• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4404 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۲ تير

وزيري به اساطير ايراني حجم داد

احمد محيط طباطبايي

ناصر هوشمندوزيري‌زاده از شخصيت‌هاي خاص و منحصربه‌فرد دوره معاصر ما بود، او وجوه مختلفي داشت و از يك زاويه نمي‌توان به فعاليت‌ها و تاثيرگذاري‌اش نگريست و آن را مورد مداقه و بررسي قرار داد. هوشمندوزيري‌زاده گرچه فارغ‌التحصيل رشته هنر بود، اما اولين كارهاي رسمي‌اش را- جدا از فعاليت‌هاي شخصي- در سازمان حفاظت محيط زيست و موزه تاريخ طبيعي ايران انجام داد.

هوشمندوزيري‌زاده با نگاه زيست‌محيطي و فرهنگي، ذهنيات و تصورات خود را در قالب حجم و مجسمه در معرض ديد عمومي قرار مي‌داد. در اين راستا غارموزه وزيري پديده خاصي است كه او، آن را پس از پايان دوران كاري رسمي دولتي و در زمان بازنشستگي‌اش با سليقه خود تاسيس كرد.اگر تعريف موزه را حفاظت، نگهداري و معرفي تفكر انساني بدانيم كه در دو شكل مادي و غيرمادي بروز پيدا مي‌كند، بايد گفت آنچه وزيري بر اساس انديشه و نسبت به گذشته تاريخي سرزمين‌اش در غارموزه انجام داد، دقيقا يك نوع موزه و الگوسازي براي نسل جديد و آيندگان بود. نگاه او نگاهي فرهنگي بود و دل در گروه حفاظت از تاريخ و گذشته كشورمان و آداب و اخلاق خاص ايراني داشت. او در غارموزه وزيري، بخش‌هايي از فرهنگ ما نظير فرهنگ اساطيري و اسطوره‌اي، ادباي ايران و... را در قالب حجم‌ها و شكل‌هاي مختلف ارايه كرد تا به اين ترتيب اين فرهنگ را به بازديدكنندگان و به ويژه به كودكان و نوجوانان منتقل كند.

در بخش زيست محيطي نيز دست به خلاقيت زد؛ در خانه‌هاي ايراني در گذشته زباله‌اي پيدا نمي‌شد و امروز زباله به يكي از چالش‌هاي زيست شهري و حتي روستايي تبديل شده است. او در غارموزه‌اش با استفاده از دورريزها اشياي مختلف هنري و فرهنگي را خلق كرد تا مفاهيمي كه درباره فرهنگ گذشته ايران مدنظرش بود را به كودكان و نوجوانان ارايه دهد.

ناصر هوشمندوزيري‌زاده همت والايي به خرج داد تا اين موزه شكل بگيرد و بتواند تجربه متفاوتي از موزه‌داري را عرضه كند. غارموزه او امروز سوژه جالبي براي هنرمندان انديشمند است كه افكار خود را به شكل عيني به نمايش بگذارند و افراد بتوانند ضمن آشنايي با آنها ارتباط برقرار كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون