• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

غول امريكايي در يك نگاه

گلوبال هاوك هواپيمايي است بدون سرنشين با دو بال بلند بدون پس‌گرايي شبيه به بال يك گلايدر كه براي سوار شدن روي هوا و كاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا كاربرد بسيار دارد. اين هواپيما داراي دو دُم وي(V) شكل است كه در ميان آنها غلاف موتور توربوفن قرار دارد. هواپيما داراي سه ارابه فرود جمع شونده با دو چرخ است.

اين هواپيماي بدون سرنشين در قسمت جلوي بدنه (روي بدنه) داراي يك آنتن بزرگ ارتباط ماهواره‌اي است كه باعث برآمدگي در قسمت جلوي بدنه شده است. هواپيما داراي مخازن سوخت داخلي در درون بال و بدنه است و از يك موتور توربوفن رولز رويس‌ اي‌يي ۳۰۰۷ اچ بهره مي‌برد كه با نام اف ۱۳۷ نيز شناخته مي‌شود و داراي توان ۷۰۵۰ پاوند است.

اين موتور روي هواپيماهاي تجاري ‌اي‌آرجي ۱۴۵ برزيلي نيز نصب شده است. بدنه هواپيما آلومينيومي است. اين هواپيما توان حمل يك محموله ۹۰۰ كيلوگرمي حاوي سنسورهاي شناسايي را دارد.

هواپيما در زير و جلوي دماغه داراي سنسورهاي مختلفي است. از جمله سنسورهاي اين هواپيما مي‌توان به دوربين در دماغه مجهز به ديد پانورماتيك و سامانه ديد حرارتي با توان تصويربرداري از فاصله ۷۰ كيلومتري از يك جسم دو متري و توان تصوير برداري در شب اشاره كرد.

همچنين اين هواپيما يك رادار ارايه فازي SAR-MTI با دو ديش در دو طرف هواپيما براي تصويربرداري دو‌بعدي رادار را دارد. اين رادار توان تصوير‌برداري از فاصله ۱۰۰ كيلومتري با دقت كمتر از ۶ متر و در برد ۳۷ كيلومتري با دقت ۱٫۶ متر را دارا است.

رادار و اپتيك با هم هماهنگ بوده و هدفي كه توسط يكي از اين دو كشف شود توسط ديگري بلافاصله رهگيري مي‌شود. همچنين هواپيما داراي سامانه هشدار‌دهنده ليزري ‌اي‌وي‌آر‌۳، هشدار‌دهنده راداري‌ اي‌پي‌آر ۴۹ و پرتاب‌كننده شراره و پوشاله ‌اي‌ال‌اي ۴۹ است و داراي سرعت پرواز ۵۷۵ كيلومتر بر ساعت و برد پروازي ۱۴۰۰۰ كيلومتر است (البته بدون تجهيزات شناسايي) كه مداومت پرواز آن ۲۸ ساعت است. گلوبال هاوك توان گشت هوايي در ارتفاع 18 هزار و 228 متري سطح زمين را دارد.

مشخصات عمومي

تعداد خدمه: بدون سرنشين (سه نفر خدمه روي زمين)

طول: ۴۷٫۶ فوت (۱۴٫۵ متر)

پهناي بال: ۱۳۰٫۹ فوت (۳۹٫۹ متر)

ارتفاع: ۱۵٫۳ فوت (۴٫۷ متر)

وزن خالي: ۱۴٬۹۵۰ پوند (۶٬۷۸۱ كيلوگرم)

وزن ناخالص: ۳۲٬۲۵۰ پوند (۱۴٬۶۲۸ كيلوگرم)

پيشرانه هواگرد: 1 عدد موتور توربوفن رولز رويس اف۱۳۷، با پيشرانه ۷٬۶۰۰ پوند-نيرو (۳۴ كيلونيوتن)

عملكرد

بيشينه سرعت: ۳۹۱ مايل بر ساعت (۶۲۹ كيلومتر بر ساعت؛ ۳۴۰ گره)

سرعت كروز: ۳۵۷ مايل بر ساعت (۵۷۵ كيلومتر بر ساعت؛ ۳۱۰ گره)

بُرد: ۱۴٬۱۵۴ مايل (۱۲٬۲۹۹ مايل دريايي؛ ۲۲٬۷۷۹ كيلومتر)

مداومت پروازي: بيش از ۳۲ ساعت

سقف پروازي: ۶۰٬۰۰۰ فوت (۱۸٬۰۰۰ متر)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون