• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4406 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۵ تير

در نامه فعالان اجتماعي و شهري خطاب به شهردار تهران تاكيد شد

راه‌حل مشكل دستفروشي گفت‌وگو است نه برخورد

گروه اجتماعي| جمعي از فعالان اجتماعي و شهري با امضاي نامه‌اي خطاب به شهردار تهران خواستار مواجهه بهتر با مساله دستفروشي شدند. در اين نامه كه به امضاي 304 نفر رسيده و نام امضاكنندگان در دفتر روزنامه اعتماد موجود است، آمده: رويكرد و اقدامات مديريت شهري در دوره جديد خود نسبت به مساله دستفروشي قابل تقدير و تحسين بوده است. برگزاري نشست‌ها و جلسات مشترك با دستفروشان و سازمان‌هاي مرتبط و صاحب‌نظران اين حوزه، گراميداشت روز جهاني دستفروشان در صحن شورا، تخصيص بودجه براي ساماندهي شرايطي دستفروشان از طريق كمك به تعاوني‌هاي دستفروشان براي احداث بازارچه‌هاي ويژه و تصويب طرح «ساماندهي مشاغل سيار و بي‌كانون» ازجمله موارد اين رويكرد و اقدام بوده است.

در بخش پاياني اين نامه نيز تصريح شده است: ما امضاكنندگان نامه باور داريم كه دستفروشي جزيي جدايي‌ناپذير از زندگي شهري است؛ جزيي كه در صورت حمايت و تعامل، به زيبايي‌هاي شهر مي‌افزايد، موجب نشاط، امنيت و رونق شهر مي‌شود و نه تنها با فرهنگ و هنر مغايرت ندارد كه داراي ويژگي‌هاي فرهنگي و هنري خاص خود نيز هست. خلاقيت‌هاي هنري و نوآوري يكي از نتايج و حاصل‌ دستفروشي در شهر است و ترانه‌هاي كار در دستفروشي از ديرباز جزيي از فرهنگ فولكلوريك موسيقي بوده است. نوازندگان خياباني نيز جزيي از دستفروشي در شهر هستند كه بر طرب و سرزندگي آن مي‌افزايند. رنگارنگي بساط‌هاي زيباي دستفروشان را نمي‌توان از سيما و منظر شهر حذف كرد و حتي لبخندي كه تعامل دستفروش و مشتري بر لب‌ها مي‌نشاند نيز جزيي از زيبايي‌هاي اين شغل براي شهر است، بنابراين استفاده از نام هنر و فرهنگ را براي حذف زيبايي‌هاي دستفروشي از شهر، روا نمي‌دانيم و اصالت فرهنگ و هنر را در تعهد آن به مردم و جامعه اعلام مي‌كنيم؛ مردمي كه در شرايط دشوار اقتصادي، تورم افسارگسيخته، بيكاري گسترده، ركود و تحريم‌هاي ظالمانه، خود به دنبال راهي براي تامين معيشت شرافتمندانه هستند و نياز به ياري دارند و نه طرد.

در اين‌ نامه همچنين آمده است: بديهي است براساس شرايط هر فضا، مقتضيات ساماندهي دستفروشي متفاوت است و بازيگران دخيل در آن هم تفاوت خواهند داشت و براي مثال در محدوده تئاترشهر، حضور اصحاب تئاتر نيز براي هم‌انديشي درخصوص نحوه آن، ضرورت دارد اما فراموش نكنيم كه ساماندهي معنايش حذف نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون