• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4405 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۳ تير

انرژي

تحريم‌هاي امريكا عليه ايران غيرقانوني است

وزير انرژي روسيه در حاشيه نشست اوپك و غيراوپك در وين به يك شبكه خبري امريكايي گفت: ايران عامل بي‌ثباتي در خليج‌فارس نيست و تحريم‌ها عليه اين كشور غيرقانوني است. صادرات نفت ايران از وضع تحريم‌هاي اقتصادي دولت امريكا كه بر پايه ادعاهاي واهي بوده، متاثر شده است. امريكا در ماه مه معافيت‌ها براي مشتريان بزرگ نفت ايران را تمديد نكرد و با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ايران، تحريم‌ها عليه تهران را تشديد كرد. الكساندر نواك، وزير انرژي روسيه به شبكه سي‌ان‌بي‌سي گفت: در ارتباط با محدوديت‌ها براي صادرات نفت ايران، ما از ايران حمايت مي‌كنيم و بر اين باوريم كه تحريم‌ها غيرقانوني است و از سوي سازمان ملل متحد تصويب نشده‌اند. وزير انرژي روسيه در ادامه افزود: تصور نمي‌كنم ايران بايد به عنوان عامل بي‌ثباتي در منطقه شناخته شود. اين اقدامات نه‌تنها وضعيت در ايران كه هدف تحريم‌ها قرار گرفته است، بلكه در كل منطقه خليج‌فارس را بي‌ثبات مي‌كند. تنش‌ها ميان امريكا و ايران در هفته‌هاي اخير به اوج رسيد و دولت ترامپ، تهران را عامل حملات به نفتكش‌ها در منطقه خليج‌فارس خواند، در حالي كه ايران اين اتهامات را تكذيب كرد. سپس يك پهپاد متجاوز امريكايي از سوي ايران سرنگون شد و نگراني‌ها نسبت به احتمال درگيري و بسته شدن تنگه هرمز را برانگيخت. حدود ۳۰ درصد از ترانزيت نفت جهان از طريق اين مسير انجام مي‌شود. بر اساس گزارش سي‌ان‌بي‌سي، اوپك به همراه روسيه و ۹ توليدكننده ديگر غيراوپك در نشست هفته جاري خود كه در وين برگزار كردند با تمديد توافق كاهش توليد ۱.۲ ميليون بشكه در روز به مدت ۹ ماه ديگر توافق كردند.

بيت‌كوين هر ساعت به اندازه يك نيروگاه برق مصرف مي‌كند!

سخنگوي صنعت برق ضمن تشريح آخرين اقدام وزارت نيرو براي مقابله با خروج غيرقانوني ارز مجازي و بيت‌كوين‌ها گفت: برآوردها حاكي است كه استخراج ارز ديجيتال ۵۰۰ مگاوات در ساعت برق مصرف مي‌كند. مصطفي رجبي‌مشهدي با اشاره به استخراج غيرقانوني بيت‌كوين و بالا رفتن مصرف برق در ايران اظهار كرد: هنوز براي استخراج ارز مجازي و بيت‌كوين‌ها تعرفه‌اي مشخص نشده است و برخي دارندگان مراكز استخراج رمز ارزها از انشعاب‌هاي غيرمجاز استفاده كردند كه وزارت نيرو نسبت به قطع آنها اقدام كرده است. او ادامه داد: در اين راستا وزارت نيرو پيشنهاد خود براي تعرفه ارز مجازي را به هيات دولت ارايه كرده است و هيات دولت هم اين پيشنهاد را در كميسيون‌هاي تخصصي بررسي مي‌كند. اميدواريم طرح به زودي تصويب شود و استخراج ارز مجازي صاحب تعرفه شود. پيشنهاد وزارت نيرو اين است كه تعرفه‌ها با متوسط نرخ ارز صادراتي برق محاسبه شود. البته اين عدد، عدد مشخصي نيست كه در حال حاضر بتوان اعلام كرد، زيرا ممكن است بر اساس نرخ سال يا ماه باشد و نرخ آن بسته به فصل و روز و ساعت متفاوت است؛ بعد از اينكه قطعي شد، اعلام مي‌شود. سخنگوي صنعت برق به اين سوال كه استخراج بيت‌كوين‌ها در كدام استان كشور بيشتر رواج دارد، پاسخ داد: از آنجايي كه دماي دستگاه‌ها افزايش يافته و نياز به وسايل سرمايشي دارند، استقرار در مناطق سردسير كشور براي آنها مقرون به صرفه است. مشهدي با بيان اينكه مشخص نيست استخراج بيت‌كوين‌ها چند درصد از برق كشور را مصرف مي‌كنند، توضيح داد: از آنجا كه انشعابات غيرمجاز هستند، مشخص نيست چند درصد برق كشور را مصرف مي‌كنند، اما تخمين زده مي‌شود ۵۰۰ مگاوات در يك ساعت مصرف دارند كه معادل يك نيروگاه بزرگ است. بر اساس اين گزارش، در حالي كه همزمان با افزايش دما زنگ خطر مصرف برق به ويژه در تهران به صدا درآمده است، صنعت برق امسال با مشكل جديدي به نام بيت‌كوين‌ها كه به نظر مي‌رسد عامل اصلي افزايش نامتعارف مصرف برق هستند، دست و پنجه نرم مي‌كند.

واكنش بازار نفت به تمديد توافق اوپك پلاس

بهاي نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسيا تحت تاثير كاهش هفتگي ذخاير نفت امريكا و تصميم اوپك پلاس براي تمديد توافق كاهش توليد، افزايش يافت. بهاي معاملات نفت برنت ۴۷ سنت يا ۰.۷۵ درصد نسبت به قيمت نهايي روز سه‌شنبه افزايش يافت و به ۶۲ دلار و ۸۷ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات نفت سبك امريكا با ۳۵ سنت يا ۰.۶۲ درصد افزايش به ۵۶ دلار و ۶۰ سنت در هر بشكه رسيد. آمار موسسه امريكن پتروليوم كه روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد ذخاير نفت امريكا در هفته منتهي به ۲۸ ژوئن به ميزان ۵ ميليون بشكه كاهش پيدا كرده است. تحليلگران در نظرسنجي پلاتس، كاهش ذخاير به ميزان ۳.۷ ميليون بشكه را پيش‌بيني كرده بودند.

ايران تامين انرژي جهان را تهديد مي‌كند

وزير انرژي عربستان سعودي در اظهاراتي كينه‌توزانه از جامعه بين‌الملل خواست در مقابل تهديدات ايران براي امنيت انرژي جهان بايستند. اين مقام سعودي در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان گفت: عربستان سعودي داراي ظرفيت ذخيره كافي براي جبران حذف صادرات نفت ايران توسط تحريم‌هاي امريكاست، اما ريسكي بزرگ‌تر، پتانسيل درگيري در منطقه است. الفالح در گفت‌وگو با جان ديفتريوس، از سي‌ان‌ان بيزنس گفت: من در مورد تهديد امنيت عرضه نفت خام از سوي بازيگران دولتي و غيردولتي كه مشاهده كرديم، نگران هستم. او در اين ارتباط به حمله اخير به نفتكش‌ها اشاره و ايران را مقصر آن معرفي كرد و گفت: حملاتي كه با پهپاد به تاسيسات انرژي سعودي انجام مي‌شود، از سوي عوامل ايران صورت مي‌گيرد. الفالح گفت: اين اقدامات عرضه جهاني انرژي را به خطر مي‌اندازد. ما تمام اقدامات لازم را براي دفاع از قلمرو، دارايي‌ها، خطوط كشتيراني خود انجام خواهيم داد تا مطمئن شويم كه امنيت انرژي جهان توسط هيچ رژيمي به گروگان گرفته نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون