• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4379 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ خرداد

خبر

دلار در مرز كانال ۱۲ هزار تومان قرار گرفت

 

بهاي انواع ارز روز چهارشنبه در صرافي‌ها روندي نزولي داشت؛ به‌طوري كه نرخ دلار با افت حدود ۵۰۰ توماني به ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان كاهش يافت.موج جديد كاهش نرخ دلار كه در روزهاي اخير آغاز شده روز گذشته نيز تداوم يافت و احتمال سقوط قيمت‌ها به كانال ۱۲ هزار تومان را تقويت كرد. بر اين اساس، صرافي‌هاي بانكي، در ساعت ۱۳ روز گذشته هر دلار را با كاهش ۵۰۰ تومان نسبت به روز قبل به بهاي ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان و هر يورو را نيز با كاهش ۵۰۰ توماني به قيمت ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان عرضه كردند.ميانگين بهاي هر يورو در روز كاري قبل در سامانه سنا ۱۵ هزار و ۶۹۴ تومان و هر دلار ۱۳ هزار و ۷۸۷ تومان بود.همچنين حواله فروش در سامانه نيما براي هر يورو ۱۲ هزار و ۵۹۲ تومان و دلار ۱۱ هزار و ۲۴۲ تومان تعيين قيمت شد.

چين پاي خريد نفت از ايران مي‌ماند

آمارهاي گمرك چين نشان داد اين كشور در ماه آوريل 3.24 ميليون تن نفت خام از ايران خريده است كه نسبت به مدت مشابه سال پيش از آن 21درصد افزايش يافته است. اين رقم نسبت به ماه مارس (ماه پيش از آن) 46درصد افزايش يافته است. خريد نفت چين از ايران پيش از لغو معافيت‌هاي امريكا براي خريد نفت از اين كشور، 20درصد افزايش يافته بود. آمارهاي گمرك چين نشان داد اين كشور در ماه آوريل 3.24 ميليون تن نفت خام از ايران خريده كه نسبت به مدت مشابه سال پيش از آن 21درصد افزايش يافته است. اين رقم نسبت به ماه مارس (ماه پيش از آن) 46درصد افزايش يافته است. اما در يك سال تا اين تاريخ، خريد نفت چين از ايران هنوز كمتر از سطوح سال گذشته است.

اين افزايش پيش از پايان يافتن معافيت‌هاي تحريمي امريكا عليه خريد نفت ايران در ماه آوريل صورت گرفته است. چين در ميان بزرگ‌ترين خريداران نفت ايران است. مشخص نيست كه آيا پكن از تقاضاي امريكا براي عدم واردات نفت از ايران در بحبوحه تنش‌هاي تجاري با واشنگتن پيروي كند يا نه.

به گفته يك كارشناس انرژي، «همه مي‌دانستند كه معافيت‌ها در حال پايان يافتن است پس طبيعي بود كه در آستانه لغو معافيت‌ها نفت بيشتري خريداري شود... من هيچ‌وقت از طرف چيني نشنيدم كه با اينكه امريكا حق دارد تحريم‌ها را اعمال كند، موافقت كنند، اما اكنون ممكن است خريد بيشتر درست نباشد.»

بازار نفت چين در دست شركت‌هاي دولتي است. آنها پاييز گذشته نيز در آستانه آغاز تحريم‌ها، يك افزايش مشابه در خريدها انجام دادند. پكن در ماه مه ‌كه امريكا اعلام كرد معافيت‌ها را تمديد نمي‌كند، مخالف شديد خود را ابراز كرد. لي لي، مدير يك شركت مشورتي در زمينه پتروشيمي معتقد است چين به واردات نفت از ايران حتي بعد از تصميم امريكا ادامه خواهد داد.

 


گازپروم همچنان در فكر مشاركت در پروژه‌هاي ايران است

نايب رييس شركت گازپروم روسيه اعلام كرد اين شركت تمايلي به مشاركت در پروژه ساخت خط لوله گازي از ايران به عمان ندارد اما همچنان سرگرم ارزيابي مشاركت در پروژه‌هاي ايراني است.

ويتالي ماركلف، معاون مديرعامل شركت گازپروم گفت: كار ما براي ورود به پروژه‌ها در ايران كامل نشده به همين دليل هنوز زود است در اين باره صحبت كنيم. وي در ادامه توضيح داد: ما فعلا در مرحله بررسي مشاركت در پروژه‌هاي ايران هستيم و يك كميته هماهنگي مشترك با طرف ايراني به بررسي همه مسائل خواهد پرداخت.ايران و عمان در سال ۲۰۱۵ براي ساخت يك خط لوله گازي به توافق رسيدند و قرار است به مدت ۱۵ سال ۲۸ ميليون مترمكعب گاز در روز صادر شود.گازپروم در ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۷ اعلام كرد يك نقشه راه درخصوص اجراي پروژه‌ها در ايران و يك تفاهمنامه و همكاري در يك پروژه LNG در ايران امضا كرده است. در اين بين، در ابتداي نوامبر سال ۲۰۱۸ گازپروم و شركت ملي نفت ايران شماري تفاهمنامه همكاري در بخش گاز امضا كردند كه مربوط به شراكت در توسعه ميادين گازي ايران و انتقال گاز بود.

۹۰درصد موديان مالياتي امسال به اندازه سال قبل ماليات مي‌دهند

رييس اتاق اصناف ايران در تشريح جلسه مشترك با رييس سازمان امور مالياتي گفت: بيش از ۹۰درصد از موديان مالياتي در سال ۹۷ هيچ‌گونه افزايشي را نسبت به سال ۹۶ در حوزه ماليات تجربه نخواهند كرد.

سعيد ممبيني با اشاره به اقدامات اتاق اصناف ايران در حوزه مالياتي موديان صنفي گفت: براساس آخرين توافقاتي كه در پي جلسه مشترك با رييس سازمان امور مالياتي كشور به دست آمد، استفاده از ظرفيت‌ها و اختيارات تبصره ماده 100 قانون ماليات‌هاي مستقيم است. بر اين اساس بيش از 90درصد از موديان مالياتي در سال 97 هيچ‌گونه افزايشي را نسبت به سال 96 در حوزه ماليات تجربه نخواهند كرد. او افزود: اين به شرطي است كه وفق تبصره مذكور مجموع فروش كالا و خدمات اين موديان حداكثر 30برابر معافيت ماده 86 قانون ماليات‌هاي مستقيم (يعني رقمي برابر با 8.280.000.000 ريال) باشد. بر اين اساس حدود 3درصد از موديان صنفي كه ماليات محاسبه ‌شده سال 1396 آنها مبلغي بين 2.5 ميليون تومان تا 5ميليون تومان است، حداكثر 5درصد نسبت به سال 96 افزايش ماليات را پرداخت خواهند كرد. رييس اتاق اصناف ايران به وضعيت گروه سوم موديان صنفي نيز اشاره كرد و گفت: چيزي حدود 2درصد موديان مالياتي صنفي هم هستند كه در سال 1396 مالياتي بين 5 تا 10 ميليون تومان پرداخت كرده‌اند. اين گروه هم حداكثر مشمول 9درصد افزايش ماليات در سال 1397 خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون