• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4388 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ خرداد

خبر كوتاه

دومين مهمان اروپايي تهران

در 10 روز

«هلگا اشميد» دبيركل سرويس اقدام خارجي اتحاديه اروپا و معاون «فدريكا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به چند كشور منطقه خليج‌فارس از جمله ايران سفر مي‌كند. اين سفر رسمي از روز چهارشنبه دوازدهم ژوئن (22 خرداد) آغاز شد و امارات متحده عربي نخستين مقصد سفر اشميد است. وي قرار است پس از امارات، راهي عمان، قطر و ايران شود. اتحاديه اروپا اميدوار است كه اين سفر فرصتي براي كاستن از تنش‌ها در منطقه باشد و شرايطي را ايجاد كند تا راهكاري براي گفت‌وگو و تنش‌زدايي پيدا شود. مذاكره به منظور حفظ توافق هسته‌اي با ايران از ديگر مواردي هستند كه در دستور كار سفر اشميد قرار دارد. به گزارش فارس، «هلگا اشميد» معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز چهارشنبه گفت در سفر به تهران در مورد وضعيت توافق هسته‌اي و همچنين ساز و كار مالي موسوم به «اينستكس» رايزني مي‌كند. اشميد كه در آستانه سفر به منطقه غرب آسيا با خبرگزاري كويت گفت‌وگو مي‌كرد در مورد اهداف سفرش به ايران گفت: «در ايران - كه مقصد سفر من بعد از امارات عربي متحده، عمان و قطر خواهد بود - من قطعا درباره وضعيت اجراي برجام، از جمله عملياتي‌سازي اينستكس با هدف ايجاد ساز و كاري براي تجارت مشروع با ايران صحبت خواهم كرد.»وي افزود: «تمام بازيگران بايد رويكردي سازنده براي حفظ ثبات منطقه در پيش گيرند.» اين مقام ارشد اروپايي همچنين گفت در سفر به كشورهاي منطقه آنها را در جريان تلاش‌هاي بروكسل براي حفظ توافق هسته‌اي كه «كليد ثبات و امنيت در خاورميانه و فراتر از آن و عنصري مهم در معماري منع اشاعه بين‌المللي است»، قرار مي‌دهد.سفر اشميد به ايران در شرايطي صورت مي‌گيرد كه دوشنبه گذشته «هايكو ماس» وزير خارجه آلمان به ايران آمد و درباره موضوع توافق هسته‌اي با مقامات ايراني مذاكره كرد.

تذكر ايران به وزير خارجه آلمان

سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در واكنش به اظهارات وزير خارجه آلمان در استكهلم گفت: با سخنان ايشان درباره اهميت برجام براي جامعه جهاني و اروپا هم‌نظريم‌؛ اما تاكيد ايشان مبني براي اجراي تعهدات يك‌جانبه توسط ايران در يك توافق چندجانبه را خيلي درك نمي‌كنيم. اگر اين توافق چند طرف دارد همه اطراف آن به‌طور يكسان بايد به تعهدات‌شان عمل كنند و اگر نمي‌توانند بايد درك كنند ما هم با استفاده از ساز و كارهايي كه برجام در اختيار ما گذاشته نسبت به برجام و تعهدات‌مان بازنگري داشته باشيم.

تاكيد ايران بر آتش‌بس در جنگ اقتصادي

سيدعباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه در ديدار با «زين‌العابدين رشيد» نماينده ويژه وزير امور خارجه سنگاپور در امور خاورميانه ضمن تشريح آخرين وضعيت برجام و عملكرد كشورمان در راستاي حفظ اين توافق اظهار داشت: تنها مساله منطقه خاورميانه كه از طريق مذاكره و ديپلماسي حل و منتج به توافق شد، مساله هسته‌اي ايران است كه آمريكا به دلايل غيرمنطقي و غيرقابل فهم از اين توافق خارج شد.

عراقچي در ادامه بيان كرد: آمريكا اكنون وارد يك جنگ اقتصادي با جمهوري اسلامي شده و اين ريشه افزايش تنش‌ها در منطقه است. تحريم‌هاي اقتصادي امريكا در حقيقت امنيت كل منطقه را هدف قرار داده است، لذا بدون آتش بس در جنگ اقتصادي نمي‌توان انتظار آرامش و امنيت در منطقه داشت.زين‌العابدين رشيد نيز ضمن اشاره به فشار تحريم‌ها بر همه كشورها بر حمايت كشورش از برجام تاكيد و نسبت به كاهش تنش‌ها در منطقه اظهار اميدواري كرد.

رايزني‌هاي برجامي ايران و آژانس

غلامحسين دهقاني، معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزير امور خارجه، به همراه كاظم غريب‌آبادي سفير و نماينده دائم كشورمان در آژانس با «يوكيا آمانو» مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، ديدار و گفت‌وگو كرد. دهقاني در اين ديدار با تشريح مباني تصميم اخير ايران در خصوص توقف برخي اقدامات داوطلبانه خويش تحت برجام، بر ضرورت اقدامات عملي اعضاي باقي مانده برجام به منظور حفظ آن تاكيد كرد.

وي با تاكيد اينكه برگشت‌پذيري اقدامات ايران به اقدامات عملي ديگران بستگي دارد، تصريح كرد: وظيفه آژانس در اين شرايط اين است كه به هنگام گزارش واقعيت‌هاي صحنه نيز به ‌طور جامع عمل كرده و بدون پيش داوري، تمامي جوانب موضوع را ببيند.

آمانو نيز در اين ديدار، برجام را يك دستاورد مهم براي راستي آزمايي خواند.غلامحسين دهقاني، معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه كشورمان در نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ضمن تقدير از تلاش‌هاي مديركل و آژانس در ارتباط با راستي آزمايي اجراي برجام در جمهوري اسلامي ايران، بر اهميت حرفه‌اي‌گري، بي‌طرفي و استقلال آژانس به عنوان سرمايه واقعي اين نهاد، تاكيد كرد.

دهقاني اظهار داشت كه ايران قوي‌ترين اراده را در همكاري براي اجراي برجام و تعامل با آژانس در اين رابطه از خود نشان داده است كه قابل مقايسه با ديگران نيست و همچنان معتقد به اهميت ديپلماسي و چندجانبه‌گرايي در روابط بين‌الملل است؛ اما اگر حفظ چنين سطحي از تعامل و همكاري براي اجراي برجام هدف محسوب مي‌شود، تعهد به پايبندي عملي به تعهدات، جزو الزامات است.

معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه تاكيد كرد تداوم برجام صرفا با هزينه ايران امكان‌پذير نيست و اين بازي زننده با ايران، كارساز نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون