• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4406 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۵ تير

عدد و رقم

۸۸درصد

رشد صادرات امريكا به ايران

صادرات امريكا به ايران در ماه مه ‌سال جاري ميلادي ۸۸درصد رشد كرد و به ۹.۸ ميليون دلار رسيد.جديدترين آمار منتشر شده از سوي اداره آمار امريكا نشان مي‌دهد مبادلات تجاري اين كشور با ايران در 5 ماهه نخست سال جاري ميلادي افت 53درصدي داشته است.مبادلات تجاري دو كشور كه در ماه‌هاي ژانويه تا مه ‌2018 بالغ بر 80.5 ميليون دلار بوده در مدت مشابه سال جاري ميلادي به نصف كاهش يافته و بالغ بر 37.5 ميليون دلار شده است.

براساس اين گزارش صادرات امريكا به ايران در
5 ماهه 2019 با افت 27درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده و به 36.6ميليون دلار رسيده است. امريكا در ماه‌هاي ژانويه تا مه‌ سال قبل 50.2 ميليون دلار كالا به ايران صادر كرده بود.واردات امريكا از ايران در ماه‌هاي ژانويه تا مه‌ امسال نيز به مرز صفر رسيده است. امريكا كه در 5 ماهه نخست سال قبل 30.3 ميليون دلار كالا از ايران وارد كرده بود اين رقم را در مدت مشابه امسال به 0.9 ميليون دلار رسانده است.

ايران و امريكا روابط تجاري قابل‌توجهي ندارند. ايران به لحاظ ارزش صد و پنجاه و ششمين مقصد صادرات كالاهاي امريكايي و دويست و ششمين تامين‌كننده كالاهاي موردنياز امريكا در 5 ماهه نخست 2019 شناخته شده است.

 

بيش از ۱۳ تن

واردات سيب تازه به كشور

براساس آمار گمرك در سال ۹۷ بيش از ۱۳ تن سيب تازه وارد كشور شده است.آمار مقدماتي گمرك از تجارت خارجي ۱۲ ماهه سال ۹۷ نشان مي‌دهد كه در اين مدت بيش از ۱۳ تن سيب تازه وارد كشور شده است.واردات ۱۳ هزار و ۶۶۰ كيلوگرم سيب تازه باعث خروج ۸ هزار دلار يا به عبارتي ۳۳۶ ميليون ريال خواهد شد.

۱۴۶۹ ميليون دلار

ارزش صادرات محصولات پتروشيمي در سال 97

طبق آخرين آمار ارايه شده از ميزان صادرات و واردات بخشي از محصولات صنايع پايين دستي پتروشيمي در سال ۱۳۹۷، حدود ۶۰۸ هزار تن مصنوعات پليمري به ارزش ۱۴۶۹ ميليون دلار صادر شده و در مقابل ۱۴۰.۵ هزار تن محصول به ارزش ۴۶۶.۸ ميليون دلار وارد كشور شده است.

براساس آمار موجود، هر تن مصنوعات پليمري صادراتي حدود ۲۴.۱۶ دلار و هر تن مصنوعات پليمري وارداتي ۳۳۲۳.۵ دلار ارزش‌گذاري مي‌شود.

در صنعت شوينده و لوازم آرايشي و بهداشتي ايران، طي سال گذشته حدود ۳۶۵.۴ هزار تن به ارزش تني ۶۷۱.۷ دلار صادر و ۷۱ هزار تن به ارزش تني ۵۵۸۲ دلار وارد شده است كه عمده محصولات صادر شده در اين صنعت محصولات نهايي و عمده كالاهاي وارداتي محصولات واسطه كه در فرآيند توليد مصرف مي‌شود -ازجمله انواع اسانس‌هاي مورد استفاده در صنايع شوينده، آرايشي و بهداشتي و پاك‌كننده‌هاي صنعتي و موم‌هاي مصنوعي- بوده است.

علاوه بر اين، سهم مجموع صنايع توليد مواد و محصولات شيميايي و توليد محصولات لاستيكي و پلاستيك از توليد و اشتغال بخش صنعت به‌ترتيب ۲۲ و ۱۶درصد است. سهم صنايع پايين‌دستي پتروشيمي در توليد و اشتغال نسبت به مجموع صنايع توليد مواد و محصولات شيميايي و توليد محصولات لاستيكي و پلاستيكي، اين‌گونه است كه محصولات پلاستيكي به جز كفش ۲۵درصد، شوينده‌ها و آرايشي و بهداشتي ۱۶درصد، دارو ۳۳درصد، انواع رنگ و روغن‌جلا ۶درصد، لاستيك تاير روكش و بازسازي لاستيك‌هاي روي ۹درصد، الياف مصنوعي ۲درصد، سموم دفع آفات يك‌درصد، ساير محصولات لاستيكي يك‌درصد و همچنين ساير محصولات شيميايي طبقه‌بندي نشده ۷درصد سهم را به خود اختصاص داده است.

همچنين طبق اعلام مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، سهم صنايع پايين‌دستي پتروشيمي در اشتغال نسبت به كل صنايع توليد محصولات شيميايي لاستيكي و پلاستيكي به اين شرح است كه بيشترين سهم را محصولات پلاستيكي به جز كفش و بعد از آن دارو، شوينده‌هاي آرايشي و بهداشتي به خود اختصاص داده است.

 

۱.۴ ميليارد دلار

درآمد ارزي از صدور نيروي كار در سال گذشته

بانك جهاني اعلام كرد درآمد ارزي ايران از محل صدور نيروي كار در سال ۲۰۱۸ به ۱.۴ ميليارد دلار رسيد و ايران رتبه هشتم منطقه را از اين نظر كسب كرد.بانك جهاني در گزارشي از درآمد ارزي كشورها با صدور نيروي كار به خارج در سال 2018 اعلام كرد كشورهاي جهان در اين سال 529 ميليارد دلار از اين محل درآمد كسب كردند. پيش‌بيني شده است اين رقم در سال 2019 با رشد 4درصدي به 550 ميليارد دلار برسد.براساس اين گزارش درآمد ارزي ايران از محل صدور نيروي كار در سال 2018 به يك ميليارد و 400ميليون دلار رسيده و ايران در رتبه هشتم در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا از نظر ميزان جذب درآمد ارزي از صدور نيروي كار قرار گرفته است.در اين منطقه، مصر با درآمد 28.9 ميليارد دلاري در رتبه نخست قرار گرفته و مراكش با 7.4ميليارد دلار، لبنان با 7.2 ميليارد دلار، يمن با 3.4ميليارد دلار، فلسطين با 2.6 ميليارد دلار، تونس با 2ميليارد دلار و الجزاير با 1.9 ميليارد دلار به‌ترتيب در رتبه‌هاي دوم تا هفتم از اين نظر قرار گرفته‌اند. عراق نيز با 1.1 ميليارد دلار پس از ايران در رتبه نهم قرار گرفته است.ميان كشورهاي جهان، هند رتبه نخست را از اين نظر به خود اختصاص داده است. درآمد ارزي اين كشور از محل صدور نيروي كار در سال 2018 بالغ بر 78.6 ميليارد دلار اعلام شده است. چين با 67.4 ميليارد دلار و مكزيك با 35.7 ميليارد دلار به‌ترتيب رتبه‌هاي دوم و سوم را از اين نظر به خود اختصاص داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون