• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4406 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۵ تير

پوتين به ايتاليا سفر كرد

رم، دروازه مسكو به اروپا

ميثم سليماني

 

 

روابط روسيه و اروپا از سال 2014 تا به امروز در شرايط بغرنجي به سر مي‌برد. بحران اوكراين كه به جدايي كريمه از اين كشور منجر شد همچنين دخالت روسيه در شرق اوكراين همگي موجب تضعيف روابط ميان روسيه و اروپا شد و اين شرايط باعث شده كه تحريم‌هاي اروپا عليه روسيه طي 5 سال گذشته كماكان ادامه داشته باشد. اما حالا پس از سال‌ها چالش در روابط، ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه روز پنجشنبه به ايتاليا سفرد كرد كه به نظر مي‌رسد، روسيه قصد دارد تا از اين طريق روابط خود با اتحاديه اروپا را بهبود ببخشد.

ولاديمير پوتين در سخنراني خود در كنفرانس خبري پس از مذاكرات با جوزپه كونته، نخست‌وزير ايتاليا در رم گفت: روسيه از تلاش‌هاي ايتاليا براي بهبود روابط اتحاديه اروپا و مسكو آگاه است و ما به طور كامل درك مي‌كنيم كه عوامل متعددي وجود دارد كه تلاش‌هاي ايتاليا را در اين زمينه محدود مي‌كند. او گفت ما اميدواريم كه ايتاليا به طور مداوم بر موضع خود در راستاي بهبود روابط روسيه و اتحاديه اروپا آن‌گونه كه بارها عنوان كرده، پايبند باشد و تلاش‌ها براي بازگشت كامل روابط به شرايط عادي را ادامه دهد.

به گزارش رويترز 28 كشور اتحاديه اروپا به دليل ضميمه شدن شبه جزيره كريمه به روسيه كه پيش‌تر متعلق به اوكراين بود همچنين حمايت از جدايي‌طلبان در شرق اوكراين، تحريم‌هاي اقتصادي قابل توجهي عليه روسيه اعمال كردند.

همچنين بحث مسموميت سرگئي اكريپال به همراه دخترش كه يك جاسوس دوجانبه روسي بود در انگلستان موجب شد كه اين بدي روابط به خصوص با بريتانيا تشديد شود. بريتانيا روسيه را متهم اصلي اين حادثه اعلام و شركاي اروپايي خود را متقاعد كرد كه تحريم‌ها را عليه مسكو گسترش دهند.

اما روسيه هر گونه دخالت در بحث مسموميت اسكريپال را رد كرد. با اين حال قدرت گرفتن احزابي در اروپا كه به بهبود رابطه با روسيه اعتقاد داشتند، توانست فضا را تا حدي براي مسكو تلطيف كند. هر دو حزب 5 ستاره و ليگ در ايتاليا كه اكنون قدرت را در اختيار دارند به بهبود رابطه با روسيه عقيده دارند و موضع طرفدار روسيه اتخاذ كرده‌اند و در تلاش هستند تا بار ديگر روابط مسكو و اتحاديه اروپا بهبود يابد. ايتاليا پيش از تمديد تحريم‌هاي روسيه توسط اتحاديه به ‌شدت خواستار پايان دادن به تحريم‌هاي اتحاديه اروپا بود و رهبر حزب ليگ يعني متيو سالويني در اين مدت چندين بار به مسكو سفر كرد و شخص پوتين را مورد تحسين قرار داد. رسانه‌هاي ايتاليايي بارها اعلام كرده‌اند كه حزب ليگ كه اكنون محبوب‌ترين حزب در ايتاليا محسوب مي‌شود از سوي مسكو تامين مالي مي‌شود، اتهامي كه سالويني همواره آن را رد كرده است.

پوتين روز پنجشنبه تاكيد كرد كه هيچ مانع غيرقابل برداشتني براي احياي روابط عادي ميان روسيه و اتحاديه اروپا وجود ندارد و او آماده است تا نقش خود را در اين مسير ايفا كند اگر بلوك‌هاي مصنوعي بر سر اين راه قرار نگيرد.

جوزپه كونته، نخست‌وزير كنوني ايتاليا كه يك چهره دانشگاهي نزديك به حزب 5 ستاره است، گفت كه تحريم‌ها در مورد روسيه به پايان نرسيده و ما پيشنهاد برداشتن آنها را به شكل موقت ارايه داده‌ايم و ايتاليا در راستاي بهبود روابط گام برمي‌دارد.

پوتين اما در اين ديدار به بحث تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه روسيه تا پايان سال 2020 اشاره و اظهار كرد كه بر اثر اين تحريم‌ها، اتحاديه اروپا ميليون‌ها دلار را از دست مي‌دهد اما پايان دادن به آنها بيشتر به اتحاديه اروپا بستگي دارد.

 

نگراني از شرايط ليبي

ولاديمير پوتين در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در ايتاليا به سياست‌هاي غلط ناتو در ليبي پرداخت و گفت كه ناتو عامل اصلي نابودي ليبي و هرج و مرج در اين كشور است. او در نشست خبري گفت: آيا شما به ياد داريد كه چه كسي ليبي را نابود كرد؟ تصميم ناتو بود. اين هواپيماهاي اروپايي بود كه ليبي را بمباران كرد. چيزي كه ما اكنون شاهد آن هستيم يك هرج و مرج و مبارزه بين گروه‌هاي مسلح مختلف در اين كشور است. او در خصوص نقش‌آفريني روسيه در حل و فصل بحران ليبي گفت: از آنهايي كه اين مشكل را ايجاد كردند بايد پرسيد. پوتين تاكيد كرد كه ما مي‌خواهيم با همه صحبت كنيم. ما فكر مي‌كنيم كه خونريزي در اسرع وقت بايد متوقف شود و گفت‌وگوها نيز آغاز شود.

پوتين همچنين اشاره كرد كه اكثر تروريست‌ها از سوريه به سمت ليبي حركت مي‌كنند كه اين خود يك تهديد بسيار بزرگ است. رييس‌جمهور روسيه در ادامه اشاره كرد كه ما بايد با دوستان خود در اتحاديه اروپا همكاري كنيم تا گفت‌وگو با تمام احزاب درگير در ليبي تقويت شود.

ديدار با پاپ فرانسيس

ولاديمير پوتين روز پنجشنبه در بدو ورود به رم به ديدار پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان رفت و در اين ديدار پوتين در خصوص بحران سوريه، ونزوئلا و اوكراين به پاپ توضيحاتي را ارايه داد. به گزارش خبرگزاري تاس اين ديدار حدود 50 دقيقه به طول انجاميد. طرفين در اين ديدار به وضعيت كليساي كاتوليك در روسيه نيز پرداختند. ولاديمير پوتين در اين ديدار با استقبال گرم پاپ فرانسيس همراه شد و دو طرف به گسترش ارتباطات نيز تاكيد كردند. اما نكته اصلي اينجاست در حالي پوتين روابط خود با واتيكان و شخص پاپ فرانسيس را بهبود بخشيده كه پاپ كاملا فردي ضد پوپوليست و مخالف احزاب ضد مهاجرت اتحاديه اروپاست و رويكردي مخالف حزب ليگ ايتاليا دارد. اما نكته اينجاست كه احزاب دست راستي روابط بهتري با روسيه دارند و اجماع ارتباطات ميان پوتين با واتيكان و همزمان ارتباط با احزاب پوپوليست ايتاليايي بسيار قابل توجه است.

 

سنگ تمام سالويني براي پوتين

متئو سالويني، رهبر حزب ليگ ايتاليا كه اكنون مسووليت وزارت كشور را نيز برعهده دارد براي پوتين در شامي كه مقام‌هاي دولت با مقام‌هاي روسي داشتند، سنگ تمام گذاشت. او عكس‌هاي خود با پوتين در اين ضيافت شام را در صفحه شخصي خود در توييتر منتشر كرد و پوتين را فردي بسيار فروتن خواند. او گفت با پوتين در خصوص تحريم‌ها، مسائل اقتصادي و موضوع المپيك گفت‌وگو كردم. گفتني است، حزب ليگ در صورت برگزاري انتخابات مجدد مي‌تواند دولت را به صورت يكپارچه در اختيار داشته باشد و اين به نفع روسيه خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون