• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4379 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ خرداد

خبرخوان

سود گراني برنج به جيب دلالان رفت

دبير انجمن توليدكنندگان برنج گفت: سود آزادسازي واردات برنج در فصل برداشت توليد داخل به جيب واردكنندگان و دلالان مي‌رود و پارسال بيش از سال 96 واردات انجام شد و اضافه بر نياز بود.

«جميل عليزاده‌شايق» درباره موضوع آزادسازي واردات برنج در فصل برداشت، افزود: ادعاي كسري برنج وارداتي و گران شدن يك‌باره توليد داخل از نيمه ارديبهشت ماه امسال يك شيطنت بود، در حالي‌كه در سال ۹۷ كسري برنج وجود نداشت، بلكه با ۶۰۰ هزار تن برنج وارداتي مازاد بر نياز داخلي نيز روبه‌رو شديم.

او تصريح كرد: ممنوعيت واردات برنج در فصل برداشت موضوع اصلي نيست، بلكه آنچه بايد موردتوجه قرار گيرد، حجم واردات برنج است به‌طوري كه نياز ساليانه به برنج وارداتي باتوجه به ضريب امنيتي، حداكثر يك ميليون تن است، سال ۹۶ يك ميليون و ۲۰۰ هزار تن و در سال ۹۷ نزديك به يك ميليون و ۶۰۰ هزار تن برنج وارد كشور شد. او گراني برنج وارداتي را يك بازي و شيطنت دانست و اظهار داشت: علاقه‌مندان به واردات، با مطرح كردن كسري برنج وارداتي و گران شدن برنج داخلي در عرض كمتر از يك ماه را بهانه‌اي آزاد براي توليدكنندگان در فصل كاشت و تلاش براي افزايش حجم برنج ارزيابي مي‌كنند. به گفته اين مقام صنفي، سال گذشته قيمت هر كيلوگرم برنج درجه يك در فصل برداشت (مرداد ماه) ۱۰ هزار تومان بود كه در پيك خريد بين
۱۴ تا ۱۶ هزار تومان در شمال كشور و ۱۸ تا
۲۰ هزار تومان در تهران معامله شد، اما در اوايل امسال قيمت آن در استان‌هاي شمالي كشور پايين آمد و به ۱۳.۵ تا ۱۴ هزار تومان رسيد، اما به يك‌باره به بيش از ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان افزايش يافت درحالي كه قيمتي كه از توليدكننده خريداري شده اين مبلغ نيست.

دبير انجمن توليدكنندگان برنج كشور درباره توليد امسال پيش‌بيني كرد: بارندگي و وقوع سيل در فروردين ماه امسال، برخلاف هياهوي واردكنندگان و دلالان كه شاليزارها را سيل از بين برد، يك موهبت بود، زيرا تمامي منابع آبي كه برنج براي فصل كاشت، داشت و برداشت نياز داشت، تامين شد.

 

دلايل افزايش قيمت تاير در بازار

سخنگوي انجمن صنفي توليدكنندگان تاير گفت: قيمت تاير در كارخانجات توليدي ثابت است و افزايش قيمت‌ها ارتباطي به آنها ندارد از طرفي بيشتر كارخانجات نيز فروش اينترنتي دارند.

مصطفي تنها در پاسخ به اين سوال كه آيا توليد با كاهش مواجه شده كه قيمت تاير در بازار افزايش يافته است، اظهار كرد: دليل كمبود مواد اوليه در برخي بازه‌هاي زماني توليد در كارخانجات كاهش مي‌يابد و نمي‌توان گفت ميزان توليد ثابت است اما، در فاصله كوتاه زماني توسط واحد‌هاي توليدي اين موضوع جبران مي‌شود.

سخنگوي انجمن صنفي توليدكنندگان تاير با بيان اينكه نوسان توليد عامل افزايش قيمت نيست، افزود: اگر نوسان توليد را عامل افزايش بدانيم هنگام افزايش توليد نيز قيمت بايد كاهش داشته باشد در حالي كه قيمت‌ها در بازار نوسان ندارد بلكه هميشه رشد صعودي دارد و ارتباطي به كارخانجات توليدي ندارد.

او با بيان اينكه سوءاستفاده در بازار موجب افزايش قيمت‌ها شده است، گفت: در همه اقلام اين واقعيت را شاهد هستيم و فقط شامل تاير نيست.

تنها تصريح كرد: قيمت تاير در كارخانجات توليدي ثابت است و افزايش قيمت‌ها ارتباطي به آنها ندارد از طرفي بيشتر كارخانجات نيز فروش اينترنتي دارند و مي‌توان به صورت مستقيم از آنها خريد كرد.

سخنگوي انجمن صنفي توليدكنندگان تاير خاطرنشان كرد: با وجود افزايش قيمت مواد اوليه، اما كارخانجات هيچ‌گونه افزايش قيمتي روي محصولات خود اعمال نكردند. او افزود: قيمت تاير با نظارت سازمان حمايت تعيين مي‌شود و اگر توليدكننده‌اي بخواهد خارج از آن قيمت تعيين كند تخلف كرده و با آن برخورد مي‌شود.

تنها با بيان اينكه در توليد هيچ‌گونه مشكلي وجود ندارد، گفت: مشكل اصلي در سطح عرضه و نظارت بر بازار است كه به افزايش قيمت دامن زده است.

سخنگوي انجمن صنفي توليدكنندگان تاير با بيان اينكه قيمت تاير نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در بازار دو برابر شده است، اظهار كرد: دلالان عامل اصلي افزايش قيمت هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون