• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4379 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ خرداد

خبر

۴۵ درصد از سكونتگاه‌هاي غيررسمي در ۹ كلانشهر كشور هستند

مجتبي عبداللهي؛ مديركل دفتر برنامه‌ريزي و مديريت توسعه شهري سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور گفت: «۴۵ درصد از سكونتگاه‌هاي غيررسمي، در ۹ كلانشهر كشور متمركز شده و بخشي از آنها در حاشيه شهرها و بخشي در متن شهرها و بخشي ديگر، محدوده‌هاي منفصل شهري هستند، يعني در بطن و حاشيه شهر به معناي بخش متصل شهري قلمداد نمي‌شوند، اما در زمره محدوده‌هاي منفصل غيررسمي هستند.» به گزارش ايلنا، عبداللهي افزود: «بر اساس مطالعات، حدود ۶۱ هزار هكتار از اراضي شهري كشور با جمعيتي بالغ بر ۱۱ ميليون نفر را سكونتگاه‌هاي غيررسمي تشكيل مي‌دهند. مطالعاتي كه در وزارت راه و شهرسازي با همكاري شهرداري‌ها انجام شده، حاكي از اين است كه در ۱۱۰ شهر كشور و بالغ بر هزار و ۱۰۰ محله، سكونتگاه‌هاي غيررسمي يا بافت‌هاي مساله‌دار درون شهرها شناسايي شده‌اند كه اين محلات، محلات هدف بازآفريني شهري نيز تلقي مي‌شوند كه با محوريت وزارت راه و شهرسازي در قالب ستاد بازآفريني ملي، استاني و شهرستاني در دستور كار قرار گرفته است. شكل‌گيري سكونتگاه‌هاي غيررسمي در قالب طبقه‌بندي‌هاي جمعيتي بايد به‌طور جدي بررسي شود. در كشور ما ۹ كلانشهر وجود دارد كه حدود يك درصد از شهرهاي كشور را شامل مي‌شوند، اما به لحاظ جمعيتي حداقل ۳۶ درصد از جمعيت ۶۲ ميليون نفري شهري در اين ۹ كلانشهر تمركز يافته‌اند. يكي از مهم‌ترين اقدامات اولويت‌بندي و تنظيم يك برنامه علاج‌بخشي براي اين موضوعات است و به‌طور مثال امسال در استان سيستان و بلوچستان و در شهر زاهدان محلات كريم‌آباد و شيرآباد، محلات هدف ما هستند و شهرداري، بهزيستي، كميته امداد، سازمان فني و حرفه‌اي و تمامي دستگاه‌هايي كه در ستاد ملي بازآفريني مسووليت را برعهده دارند، بايد تمركزشان روي آن محله باشد و به نظر مي‌رسد، چنانچه اين اتفاق بيفتد در پايان سال ۹۸ مي‌توانيم، بگوييم كه بخش عمده‌اي از نيازهاي جامعه ساكن در محلات حاشيه‌نشين مرتفع شده است.»

 

اختصاص ‌۵ درصد سهميه كنكور به دانش‌آموزان مناطق سيل‌زده

در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاييد وزارتخانه‌هاي كشور و علوم، تحقيقات و فناوري و با توجه به حادثه سيل اخير، سهميه آزمون سراسري به مناطق سيل‌زده افزايش پيدا كرد. به گزارش ايلنا، عصر سه‌شنبه و در جلسه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي با رياست علي لاريجاني؛ رييس مجلس مصوب شد كه ۵ درصد سهميه مازاد بر ظرفيت كنكور به مناطقي كه به‌طور مستقيم درگير سيل شدند، اختصاص يابد. اختصاص اين درصد، سهميه افرادي را كه به‌طور عمومي در آزمون ورودي دانشگاه‌ها شركت مي‌كنند، تحت تاثير قرار نخواهد داد. در ادامه اين جلسه اساسنامه جايزه جهاني ايثار به تصويب اعضا رسيد. اين جايزه براي فرهنگ‌سازي و گفتمان‌سازي ايثار، مقاومت و ازخودگذشتگي در سطح جهاني اعطا مي‌شود. همچنين با عضويت نماينده وزارت علوم در شوراي اجتماعي كشور موافقت شد و حجت‌الاسلام قمي نيز به عنوان نماينده شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در هيات نظارت بر مطبوعات تعيين شد.

فقط داروخانه‌ها مجاز به فروش داروي گياهي هستند

مهناز خانوي؛ مديركل امور فرآورده‌هاي طبيعي، سنتي و مكمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اينكه عطاري‌ها تنها مجاز به عرضه گياهان دارويي هستند، گفت: «فروش داروهاي گياهي تنها در داروخانه مجاز است و عطاري‌ها فقط اجازه فروش گياهان دارويي بسته‌بندي و فله را دارند. اگر فرآورده‌اي بسته‌بندي بوده و ادعاي درماني داشته باشد مجاز به عرضه در عطاري‌ها نيست.» مهر

 

۴.۷ درصد مردم در يك‌سال گذشته اصلا گوشت قرمز نخوردند

در بخشي از نظرسنجي ملي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) كه در روزهاي ۳۱ ارديبهشت و ۱خرداد ماه ۹۸ به صورت تلفني با جامعه آماري شهروندان كل كشور (اعم از شهر و روستا) انجام شد، از پاسخگويان پرسيده شده است: «در خانواده شما در يك‌سال گذشته تا چه حد گوشت قرمز مصرف شده است؟»

به گزارش عصر ايران، طبق اين نظرسنجي، ۲.۷ درصد پاسخگويان اعلام كرده‌اند در يك‌سال گذشته هر روز گوشت قرمز مصرف كرده‌اند، ۳۴.۹ درصد پاسخگويان اعلام كرده‌اند در يك‌سال گذشته چند روز در هفته، ۴۳.۴ درصد پاسخگويان چند روز در ماه، ۱۴.۲ درصد پاسخگويان چند بار در سال گوشت قرمز مصرف كرده‌اند.

۴.۷ درصد پاسخگويان هم اعلام كرده‌اند در يك سال گذشته اصلا گوشت قرمز مصرف نكرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون