• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4379 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ خرداد

كتابخانه

مترس، مترس،‌اي خواننده‌ فريب‌خورده!

نيلوفر صادقي | «منظومه‌ دريانورد كهن» علاوه بر يادداشت مترجم و منظومه‌ هفت‌بخشي و معروف غول عالم رمانتيك، سميوئل تيلور كولريج، شامل دو قسمت ديگر هم هست: نگاهي اجمالي به زندگي و انديشه‌ كولريج كبير و در انتها مقاله‌اي عالمانه و نكته‌سنجانه (توصيف مقاله را عينا از پشت جلد برداشته‌ايم) كه وعده داده ‌شده به فهم ما از شعر كمك خواهد كرد (اين هم نقل به مضمون از پشت جلد)، چون ظاهرا كولريج كبير 200 سالي مي‌شود كه خوانندگانش را فريب داده و ما هم مستثني نخواهيم بود. در وصف منظومه گفته‌اند كه بعيد و نامحتمل است و هيچ درس اخلاقي‌اي ندارد و ناگفته پيداست كه كولريج از آن دسته است كه ذوات ناديدني را مي‌بيند. با اين وصف منظومه را بايد خواند و دوباره خواند و از فريب ‌خوردن نترسيد. دقت و وسواس مترجم هم در ترجمه منظومه و هم ضميمه‌ها مثال‌زدني است و با تكيه بر قلم او مي‌توانيم همراه دريانورد كهن از درياي بس وسيع منظومه به ‌سلامت بگذريم.

مثل شكسپير قاعده شكن باشيد

بابك احمدي | هر نويسنده‌اي در جهان آرزو دارد، شخصيتي همچون «هملت» خلق كند يا داستاني عاشفانه مانند رومئو ژوليت بنويسد. ولي سوال اينجاست كه شكسپير چطور شخصيت‌هايي با چنين ژرفاي روانشناختي جذابي خلق كرده است؟ چه چيز داستان‌هاي او را تا اين حد عاشقانه، بامزه، دلخراش يا هولناك مي‌كند؟ چرا او از آزمون زمان سربلند بيرون آمده؟ خلاصه آنكه جادوي شكسپير در چيست؟ كتاب «شكسپير براي فيلمنامه‌نويسان» نوشته جي.ام.ايونسن 15 نمايشنامه از ميان آثار اين نامدارترين نويسنده انگلستان را مورد تحليل و واكاوي قرار مي‌دهد تا آنچه موجب گيرايي آثار او شده را كشف كرده و نشان دهد چطور مي‌توانيد از قدرت اين آثار در فيلمنامه‌نويسي بهره بگيريد. در طول كتاب رازهاي مگوي داستان‌پردازي يكي از بزرگ‌ترين نويسندگان دنيا افشا خواهد شد. بخش سوم و پاياني كتاب نيز فصل نتيجه‌گيري است و نويسنده طي آن نهراسيدن از شكستن قواعد را ويژگي اصيل شكسپير معرفي مي‌كند:«او به جاي چسبيدن به فرمول‌ها، تك‌تك نمايش‌هايش را به آن چيزي كه بايد تبديل مي‌كرد بي‌آنكه نگران شكستن قواعد باشد».

از لندن تا پاريس

مهدي طارمي | «داستان دو شهر» (۱۸۵۹) رماني نوشته چارلز ديكنز است كه داستانش در لندن و پاريس، قبل و در طول انقلاب فرانسه رخ مي‌دهد. اين رمان با فروش ۲۰۰ ميليون نسخه در جهان، به همراه كتاب شازده كوچولو (به زبان فرانسوي)، پرفروش‌ترين كتاب‌هاي تك‌جلدي جهان در تمام دوره‌هاست. همچنين اين كتاب پرفروش‌ترين كتاب تك‌جلدي انگليسي‌زبان دنيا و يكي از مشهورترين عناوين در ادبيات داستاني است. اين داستان، جواني كشاورززاده را تحت تعاليم اشرافي‌گرايي‌هاي فرانسوي در سال‌هاي منتهي به انقلاب و خشونت‌هاي انقلابيون را نسبت به اشراف سابق، در سال‌هاي اول انقلاب فرانسه به تصوير مي‌كشد. در اين جريانات ماجراي چند نفر دنبال مي‌شود، از همه مهم‌تر چارلز دارنه، اشرافي فرانسوي سابق كه با وجود ذات خوبش، قرباني هيجانات ضد تبعيض انقلاب مي‌شود و سيدني كارتن، وكيلي بريتانيايي كه فراري است و تلاش مي‌كند زندگي ناخوشايندش را با عشق به همسر دارنه، لوسي مانه نجات دهد. اين رمان در چاپ‌هاي هفتگي و به تدريج منتشر شد. «داستان دو شهر» نوشته چارلز ديكنز با ترجمه مهرداد نبيلي تاكنون چهار بار توسط انتشارات «فرزان روز» منتشر شده كه همچنان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون