• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4406 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۵ تير

براي استخراج كنندگان بيت‌كوين پروانه قانوني صادر شود

وزير ارتباطات معتقد است بايد به فعالان استخراج بيت‌كوين پروانه فعاليت قانوني داده شود و امتيازاتي براي آنها در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند فعاليت‌شان را به صورت قانوني انجام دهند.

محمد جواد آذري جهرمي افزود: قبل از اينكه ايران براي استخراج كنندگان رمز ارز جذاب باشد بخش زيادي از استخراج رمز ارز در چين صورت مي‌گرفت كه اكنون به سمت ايران تغيير پيدا كرده است.او تصريح كرد: به صورت مستند مدركي از فعاليت چيني‌ها در ايران وجود ندارد اما من هم به صورت شفاهي اين موضوع را شنيدم. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اينكه استخراج رمز ارز امروز پديده‌اي رايج در دنيا است تاكيد كرد قيمت برق در ايران با قيمت جهاني آن قابل قياس نيست. هزينه هر كيلووات ساعت برق صنعتي در برخي از كشورهاي اروپايي 20 سنت است متوسط قيمت منطقه‌اي هم عدد بالايي است هم‌اكنون نيز برق صادراتي ما هم هر كيلووات حدود 9 تا 10 سنت است.

آذري جهرمي ادامه داد: هزينه تمام شده برق مصرفي در ايران به دليل برخورداري كشور از منابع گازي كه به صورت تقريبا رايگان در اختيار توليد برق قرار مي‌گيرد با ساير كشورها قابل قياس نيست و قيمتي هم كه عرضه مي‌شود متناسب با همان هزينه‌ها است.او تصريح كرد: البته بايد درآمد مردم را هم در نظر گرفت اين فرمول براي مصرف مردم ايران است تا مردم ايران هم توان پرداخت آن را داشته باشند اما به نسبت نرخ جهاني اين عدد پايين است و شايد در حد نيم سنت باشد.

او با بيان اينكه استخراج رمز ارز نيازمند تجهيزات و برق است گفت: برق ايران براي كساني كه به دنبال استخراج رمز ارز هستند بسيار جذاب است اين در شرايطي است كه براي توليد برق بايد حجم زيادي از آب پشت سدها كه حق مردم و كشاورزان است را مصرف كنيم.

آذري‌جهرمي اظهار كرد: اگر عده‌اي بخواهند از اين برق بدون ضابطه استفاده و با نرخ مصرف خانگي استخراج رمز ارز كنند و پول كلاني را هم به جيب بزنند مطلوب نيست اما اين واقعيت را هم نبايد ناديده گرفت كه بخش زيادي از شبكه برق كشور و منابع توليدي ما در ساعات غير پيك آزاد است و استخراج رمز ارز به نوعي صادرات ارز به صورت مجازي محسوب مي‌شود يعني اينكه بدون سرمايه‌گذاري و راه‌اندازي شبكه كلان انتقال برق، مي‌توان با استفاده از استخراج رمز ارز اين برق را به صورت مجازي صادر كرد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه اين موضوع نيازمند سياستگذاري و تدوين مقررات است گفت: تدوين مقررات در دولت در حال انجام است و قرار است كه مكان‌هايي را در كشور در نزديكي نيروگاه‌ها براي اين كار در نظر بگيريم.او ادامه داد: اينكه در نيروگاه برق را توليد كنيم و هزينه زيادي را براي انتقال آن پرداخت كنيم بخشي از آن هم در شبكه توزيع اتلاف شود و در نهايت به دست كساني كه مي‌خواهند در زمينه استخراج ارز كار كنند برسد هزينه‌هاي ما را بالا مي‌برد لذا نياز است كه مزرعه‌هاي ويژه‌اي در نزديكي نيروگاه‌ها براي اين كار در نظر گرفته شود.آذري جهرمي گفت: از طرف ديگر نبايد نرخ ارايه برق به اين مراكز با نرخ مصرف عادي باشد با توجه به اينكه اين افراد درآمد بالاي ارزي دارند نرخ برق بايد متناسب با درآمد آنها تصويب شود.

او گفت: بايد به فعالان اين بخش پروانه فعاليت قانوني داده شود و امتيازاتي براي آنها در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند فعاليت‌شان را به صورت قانوني انجام دهند.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه به‌رغم تلاش‌هاي دولت تدوين قانون مقداري طول كشيده است تاكيد كرد در اين مدت واردات اين نوع تجهيزات در گمرك ممنوع بوده است ولي اكنون مي‌دانيم كه حجم زيادي از اين دستگاه‌ها وارد كشور شده است و خيلي از اين تجهيزات هم در مراكز دولتي و غيردولتي استفاده شده است حتي مورد داشتيم كه بدون اطلاع مديران در مراكز مخابراتي هم اين تجهيزات نصب شده است.

آذري جهرمي تصريح كرد: ارزيابي وزارت نيرو اين است كه 700 مگاوات برق كشور در حال حاضر براي استخراج رمز ارز استفاده مي‌شود اين وضعيت در مرحله اول حقوق عامه مردم را تضييع مي‌كند چون از منابع گازي و آبي كه اموال همه مردم است براي توليد برق استفاده مي‌شود.او گفت: علاوه بر مقررات‌گذاري خاصي كه بايد در دولت انجام شود كساني هم كه اين كار را انجام مي‌دهند بايد تلاش كنند خود را در چارچوب قانون و مقررات قرار دهند اين موضوع بايد سريع‌تر تعيين تكليف شود. اين افراد شناسايي شوند و بر آنها نظارت صورت بگيرد و در ساعات‌هاي غيرپيك بتوانند كار كنند.‌

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون