• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4383 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ خرداد

سعيد نمكي هر 4 روز يك نفر را منصوب، بركنار يا ابقا كرده است

39 انتصاب در 156 روز در وزارت بهداشت

بنفشه سام‌گيس

 

 

امروز دوره حضور سعيد نمكي در وزارت بهداشت (به عنوان سرپرست و وزير) 156 روزه شد و 4 روز قبل، وزير بهداشت سي و نهمين حكم بركناري و انتصاب مديران جديد خود را امضا كرد. سعيد نمكي، روز 13 دي ماه و پس از استعفاي سيد حسن قاضي‌زاده‌هاشمي از مقام وزارت، با حكم رييس‌جمهوري به عنوان سرپرست وزارت بهداشت منصوب شد و تا روز 15 بهمن كه حكم وزارت را با امضاي حسن روحاني دريافت كرد 6 مسوول جديد در دفاتر مختلف اين وزارتخانه منصوب كرد. او كه در اين مدت 5 نفر از مسوولان وزارت بهداشت را در سمت‌هاي انتصابي، ابقا كرده بود پس از دريافت حكم رسمي وزارت تا روز 14 خردادماه هم حكم انتصاب 25 مسوول جديد در وزارت بهداشت را امضا كرد كه غير از اين تعداد، فقط 4 نفر در مسووليت‌هاي خود ابقا شدند. جالب اينكه بيشترين موارد ابقا در همان دوره سرپرستي و بيشترين موارد انتصاب و بركناري مديران در ايام پس از دريافت حكم رسمي وزارت اتفاق افتاده است. نكته قابل توجه ديگر هم اينكه اولين حكم انتصاب پس از حضور نمكي در وزارت بهداشت، مربوط به رييس سازمان غذا و دارو بود كه پس از استعفاي غلامرضا اصغري از رياست سازمان غذا و دارو، مهدي پيرصالحي با حكم سرپرست وزارت بهداشت به اين سمت منصوب شد و قرعه آخرين حكم بركناري هم به نام همين مقام مسوول زده شد و روز 14 خردادماه و فقط سه روز پس از نشست خبري وزير بهداشت با خبرنگاران و در حالي كه پيرصالحي هم در اين جلسه، پاسخگوي اصحاب رسانه بود، خبر انتصاب محمدرضا شانه‌ساز به عنوان سرپرست سازمان غذا و دارو و بركناري پيرصالحي از رياست اين سازمان منتشر شد.

علاوه بر اين، احكام انتصاب امضا شده توسط نمكي طي 156 روز گذشته، غير از دستور روز سه‌شنبه- 14 خرداد - وزير براي تشكيل قرارگاه سازمان غذا و دارو و شوراي مشورتي دارو و تجهيزات پزشكي كشور است كه طي اين دستور برخي مسوولان فعلي وزارت بهداشت و برخي مسوولان وزارت بهداشت در دولت‌هاي هشتم و دهم با امضاي وزير به مسووليت‌هاي جديدي منصوب شدند. اينكه وزير در انتصاب و بركناري معاونان و مسوولان وزارتخانه متبوع خود مختار است، جاي هيچ جدلي باقي نمي‌گذارد اما وقتي طي 156 روز سرپرستي و وزارت - كه در واقع آغاز كار نمكي در مسند رياست در حوزه سلامت به شمار مي‌آيد - 39 انتصاب و بركناري و ابقا صورت مي‌گيرد، همان نقد قديمي را بايد وارد دانست كه مديران دولت‌هاي ايران تا بخواهند دست به قلم ببرند و براي روزهاي پيش‌رو برنامه‌ريزي كنند، بايد جاي خود را به نفرات جديد بسپارند و بنابراين هيچ دوام و ثباتي در نظام مديريتي كشور، قابل تضمين نيست . علاوه بر اين، با اين حجم از تغييرات و جابه‌جايي‌ها كه چند برابر موارد ابقا به شمار مي‌آيد آن هم در اين بازه زماني بسيار كوتاه، بايد اين پرسش را مطرح كرد كه در دو سال باقيمانده از دولت دوازدهم، چه تعداد چهره جديد قرار است جاي مسوولان فعلي را بگيرند؟ آن هم در حالي كه كارشناساني از قوه مقننه همچون نواب كميسيون بهداشت مجلس، طي روزهاي گذشته در گفت‌وگو با «اعتماد» اين تاكيد را مطرح كرده‌اند كه نظام سلامت در اين ايام، بيش از هر نسخه‌اي، نيازمند ثبات و آرامش است تا دستيابي به اهداف موثر مقدور شود.


اشاره: انتصابات و عزل و نصب‌ها بي‌شك جزو اختيارات وزير است و از آنجايي كه وزرا پاسخگوي حقيقي و حقوقي وزارتخانه تحت امرشان هستند، قانونگذار به آنها اختيار داده است تا معاونان و مديران خود را عزل و نصب كنند. با اين حال از آنجايي كه لازم است به «تخصص» و «تجربه» بها بدهيم خوب است كه با دقت بيشتري به تغييرات و عزل و نصب‌ها توجه كنيم. در اين گزارش هيچ نقدي متوجه آقاي نمكي، وزير محترم بهداشت نيست، اما از آنجايي كه حجم عزل و نصب‌ها بيش از حد متعارف است ما را بر آن داشت تا به عنوان رسانه مستقل گزارشي از آن را به اطلاع عموم برسانيم. ضمن اينكه چون وزارت بهداشت مستقيم و غيرمستقيم بر سلامت و زندگي شهروندان تاثير مي‌گذارد، دعا مي‌كنيم كه اين تغيير و تحولات به چابكي و موفقيت وزارتخانه منجر شود. اما از اين نكته نيز نبايد غافل شويم كه تقريبا هر چهار روز يك تغيير آن هم براي شش ماه كمي بيش از حد انتظار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون