• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4396 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲ تير

انتقاد مازني از عدم تبيين سهم جريان‌هاي مختلف در مشكلات كشور

روحاني دست از سكوت و خودسانسوري بردارد

احمد مازني، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي كه در اجلاسيه سوم قوه‌مقننه، رياست كميسيون فرهنگي را عهده‌دار بود و در جريان اجلاسيه چهارم باتوجه به حضور علي مطهري به عنوان كانديداي رياست اين كرسي از سوي فراكسيون اميد از رقابت با او خودداري كرد تا در نهايت رياست كميسيون فرهنگي به يك اصولگرا واگذار شود، در اظهاراتي با اشاره به عدم انجام اقدامات تشكيلاتي و حزبي توسط اعضاي فراكسيون مستقلين بعد از ورود به قوه‌مقننه، اظهار كرد: «مجلس دهم در سال ۱۳۹۴ با ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل و با اكثريت قاطع حدود ۱۸۰ نماينده كه در قالب ليست اميد بود، تشكيل شد. مساله‌اي كه تعجب‌برانگيز بود اين بود كه جمعي از افراد راه‌يافته به مجلس با ليست اميد، به محض ورود به قوه مقننه فراكسيون ديگري تشكيل دادند، اين فراكسيون، گاهي با ولايي‌ها و گاهي با اميدي‌ها ائتلاف كردند».

او كه از نبود تحزب در كشور گله‌مند است، افزود: «بايد به اين پرسش پاسخ داده شود كه چرا نظام انتخابات ايران نظام حزبي و تناسبي نيست؟ طرح اصلاح قانون انتخابات با وجودي كه از اين حيث ضعيف و كم‌فروغ بود اما شوراي نگهبان به همين طرح نيم‌بند كه درصدد پررنگ كردن نقش احزاب و ليست‌هاي انتخاباتي بود راي منفي داد و مجلس هم گويا آن را به‌طور كامل كنار گذاشت. به نظر مي‌رسد شوراي نگهبان با حزبي شدن انتخابات مخالفتي ندارد اما نمي‌دانم چرا از تحزب مي‌ترسيم؟ وقتي يك حزب ۵۰ كرسي مجلس را در اختيار مي‌گيرد يعني ۵۰ راي دارد و اين‌طور نيست كه اين راي به دليل بده و بستان‌هاي سياسي و غيرسياسي به كلي بشكند و از بين برود به نحوي كه جريان سياسي مربوط نتواند روي آراي جريانش در مجلس حساب كند.»

 

صراحت لهجه؛ دليل حذف مطهري

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از اظهارات خود كه ايسنا آن را منتشر كرده، در پاسخ به سوالي با اين مضمون كه علت اقدامات اعضاي فراكسيون ولايي براي حذف علي مطهري از نايب‌رييسي مجلس شوراي اسلامي چيست، گفت: «آقاي مطهري به دليل صراحت لهجه، مخالفان جدي بسياري در داخلي و خارج مجلس دارد؛ مخالفاني كه عزم‌شان را جزم كردند تا ايشان نتواند كرسي نايب‌رييسي مجلس را در سال پاياني مجلس حفظ كند. افرادي در جريان ولايي مجلس از سال ۱۳۹۷ سلسله اقداماتي را براي حذف پزشكيان و مطهري از نواب رييسي مجلس در پيش گرفتند كه البته در مورد پزشكيان به نتيجه نرسيد ولي دامن مطهري را گرفت. اگر دقت كنيد برنامه‌ريزي اين جريان از حيث چهره‌اي كه از مطهري نمايش داد و همزمان چهره‌اي كه از اداره مجلس توسط ايشان ارايه كرد، رويكرد اين جريان در حذف ايشان را به خوبي نشان داد البته برخي دوستان معتقد بودند به ائتلاف نرسيدن عارف و لاريجاني، بهانه را دست نمايندگان ولايي داد كه خيلي دقيق نيست.»

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي در ادامه از كاهش ساعت جلسات كميسيون‌هاي تخصصي در قوه‌مقننه انتقاد كرد و افزود: «اگر توجيه هيات رييسه مجلس از كاهش جلسات كميسيون‌هاي تخصصي مجلس به دو ساعت در هفته و افزايش جلسات صحن علني به ۱۶ ساعت در هفته اين باشد كه سرعت مجلس به طرح‌ها و لوايح در نوبت رسيدگي، بيشتر و قدري از تراكم دستورات كاري صحن علني كاسته شود باز راه آن، اين تصميم نبود».

رييس سابق كميسيون فرهنگي قوه‌مقننه در بخش ديگري از اظهارات خود با رد برخي مسائل مطرح‌شده مبني بر نسبت دادن تمام مشكلات كشور به دولت‌هاي تحت مديريت حسن روحاني، اظهار كرد: «تصور غالب به گونه‌اي است كه گويا همه مشكلات اقتصادي و معيشتي كشور ناشي از عملكرد ضعيف دستگاه‌هاي اجرايي در دولت آقاي روحاني است. بنده معتقدم مشكلات امروز كشور از يك سو ناشي از عملكرد غلط آن ۸ سالي است كه قطار عقلانيت از ريل خودش خارج شد و بخش عمده‌اي از وقت دولت روحاني نيز صرف برگرداندن اين قطار به مسيرش شد. دولت روحاني آثار، تبعات و خرابي‌هاي ناشي از بي‌عقلي و بي‌تدبيري آن دولت را از طريق برجام و ساير اقدامات داخلي اصلاح كرد اما در عين حال با دشمن بدعهد و پيمان‌شكني روبرو بود كه تمام تلاشش را براي به زانو درآوردن نظام جمهوري اسلامي به كار بست.» او همچنين بيان كرد: «سوالم از رييس‌جمهوري اين است كه چرا سهم عوامل مختلف در شكل‌گيري وضعيت جاري كشور را روشن نمي‌كند؟ اين مساله باعث شده همه ناسزاها متوجه دولت شود در حالي كه حق اين است كه بخش عظيمي از دشنام و نفرين مردم سهم ساير عوامل از جمله سهم ترامپ و هم‌پيمانان بدعهدش شود. آقاي روحاني بايد به مردم بگويد «درست است كه شما به بنده و برنامه‌هايم راي داديد اما براي پياده كردن آنها به اين دلايل با محدوديت روبرو بودم» و اين محدوديت‌ها را براي مردم باز كند. ايشان بايد دست از سكوت يا خودسانسوري بردارد و حقايق را با مردم در ميان گذارد.»

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس در بخش ديگري از اظهارات خود اصولگرايان و تندروهاي اين جريان سياسي را مخاطب قرار داد و تصريح كرد: «جناح‌هاي سياسي بايد ياد بگيرند در تعامل با يكديگر، بداخلاقي نكنند. عناصر افراطي جريان اصولگرا بايد توجه كنند كه براي زمين زدن دولت با دشمنان و مخالفان نظام در ضعيف و ناكارآمد نشان دادن او همصدا نشوند. هر چند كه جريان اصولگرا هدفش مطرح كردن انتقاد به مقامات رسمي كشور بود اما دشمنان نظام و سياستمداران ساير كشورها اين انتقادات را در حكم تشديد اختلافات داخلي ايران و ناكارآمدي نظام جمهوري اسلامي تلقي كرده و بر طبل براندازي نظام، محكم‌تر از قبل مي‌كوبند. نبايد در اين مسير قرار بگيريم كه لُمپن‌ها پيروز ميدان شوند چون عناصري كه به هيچ چيز پايبند نيستند، بر موج ايجاد شده، سوار مي‌شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون