• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4383 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ خرداد

خبر

مسكو خواستار پيوستن كشورهاي اروپايي به اينستكس شد

يك ديپلمات روس اعلام كرد كه مسكو در حال رايزني با كشورهاي اروپايي جهت ملحق شدن به ساز و كاري است كه اروپايي‌ها براي تسهيل تجارت با ايران تاسيس كرده‌اند.

ولاديمير چيزوف، نماينده دائم روسيه در اتحاديه اروپا در گفت‌وگو با اينترفاكس با بيان اين مطلب تصريح كرد روسيه در حال گفت‌وگو با كشورهاي اروپايي براي همكاري در ساز و كار موسوم به
«اينستكس» است.

اينستكس بهمن سال گذشته توسط انگليس، فرانسه و آلمان با هدف دور زدن تحريم‌هاي امريكا عليه و ايران و تسهيل تجارت با اين كشور راه‌اندازي شد.

واشنگتن مخالفت خود را با اين ساز و كار تجاري اعلام و به شركت‌هاي اروپايي درباره تجارت با ايران هشدار داده است. تاكنون اينستكس به هيچ مبادله تجاري منجر نشده است. چيزوف با اذعان بر اينكه اينستكس تاكنون موفق نبوده است، افزود: ما داريم رايزني‌هايي انجام مي‌دهيم. آنها اين را پنهان نكرده‌اند كه اينستكس با مشكلات جدي روبرو شده و كماكان هم مشكلاتي پيش رو دارد؛ با وجود اين طرح‌هاي خود براي جنبش بخشيدن به اين ابزار را كنار نگذاشته‌اند.

 

جزييات اعتبار ۳۶ هزار ميلياردي براي افزايش حقوق

بررسي قانون بودجه نشان مي‌دهد، در سال ۹۸ حدود ۲۱ هزار ميليارد تومان براي افزايش حقوق كارمندان و ۱۴هزار ميليارد براي حقوق بازنشستگان اعتبار لحاظ شده است. بر اساس قانون بودجه سال 1398 اعتبار جبران خدمت كاركنان از 73.7 هزار ميليارد تومان در سال 1397 به 95.2 هزار ميليارد تومان در سال 1398 افزايش يافته است؛ يعني 21.5 هزار 5 ميليارد تومان اعتبار براي افزايش حقوق كارمندان دولت در سال 1398 در نظر گرفته شده است.

در همين حال سازمان برنامه و بودجه كشور در گزارش ارقام كلان و ويژگي‌هاي لايحه بودجه سال 1398 كل كشور در جدول 4 تحت عنوان سقف اول منابع و مصارف لايحه بودجه سال 1398 كل كشور بيان داشته است كه اعتبار مربوط به حقوق كاركنان رسمي، پيماني و قراردادي از رقم 93.2 هزار ميليارد تومان در سال 1397 به رقم 115 ميليارد تومان افزايش يافته است؛ يعني اعتباري معادل 22.6 هزار ميليارد تومان براي افزايش حقوق كاركنان در سال 1398 در نظر گرفته شده است. بر اساس قانون بودجه سال 1398 اعتبار مربوط به حقوق بازنشستگان صندوق كشوري و لشكري به ترتيب از 22 هزار ميليارد تومان و 9.4 هزار ميليارد تومان در سال 1397 به 31.8 هزار ميليارد تومان و 14100 ميليارد تومان در سال 1398 افزايش يافته است؛ يعني اعتباري معادل 14400 ميليارد تومان براي افزايش حقوق بازنشستگان اين دو صندوق به عنوان صندوق‌هاي اصلي در سال 1398 اختصاص يافته است.

در همين حال سازمان برنامه و بودجه كشور در گزارش ارقام كلان و ويژگي‌هاي لايحه بودجه سال 1398 كل كشور جدول 4 تحت عنوان سقف اول منابع و مصارف لايحه بودجه سال 1398 كل كشور بيان داشته است كه اعتبار مربوط به حقوق بازنشستگان كشوري و لشكري از 51.3 هزار ميليارد تومان در سال 1397 به رقم 67600 ميليارد تومان افزايش يافته است. يعني اعتباري معادل 16200 ميليارد تومان براي افزايش حقوق بازنشستگان در سال 1398 در نظر گرفته شده است.به اين ترتيب در سال 98 حدود 21.5 هزار ميليارد تومان براي افزايش حقوق كارمندان و 14هزار ميليارد براي حقوق بازنشستگان و مجموعا 36 هزار ميليارد تومان اعتبار لحاظ شده است.

 

بانك مركزي تخصيص ارز كالاهاي اساسي را به مجلس مي‌فرستد

عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از ارايه فهرست تخصيص ارز به كالاهاي اساسي توسط بانك مركزي به قوه مقننه به منظور بررسي وضعيت استفاده از يارانه ارزي خبر داد.

به گزارش خانه ملت، عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بيان اينكه قيمت گوشت به كيلويي ۱۰۰ هزار تومان رسيده است، گفت: دولت براي ورود و مديريت بازار گوشت بايد يارانه بالايي پرداخت كند اما سوال اينجاست كه آيا دولت از عهده پرداخت چنين مبلغي برمي‌آيد يا خير؟

عزت‌الله يوسفيان ملا با بيان اينكه دولت اكنون براي تهيه گوشت قرمز ارز ۴ هزار و ۲۰۰ توماني اختصاص نمي‌دهد، اظهار داشت: دولت براي كاهش رانت و فساد ارز يارانه‌اي را از گوشت حذف و اكنون شاهد هستيم كه قيمت تمام شده گوشت قرمز به كيلويي ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسيده است.نماينده مردم آمل در مجلس دهم شوراي اسلامي تاكيد كرد: اگر بخواهيم قيمت گوشت به ۳۰ هزار تومان برسد، در واقع دولت بايد كيلويي ۶۰ هزار تومان يارانه به گوشت بدهد كه اين رقم در حجم بالا غيرقابل پرداخت مي‌شود بنابراين انتظار اينكه به گوشت يارانه داده شود، غلط است.

او با بيان اينكه قيمت تمام شده گوشت افزايش يافته است، اظهار داشت: به دليل عدم مديريت، قيمت تمام شده گوشت افزايش يافته است و شاهده گراني اين كالاي اساسي در سفره مردم هستيم و حتي برخي از اقشار جامعه توان مالي خريد گوشت قرمز را ندارند اما دولت از عهده پرداخت يارانه به اين محصول بر نمي‌آيد.

يوسفيان ملا تصريح كرد: دولت نمي‌تواند به همه اقلام از گوشت يا بنزين يارانه بدهد، در اين بين همين كه توانسته است قيمت مرغ و گوشت سفيد را كنترل كند جاي تقدير دارد چرا كه اگر بازار را رها كرده بود قيمت مرغ به قيمت گوشت مي‌رسيد! او بر تاثير ۱۴ ميليارد دلار ارز يارانه‌اي بر مديريت و كنترل قيمت كالاهاي اساسي پرداخت و گفت: بانك مركزي قرار است ليستي از تخصيص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ توماني به كالاهاي اساسي ارايه كند تا بدانيم يارانه ارزي در چه مسيري هزينه شده است.

عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاكيد كرد: تخصيص ارز دولتي به كالاهاي اساسي تاثير بسزايي بر مديريت قيمت‌ها داشت. اگر اين ارز ۴ هزار و ۲۰۰ توماني به كالاها اختصاص داده نمي‌شد قيمت‌ها به صورت نجومي افزايش پيدا مي‌كرد، تاثير اين ارز را در قيمت نان مي‌توان مشاهده كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون