• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4388 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ خرداد

خوشبيني آقاي نخست‌وزير : تغييرات مثبت در راه است

خير الاموراوسطها

آبه شينزو نخست‌وزير ژاپن در نشست مطبوعاتي مشترك با حسن روحاني تلاش كرد موجي از اميدواري را نسبت به رايزني‌هاي خود در پشت درهاي بسته در اختيار خبرنگاران قرار بدهد. آبه به استقبال از فتواي مقام معظم رهبري در ممنوعيت استفاده از سلاح اتمي رفته و از اسلام به عنوان دين تسامح و صلح ياد كرد. خوش‌بيني شايد بيش از اندازه مهمان ژاپني بلافاصله به چشم رسانه ‌هاي ايراني و خارجي آمد.

آبه شينزو مانند حسن روحاني سخنان خود را با استقبال از 90 سال سابقه روابط دوجانبه آغاز كرد و گفت: براي اينجانب بسيار افتخارآميز است كه در نودمين سال روابط ايران و ژاپن به اين كشور سفر كنم و از رييس‌جمهور ايران و مردم ايران تشكر مي‌كنم.

وي افزود: سفر اينجانب به ايران پس از ۴۱ سال محقق شده و در اين مدت با اينكه مردم ايران و ژاپن حوادث متعددي را تجربه كرده و گاهي اوقات هم احساساتي را تجربه كرده‌اند، ارتباط اين دو كشور از طريق دل‌هاي مردم تا به امروز ادامه دارد.

به گزارش ايلنا،نخست‌وزير ژاپن گفت: اينجانب پس از گذشت ۳۶ سال به ايران آمدم و آن زمان كه به ايران آمده بودم جواني ۲۰ ساله بودم و از منظره پر ابهت تهران و مردم‌نوازي گرم ايران تحت‌تاثير قرار گرفتم و آن تجربه تا به امروز براي من فراموش ناشدني است. حالا كه اينجا ايستاده‌ام احساسم اين‌گونه است كه احساس ۳۰ ساله‌ام به ثمر نشست و توانستم دوستانم را ملاقات كنم.

او افزود: برخي حرف‌هايم را براي مردم ايران خواهم گفت. در حال حاضر در خاورميانه تنش رو به افزايش است اما لازم است به هر قيمتي كه شده جلوي درگيري نظامي گرفته شود كه براي رونق سعادت جهان الزامي است.

آبه خاطرنشان كرد: ژاپن تلاش دارد در حد توان خود براي كاهش تنش وظيفه خود را انجام دهد و اين سفر به اين خاطر انجام شده است. ايران از زمان باستان تا به امروز كشور بزرگ خاورميانه بوده، هست و خواهد بود و در حال حاضر براي اينكه صلح و ثبات خاورميانه را ايجاد كنيم و از بروز تنش تصادفي جلوگيري كنيم ضروري است ايران نقش خود را ايفا كند.

وي با بيان اينكه اسلام دين صلح است و هميشه از دين اسلام تحت عنوان ميانه‌روي تاثير مي‌گيرم، گفت: پيام رهبري ايران اين است كه استفاده از سلاح هسته‌اي حرام است. از اينكه ايران همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را ادامه مي‌دهد خرسندم كه اين راه ادامه پيدا كند.

نخست‌وزير ژاپن تاكيد كرد: امروز بر مبناي موضع اساسي با رييس‌جمهور محترم بر اينكه چطور مي‌توانيم از بي‌ثبات شدن منطقه جلوگيري كنيم، صحبت كرديم. همچنين عرض كردم كه به عنوان كشور ژاپن آمادگي داريم كمك‌هاي انسان‌دوستانه به سيل‌زدگان و ساير همكاري‌ها را ادامه دهيم.

آبه يادآور شد: راه طولاني را پيموده‌ام و پيموده‌ايم و معتقدم راه جلوي ما راهي باز است و براي تحقق اين امورات بايد تلاش كنيم و نياز به صبر زياد است. تلاش اين است و بايد براي صلح خاورميانه و جهان تلاش كنيم و نبايد نااميد شويم و بايد نقش حداكثري را انجام دهيم و دوست دارم كه هر وقت فرصت شد دوباره شما را ببينم و مطمئنم دوباره اين فرصت فراهم خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون