• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4405 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۳ تير

اخبار

پوتين قانون تعليق معاهده INF را ابلاغ كرد

«ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه روز گذشته قانون تعليق اجراي معاهده «منع موشك‌هاي هسته‌اي ميان‌برد» موسوم به INF را امضا و آن را براي اجرا به دستگاه‌هاي دولتي ابلاغ كرد. به نوشته خبرگزاري «اسپوتنيك» بعد از اينكه پوتين در تاريخ نهم خرداد لايحه تعليق معاهده INF را براي تبديل شدن به قانون به پارلمان اين كشور فرستاد، وي امروز اين قانون را امضا كرد. به گزارش فارس، اين تصميم مسكو در واكنش به خروج رسمي دولت امريكا به رياست «دونالد ترامپ» از اين پيمان در ماه آگوست ۲۰۱۹ (مرداد-‌شهريور ۹۸) اتخاذ شده است. «سرگئي ريابكوف» معاون وزير خارجه روسيه پيش‌تر ضمن هشدار به امريكا درباره آمادگي مسكو براي پاسخ دادن به هر ماجراجويي نظامي، گفته بود: «ما تصميمات اعضاي ناتو در ماه‌هاي آتي را ارزيابي مي‌كنيم. ما براي هر گزينه‌اي آماده هستيم. قطعا ايالات متحده و ناتو مقصران اصلي پيچيده‌شدن احتمالي اوضاع نظامي و سياسي هستند». معاهده INF در تاريخ ۸ دسامبر ۱۹۸۷ بين امريكا و روسيه بسته شد و از ۱ ژوئن ۱۹۸۸ اجرايي شد. اين معاهده شامل موشك‌هاي زميني استقرار يافته و استقرار نيافته ميان‌برد (5000 - ۱۰۰۰ كيلومتر) و كوتاه‌بردتر (۵۰۰-100كيلومتر) است. واشنگتن بارها روسيه را به نقض اين معاهده متهم كرده است اما روسيه تمامي اتهامات را رد مي‌كند. يكم فوريه سال جاري ميلادي ترامپ تعليق INF از سوي امريكا را اعلام كرد و گفت تا شش ماه به روسيه زمان مي‌دهد بطور واقعي و قابل رسيدگي خود را با آن منطبق كند. يك روز پس از اين اقدام امريكا، روسيه نيز اين معاهده را به حالت تعليق درآورد و اعلام كرد واشنگتن بايد تمايل خود براي مذاكره‌اي برابر و بنيادين را نشان دهد.پيش‌تر «ينس استولتنبرگ» دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) با بيان اينكه اين نهاد به دنبال مسابقه تسليحاتي و جنگ سرد تازه‌اي نيست، گفته بود نجات معاهده منع سلاح‌هاي هسته‌اي ميان‌برد (INF) نيازمند اراده سياسي است.

 

تلاش نتانياهو براي آرام كردن معترضان اتيوپيايي

نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از معترضان به كشته شدن يك جوان اتيوپيايي خواست، بستن راه‌ها را متوقف كنند. وي گفت، دولت اين وضعيت را تحمل نمي‌كند. به گزارش ايسنا به نقل از سايت النشره، بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي در پيامي توييتري نوشت: ما دولت قانون هستيم و بسته شدن راه‌هاي اصلي دولت را تحمل نمي‌كنيم. از شما مي‌خواهم در كنار يكديگر و در چارچوب احترام به قانون همه مشكلات را حل كنيم. نتانياهو كشته شدن جوان اتيوپيايي در اثر تيراندازي پليس در روز شنبه را به خانواده وي و همه اقليت مهاجر اتيوپيايي در اراضي اشغالي تسليت گفت. وي افزود: مي‌دانم كه مشكلاتي وجود دارند و بايد حل شوند، اقدامات براي حل اين مشكلات ادامه خواهد داشت. نتانياهو در ادامه از معترضان خواست دست از بستن راه‌ها بردارند. اين اظهارات پس از آن ايراد شد كه اعتراضاتي به كشته شدن جوان اتيوپيايي با گلوله پليس سراسر مناطق اراضي اشغالي را فرا گرفت، معترضان تعدادي از راه‌ها را بسته و در مناطق مختلف لاستيك‌ها را آتش زدند و در برخي از مناطق هم درگيري‌هايي ميان آنها و پليس رخ داد. تظاهركنندگان كشته شدن اين جوان اتيوپيايي را دليلي بر بي‌اهميتي به مهاجران اتيوپيايي خواندند. همچنين پليس اسراييل اعلام كرد، بيش از ۶۰ تن را در جريان اعتراضات در سراسر كشور بازداشت كرده است و ۴۷ تن در جريان درگيري‌ها با پليس زخمي شده‌اند. طبق اعلام پليس، تظاهركنندگان به نيروهاي پليس حمله و سنگ پرتاب كرده و لاستيك‌هاي خودرو را آتش زده و خسارت‌هايي به اموال عمومي وارد كردند. در اين راستا، موسسه «ستاره سرخ داوود» اعلام كرد، حدود ۵۰ تن از جمله تظاهركنندگان و نيروهاي پليس در اين درگيري‌ها جراحت سطحي برداشتند و 4 كادر پزشكي نيز مورد حمله قرار گرفتند.

گفت‌وگوي رودر روي معترضان با نظاميان

ائتلاف «قوي الحريه و التغيير» (احزاب آزادي و تغيير) روز گذشته رسما موافقت خود با مشاركت در مذاكرات مستقيم با شوراي نظامي تحت نظارت و ميانجي‌گري اتيوپي را اعلام كرد. به گزارش فارس در بيانيه اين ائتلاف بر موافقت ديدار با شوراي نظامي به منظور بررسي نقاط اختلاف مربوط به تشكيل شوراي حاكميتي مشترك تأكيد شده است. طبق گزارش وبگاه «عربي ۲۱»، دو فرستاده اتحاديه آفريقا و اتيوپي روز سه‌شنبه در يك كنفرانس خبري گفتند كه حاصل ميانجي‌گري آنها پيشنهادات سازنده‌اي بوده كه در سند نهايي ذكر خواهد شد. آنها بر تشكيل يك شوراي حاكميتي به رياست فردي كه ائتلاف معارضان معرفي خواهد كرد و تشكيل دولت مدني تأكيد كردند. يكي از رهبران ائتلاف معارض سودان نيز گفت كه پس از مشورت با يكديگر درباره مذاكره مستقيم با شوراي نظامي به توافق رسيده‌اند. از سوي ديگر روز گذشته يك هيأت از اتحاديه عرب به منظور حمايت از تلاش‌هاي مربوط به دستيابي به توافق بين طرف‌هاي سوداني، وارد خارطوم شد. خبرگزاري سودان (سونا) گزارش داد كه هيأت اتحاديه عرب به رياست «خليل الزرواني» دستيار دبيركل اتحاديه عرب در سفري سه روزه وارد خارطوم شد. اين هيأت قرار است ديدارهايي با مسوولان سوداني و گروه‌هاي سياسي برگزار كند. اخيرا به دنبال حمله نيروهاي امنيتي سودان به محل تحصن معترضان در خارطوم كه در نتيجه آن دست‌كم ۱۰۰ نفر كشته شد، معارضان سودان مذاكره با شوراي نظامي را به حال تعليق درآوردند. در همين ارتباط خبرگزاري اسپوتنيك به نقل از يك مسوول «قوي الحريه و‌التغيير» گزارش داد كه شوراي نظامي خواهان رياست دايمي شوراي حاكميتي است و تاكيد دارد كه دوره انتقالي دو ساله باشد اما معارضان با اين خواسته آنها مخالف هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون