• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4399 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۵ تير

چرايي برنامه امريكا براي تحريم وزيرخارجه ايران

محمدحسين كبريا

روز گذشته امريكا در كنار تحريم نهاد رهبري چندين فرمانده ارشد سپاه پاسداران، حرف از احتمال تحريم دكتر ظريف وزير امور خارجه كشورمان به ميان آورد. بارها توخالي بودن اعلام آمادگي امريكا براي مذاكره با ايران و استقبال از حل تنش‌ها با توسل به ديپلماسي به اثبات رسيده است و اقدام اخير نيز تاييد مجددي بر توخالي بودن چنين ادعاهايي است. در اقدام اخير امريكا نكاتي چند نهفته است كه نياز به توجه دارد:

1- تحريم فرماندهان سپاه در حالي صورت مي‌گيرد كه پيش از اين كل سپاه پاسداران تحريم شده است و حركت اخير بيشتر نمايشي است تا تحقير حاصل از سرنگوني پهپاد فوق پيشرفته امريكا پوشش داده شود. به نظر مي‌رسد امريكا با اين كار بيشتر به دنبال اقناع افكار عمومي آن كشور براي فرار از تحقير فوق‌الذكر باشد. اسم فرمانده هوا فضاي سپاه در حالي در ميان اسامي ديگر فرماندهان است كه اعلام كرد، از سرنگون‌سازي هواپيماي ديگر امريكايي به خاطر 35 سرنشينش خودداري شده است و ترامپ به‌واسطه اين اقدام از ايران سپاسگزاري كرد. در كل رفتار ترامپ در زيرمجموعه هيچ منطقي قرار نمي‌گيرد و تناقض‌آلود است.

2- تحريم دفتر مقام معظم رهبري، براي انتقام از ايشان است چرا كه توطئه امريكا براي كشاندن خفت بار ايران به پاي ميز مذاكره را خنثي كرده است. از سوي ديگر ايشان فرماندهي كل قوا را برعهده داشته و سپاه هم تحت فرماندهي ايشان عمل مي‌كند كه پهپاد را سرنگون كرده است. تناقضي مضحك‌تر از اين نمي‌توان يافت كه داد سخن از مذاكره شود و دفتر عالي‌ترين مقام كشور كه بايد در مورد مذاكره تصميم بگيرد، تحريم شود.

3- برنامه براي تحريم وزير امور خارجه تمسخرآميزترين تصميم كشوري است كه داد از مذاكره مي‌زند. ظريف هم‌اكنون به نماد اراده ملي كشور در روابط بين‌الملل تبديل شده و تحريم او يعني همه شعارهاي مربوط به آمادگي براي مذاكره، بي‌پايه و اساس است. بحث تحريم دكتر ظريف با جنگ رسانه‌اي در داخل امريكا و در سطح بين‌المللي عليه ايران مرتبط است. به نظر مي‌رسد ظريف گناه نابخشودني مرتكب شده است و علاوه بر عملكرد تحسين برانگيزش براي به سرانجام رساندن برجام در آخرين سفر خود به امريكا و مصاحبه با فاكس‌نيوز، ابتكار هوشمندانه‌اي را به خرج داده و ضمن افشاي جنگ‌طلبي «گروه بي» آن را وارد ادبيات رسانه‌اي و سياسي كرده است. او موجب رسوايي نظام امريكا شده است كه «گروه بي» به ويژه نتانياهو در راس رژيم صهيونيستي، هدايت آن را برعهده دارند و ترامپ بيشتر به عروسكي در دست آنها تبديل شده است. او توانسته است با افكار عمومي امريكا و جهان ارتباط موثر برقرار كرده و ناخرسندي ايران‌ستيزان را موجب شود. او ضربات سختي را به جايگاه رژيم صهيونيستي در داخل امريكا وارد كرده است. با نگاهي به حملات توييتي عليه او متوجه مي‌شويم كه چه كساني به دنبال ضربه زدن به او و تحريمش هستند: گروه بي و منافقين. ظريف با مصاحبه‌ها، لابي‌ها و فعاليتش در فضاي مجازي براي رساندن واقعيات به گوش جهانيان، صداي بلندي براي ديپلماسي ايران در خاك امريكا و دنيا است و مشخص است كه چنين فردي از سوي كشوري كه به اصطلاح داعيه آزادي بيان و دمكراسي دارد، تحمل نخواهد شد. از نظر گروه بي، اشد مجازات عليه ظريف، محروميت او از دسترسي به بدنه اجتماعي و رسانه‌هاي داخل امريكا و تحت تاثير قرار دادن افكار عمومي امريكا و جهان است. گروه بي تلاش داشت تا ترامپ را به جنگ با ايران بكشاند، ولي به خاطر عدم موفقيت، طرح تحريم ظريف را به ترامپ تحميل كرده است. آنها فكر مي‌كنند با چنين تحريمي به هدف اصلي خود يعني جنگ نيز خواهند رسيد، چرا كه تحريم ظريف عملا احتمال هرگونه ديپلماسي ايران و امريكا را از بين مي‌برد.

4- تحريم‌هاي امريكا به يك معضل بين‌المللي تبديل شده و جامعه جهاني ناتوان از اقدام مقتضي در اين مورد است. رفتار امريكا در حال تخريب مكانيسم‌هاي جا افتاده در مورد صلح و امنيت است و حتي شوراي امنيت نيز بازيچه دست امريكا شده است. گروه بي، با مهارت دروغ‌پردازي و سرپوش‌گذاري روي حقايق، به دنبال جنگ خانمانسوزي است كه نه تنها منطقه، بلكه جهان را به ‌شدت متاثر خواهد كرد. به قول دكتر ظريف در توييت اخير خود: «مشخص شده است كه گروه بي به فكر منافع امريكا نيست، آنها از ديپلماسي متنفرند و تشنه جنگ هستند.» آنچه در اين ميان اهميت دارد، برخورد و رفتار برخي از محافل داخلي است كه از ابتداي روي كار آمدن دكتر ظريف بدترين حملات را به او كرده و با عملكرد خود چند ماه پيش موجب استعفاي او از سمتش شدند. بايد ديد اين محافل در مقابل اقدام اخير امريكا خوشحالي مي‌كنند يا اينكه بازي در زمين دشمن را كنار گذاشته و با تقبيح عملي و واقعي اقدام امريكا، در راه وحدت و يكپارچگي گام برمي‌دارند؟

كارشناس مسائل بين‌الملل

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون