاه

«بوريس جانسون» كانديداي پست نخست‌وزيري بريتانيا به دادگاه فراخوانده شد. به گزارش فارس و به نقل از «ايونينگ استاندارد»، جرم بوريس جانسون سوء رفتار به‌ علت اظهارات دروغ و فريب افكار عمومي در خلال كمپين همه‌پرسي خروج انگليس از اتحاديه اروپا اعلام شده است. «مارگون كلمن» قاضي منطقه‌اي اعلام كرد از او خواسته شده ادعاي بوريس جانسون در اين مورد كه انگليس هر هفته ۳۵۰ ميليون پوند به اتحاديه اروپا پرداخت مي‌كرده است، را مورد قضاوت قرار دهد. «ماركوس بال» شاكي خصوصي ۲۹ ساله اين پرونده معتقد است؛ جانسون در خلال كمپين همه‌پرسي برگزيت به اعتماد عمومي مردم انگليس لطمه زده است. قاضي پرونده گفت قانع شده كه اين پرونده قابل بررسي است. اكنون جانسون براي دفاع از خود به دادگاه خواهد آمد و پس از آن، پرونده به دادگاه سلطنتي تحويل داده مي‌شود. وي تشريح كرد: اين پرونده در تاريخ ۲۵ فوريه ۲۰۱۹ به دست دادگاه رسيده كه شامل سه اتهام در خصوص سوء رفتار در جايگاه دولتي است. بوريس جانسون كه وزير امور خارجه پيشين دولت انگليس است، با استعفاي «ترزا مي» نخست‌وزير اين كشور به ‌دليل ناتواني در انجام توافق با بروكسل بر سر برگزيت، براي تصاحب اين مقام خيز برداشته است. او يكي از رهبران كمپين برگزيت بود و توانست با وعده‌هاي فريبنده، بسياري از مردم بريتانيا را ترغيب كند به خروج اين كشور از اتحاديه اروپا راي دهند.

تقلاي سياسي در اتحاديه اروپا

به دنبال انتخابات پارلمان اروپا، رهبران اتحاديه اروپا به منظور گفت‌وگو پيرامون انتخاب رهبران موسسات و كميسيون‌هاي مختلف اين نهاد در بروكسل گردهم آمدند و براي خودشان ضرب‌الاجل كوچكي براي توافق در خصوص رهبران ارشد اين نهاد و اينكه نيمي از آنها زن باشند، تعيين كردند. به گزارش ايسنا و به نقل از رويترز، همزمان با اينكه رهبران ۲۸ كشور اتحاديه اروپا در نشستي غيرعلني براي انتخاب رهبر جديد اين بلوك براي پنج سال آتي با يكديگر مذاكره مي‌كردند، آنگلا مركل، صدراعظم آلمان از اينكه امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه نامزد ترجيحي برلين يعني «مانفرد وبر» قانونگذار راست ميانه آلمان را رد كرد، بسيار ناراحت شد. ماكرون پس از پايان اين نشست در بروكسل به خبرنگاران گفت: اصلي‌ترين موضوع براي من اين است كه افرادي كه در حساس‌ترين سمت‌هاي اتحاديه اروپا قرار مي‌گيرند، ديدگاه‌هاي ما را به اشتراك بگذارند و افرادي كاملا كاريزماتيك، خلاق و شايسته باشند. رهبران قوي بايد رياست اصلي‌ترين نهادهاي اتحاديه اروپا را در اختيار بگيرند و شوراي اتحاديه اروپا تا قبل از پايان نشست اتحاديه اروپا در ماه ژوئن در خصوص نامزدها براي پست‌هاي كليدي تصميم‌گيري خواهد كرد. رهبران كشورهاي اتحاديه اروپا توافق كردند تا درخصوص چهار رهبر نهادهاي كليدي اروپا تا قبل از نشست ماه ژوئن تصميم‌گيري كنند. ما به رهبران قدرتمندي نياز داريم كه كاملا مجرب و درست باشند. ما تصميم گرفتيم تا به دونالد تاسك، رييس شوراي اروپا اين اختيار را بدهيم تا طي چند هفته آتي در خصوص اين مساله اقدامات لازم را انجام دهد و در خصوص اسامي احتمالي نامزدها بر مبناي مذاكرات‌مان تصميم‌گيري كند. انتخابات اتحاديه اروپا كه هر پنج سال يك‌بار برگزار مي‌شود بدان معناست كه افراد جديدي رياست نهادهاي كليدي اتحاديه اروپا از جمله شوراي اروپا را بر عهده مي‌گيرند.

افشاگري بشار جعفري

بشار جعفري، نماينده دايم سوريه در سازمان ملل در سخنراني خود در شوراي امنيت درباره اوضاع انساني سوريه گفت: مشكلات سوري‌ها به خاطر جنايت‌هاي گروه‌هاي تروريستي است. علاوه بر اين ائتلاف امريكا و مزدورانش نيز مرتكب جنايت‌هاي جنگي و جنايت عليه بشريت مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، وي درباره حمايت كشورهاي خارجي از تروريسم در سوريه گفت: سازمان اطلاعات تركيه نشستي را در ادلب با حضور گروه‌هاي جبهه النصره، جيش العزه، احرار الشام، صقور الشام و جيش الاحرار برگزار كرد و ابومحمد الجولاني، رهبر جبهه النصره رياست آن را برعهده داشت. اين نشست بار ديگر ثابت كرد كه چيزي به نام مخالف ميانه‌رو وجود ندارد. اين نشست همچنين بار ديگر حمايت برخي كشورها از گروه‌هاي تروريستي را نشان داد.جعفري عكسي را كه از اين نشست گرفته شده، نشان داد و اشاره كرد كه برخي افراد حاضر در اين نشست در نشست‌هاي آستانه حضور داشته‌اند. جعفري گفت: حق دولت سوريه و وظيفه آن است كه از شهروندانش در برابر تروريسم حفاظت كند. ما از هيچ تلاشي براي آزادي ساكنان ادلب از سيطره گروه‌هاي تروريستي فروگذاري نخواهيم كرد و تمامي خاك خود را آزاد خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون