• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

ورود زنان به ورزشگاه، شايد از مقدماتي جام‌جهاني

نامه مهم فيفا به ايران

علي كربلايي

 

 

رييس فيفا با انتشار يك نامه خطاب به فدراسيون فوتبال ايران از مسوولان اين نهاد خواسته تا هرچه بيشتر براي ورود زنان به ورزشگاه‌ها بكوشند؛ گويا دليل انتشار اين نامه نزديك شدن به مسابقات انتخابي جام جهاني 2022 قطر و البته برخورد نه چندان مناسب نيروهاي تامين امنيت و نظم استاديوم آزادي با زناني است كه در جريان بازي ايران مقابل سوريه قصد داشتند به ورزشگاه بيايند. اينفانتينو در نامه‌اش از ايراني‌ها تشكر و اعلام كرده كه براي برداشتن قدم‌هاي اوليه رضايت دارد اما او مي‌خواهد تا اين قدم‌ها هر چه سريع‌تر برداشته شوند و ورود زنان به ورزشگاه‌هاي ايران تبديل به يك رويه معمول بشود.

«نوامبر سال گذشته سفر بسيار خوبي به تهران داشتم. در اين اقامت كوتاه در ايران، فيفا روابط دوستانه خودش را تقويت كرد. مي‌خواهم يك بار ديگر از شما بابت اين پذيرايي دوستانه تشكر كنم. من واقعا احساس خوبي از حضور در مرحله برگشت فينال ليگ قهرمانان آسيا در تهران داشتم. در ديدار پرسپوليس و كاشيما، در يك ديدار تاريخي حاضر بودم. وقتي بعد از 40 سال زنان ايراني توانستند دوباره به ورزشگاه بيايند و از يك مسابقه فوتبال رسمي لذت ببرند، اين يعني بيش از هزار زن ايراني توانستند تيم محبوب‌شان را در فينال ليگ قهرمانان آسيا تشويق كنند؛ در مهم‌ترين بازي فصل.

بايد صادقانه بگويم كه اين تجربه، بدون شك، تاكنون يكي از مهم‌ترين و شاخص‌ترين دستاوردهاي من در سمت رياست فيفا بوده است. به خصوص كه به شخصه شاهد پيشرفت در وضعيت تضمين حضور بانوان براي حضور در ورزشگاه بودم. هيچ‌چيز براي من با اهميت‌تر از اين نيست كه قصد دارم تشكر صميمانه خودم را به شما و مسوولان مربوطه در اين امر ابراز كنم كه تلاش كرديد اين مهم اتفاق بيفتد و براي رسيدن به آن سعي كرديد.

اين حقيقت كه گام‌هاي اوليه برداشته شدند و من شخصا شاهد آن بودم، من را بيشتر نااميد مي‌كند كه نتوانستم خاطرات مثبتش را در ذهنم حفظ كنم و بيش از اين شاهد پيشرفت در اين موضوع در بازي دوستانه ميان ايران و سوريه باشم. جايي كه درهاي ورود به ورزشگاه به روي هواداران خانم بسته بود و جايي كه تعدادي از بانوان خواهان حضور در ورزشگاه بودند و توسط نيروهاي امنيتي ساعت‌ها بازداشت شدند! متاسفانه مجبورم كه بگويم اين برخلاف قولي است كه در مارس 2018 دكتر روحاني به ما داد. جايي كه به ما اطمينان داده شد كه به زودي پيشرفت‌هاي مهمي در اين زمينه حاصل خواهد شد.»

اين نامه در واقع يادآوري قول و قرارهايي است كه بين رييس‌جمهور، رييس فدراسيون فوتبال و رييس فيفا رد و بدل شده است. برخي اين نامه را يك هشدار به ايران مي‌دانند. از اين جهت هشدار كه گويا در جلسات بين اينفانتينو و تاج، رييس فيفا اعلام كرده كه در صورت عدم رعايت موازين اين نهاد عالي فوتبال، محروميت‌هايي در انتظار فوتبال ايران خواهد بود.

فدراسيون فوتبال اعلام كرده كه اگر برخي موازين امنيتي براي فصل آينده رعايت نشود، خبري از برگزاري ليگ نخواهد بود. نصب دوربين در ورزشگاه‌ها، مكانيزه شدن سيستم بليت‌فروشي و شماره‌دار شدن صندلي‌ها، مي‌تواند كمك شاياني كند تا حضور زنان در ورزشگاه‌ها تسهيل شود. زماني كه همه‌چيز از پيش تعيين‌ شده است و بليت‌ها براي صندلي‌هاي خاص فروخته شده‌اند و ورودي‌ها، خروجي‌ها، راهروها و جايگاه‌ها با دوربين كنترل مي‌شوند، حضور زنان در ورزشگاه نمي‌تواند كار چندان سختي باشد و مشكلي از بابت تامين امنيت آنان وجود داشته باشد. اين اتفاق مي‌تواند يك انقلاب در فرهنگ هواداري ايراني‌ها باشد و فضاي بسيار بد ورزشگاه‌ها را به سمت يك فضاي سالم سوق بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون