• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4388 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ خرداد

روحاني: ما آغازگر هيچ‌جنگي حتي با امريكا نخواهيم بود اما اگر جنگي آغاز شود پاسخ قاطع مي‌دهيم

ديدار رييس‌جمهور ايران با نخست‌وزير ژاپن در مجموعه سعدآباد بيش از دو ساعت و نيم طول كشيد. بازه زماني كه بيش از زمان پيش‌بيني شده براي اين رايزني‌ها بود. حسن روحاني و آبه شينزو پس از يك ديدار خصوصي و ديداري در قالب هيات‌هاي سياسي دو طرف، نتيجه اين رايزني‌ها را در نشستي نيمه‌خبري اعلام كردند.

حسن روحاني به عنوان نخستين رييس‌جمهور ايران پس از انقلاب اسلامي كه ميزباني نخست وزير ژاپن را برعهده داشت، سخنان خود را با استقبال از تعميق روابط تهران و توكيو در اين سال‌ها آغاز كرده و گفت: روابط دو كشور از قدمت تاريخي برخوردار است و امسال نودمين سالگرد روابط ديپلماتيك ميان دو كشور است. در طول سال‌هاي گذشته ما ملاقات‌هاي سازنده‌اي با آقاي نخست‌وزير، آبه شينزو داشتيم و امروز هشتمين دور مذاكرات ما در سال‌هاي اخير بود. از اينكه دولت ژاپن و شخص نخست‌وزير مصمم به روابط دو كشور در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي، بين‌المللي و منطقه‌اي هستند، استقبال مي‌كنيم. ما امروز هم در جلسه خصوصي و هم در جلسه بين دو هيات درباره روابط بين دو كشور از جمله سرمايه‌گذاري ژاپن در ايران به خصوص در جنوب و سواحل چابهار و... صحبت كرديم. ژاپن علاقه‌مند به ادامه خريد نفت از ايران و حل و فصل روابط مالي و همچنين توسعه روابط در حوزه‌هاي فرهنگي و تاريخي است كه اين مساله مي‌تواند توسعه روابط ميان دو كشور را تضمين كند.

حسن روحاني اشاره‌هاي مختصري به سخنان مطرح شده از سوي نخست وزير ژاپن درباره ميانجي‌گري ميان ايران و امريكا كرده و گفت: علاوه بر مسائل مربوط به روابط دو جانبه درباره بحث امنيت و تنش‌زدايي در منطقه نيز با هم گفت‌وگو كرديم. خوشحاليم كه هر دو كشور براي ثبات و امنيت منطقه اهميت بسيار زيادي قائل هستند. به نخست‌وزير، آبه شينزو گفتم ما در منطقه آغازگر هيچ جنگي حتي با امريكا نخواهيم بود اما اگر جنگي عليه ما آغاز شود پاسخي قاطع مي‌دهيم. آقاي نخست‌وزير نسبت به آينده خوش‌بيني قابل ملاحظه‌اي داشتند و مي‌گفتند من مي‌بينم كه تغييرات مثبتي در راه است. من بسيار خوشحالم كه آقاي نخست‌وزير در مذاكرات امروز همچنان بر حمايت از برجام ادامه دادند و اين توافق را براي منطقه و جهان حائز اهميت دانستند. من به آقاي نخست‌وزير گفتم كه ايران علاقه‌مند به ادامه توافق هسته‌اي (برجام) است و اقدام‌هاي ايران در چارچوب برجام و بند 36 برجام خواهد بود.

حسن روحاني در ادامه با اشاره به نگاه‌هاي مشترك ميان تهران و توكيو در حوزه هسته‌اي خاطرنشان كرد: من از آقاي نخست‌وزير، آبه شينزو خواستم تا ميان دو كشور در زمينه هسته‌اي شاهد همكاري‌هايي در آينده باشيم چرا كه هر دو كشور به فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي معتقد هستيم و همزمان با سلاح هسته‌اي مخالف هستيم. رييس‌جمهور كشورمان در ادامه همان موضع‌گيري‌هايي را ادامه داد كه محمدجواد ظريف، وزير خارجه در ديدار روز دوشنبه با هايكو ماس، وزير خارجه آلمان برگزيد و آن هم اشاره به جنگ اقتصادي امريكا عليه مردم ايران و لزوم پايان يافتن آن بود. روحاني در اين رابطه در حضور آبه شينزو كه كشورش متحد سياسي و امنيتي امريكا است گفت: در مذاكرات امروز بر اين نكته تاكيد كردم كه اگر ما شاهد برخي تنش‌ها هستيم ريشه اين تنش‌ها به جنگ اقتصادي امريكا عليه ملت ايران برمي‌گردد و هر زمان اين جنگ متوقف شود ما شاهد تحول بسيار مثبتي در منطقه و جهان خواهيم بود. از آقاي نخست‌وزير متشكرم كه با حسن‌نيت و براي صلح و امنيت در منطقه اين سفر را انجام دادند و اميدوارم اين سفر آغازي براي تحولات مثبت در منطقه و توسعه روابط دو جانبه ايران و ژاپن باشد. ژاپن كشور مهمي است و همواره براي صلح و امنيت ما قدم‌هاي خوبي برداشته و امروز هم در مذاكرات درباره همكاري دو كشور در حوزه‌هاي مقابله با تروريسم، مهاجرت، سوريه و يمن گفت‌وگو كرديم. براي آقاي نخست‌وزير و هيات همراه آرزوي اقامت خوشي را در ايران دارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون