• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4406 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۵ تير

كتابخانه

دين و عقل در جهان باستان

«نيايِ غرب» دربردارنده سه مقاله بلند است كه به ترتيب «دين و عقلانيت در بين‌‌النهرين»، «نوشتار ميان جهان‌هاي ‌مرئي و نامرئي» و «نوشتار و دين مدني در يونان» نام دارند. نويسندگان دانشمند اين سه مقاله هر يك با زمينه قرار دادنِ يك يا چندين فرهنگ باستاني كوشيده‌‌اند ايده كلي كتاب را كه يافتن ريشه‌‌هاي تمدن امروزي ماست جان ببخشند. ژان بوترو، مورخ، متفكر و باستان‌شناس نامي در فصل نخست، بين‌‌النهرين باستان را زمينه يافتن ردپاي نياكان تمدن امروزي ما قرار
داده است.

كلاريست هرنشميت، ايران‌شناس نامدار، با تمركز بر تمدن ايلامي در جنوب ايران و پرداختن به الفباهاي صامت‌نگار، الفباي يوناني، خط ميخي فارسي باستان و با تفسيرها و تاملاتي شگفت درباره اين خطوط و نيز مفاهيم مندرج در اديان و فرهنگ‌هاي باستاني، كار بوترو در مقاله نخست را پي مي‌گيرد. ژان پي‌‌ير ورنان در مقاله پاياني يكسره به تمدني مي‌پردازد كه غربيان امروزي بيش از هر تمدن باستاني ديگري مدعي مالكيت آن هستند و خود را ميراث‌داران حقيقي آن مي‌پندارند. نويسندگان اين مقالات خوانندگان را دعوت مي‌كنند كه ديدگاه‌هاي ايدئولوژيك‌شان درباره مساله سرآغازها را كنار نهند و داستان تمدن را از نو و از سر انصاف به آزمون شواهد بگذارند.

«نيايِ غرب» نوشته ژان بوترو، كلاريس هرنشميت و ژان پي‌ير ورنان با ترجمه بهمن رستاخيز، رضا دهقان و بهزاد حسين‌زاده توسط انتشارات «ققنوس» منتشر شده است.

از جمله مهم‌ترين مباحث مطرح شده در اين كتاب مي‌توان به زايش تمدن، عقل جهان، دين معقول، تمدن ايلامي و نوشتار، خط ميخي فارسي باستان و ... اشاره كرد.

از رشدي راشد و درباره او

رشدي راشد، رياضيدان و تاريخ‌نگار رياضيات مصري‌تبار و استاد تاريخ علم در دانشگاه دني ديدرو در فرانسه است. او در سال ۱۹۳۶ در قاهره‌ زاده شد. تحصيلات دانشگاهي خود را در رشته فلسفه در دانشگاه قاهره شروع كرد. در سال ۱۹۵۶ به فرانسه رفت و در دانشگاه سوربن درجه دكترا در تاريخ فلسفه رياضيات گرفت. او داراي تاليفات زيادي در زمينه تاريخ و فلسفه علم به ويژه تاريخ علم در ميان مسلمانان است.

«تاريخ و فلسفه علم» عنوان كتابي است كه ترجمه فارسي مقالاتي از اين دانشمند و نويسنده مصري با قلم حسين معصومي‌همداني توسط انتشارات «هرمس» منتشر شده است.

در اين كتاب علاوه بر مقالات رشدي راشد، معصومي‌همداني مطالبي را درباره خود نويسنده(رشدي راشد) اختصاص داده است تا خواننده فارسي‌زبان بتواند با اين دانشمند معاصر جهان اسلام آشنايي بيشتري حاصل كند.

از جمله مهم‌ترين مباحث مطرح شده در اين كتاب مي‌توان به تاريخ علم در ميان تاريخ و معرفت‌شناسي درباره تاريخ علم دوران اسلامي، برنامه تحقيقاتي ابن هيثم، خيام و دكارت، شرف‌الدين طوسي، ابن‌سينا و... اشاره كرد.

درباره ماترياليسم

اين اواخر متفكران ماترياليست از هر دسته و رسته‌اي سخت كوشيده‌اند جاني تازه در مفهوم «مشتركات» انساني بدمند. پس مي‌توان به ايشان توصيه كرد تلاش تازه ايگلتون را براي شرح و بسط مفهوم «ماترياليسم» بر پايه شعور مشترك انسان‌ها با تمام وجود جدي بگيرند. ايگلتون مي‌كوشد دست به دست ماركس، نيچه، فرويد و ويتگنشتاين بدهد تا ما را از حقيقت ماترياليسمي كه بر فعاليت‌هاي جسماني زندگي هر روزه‌مان حاكم است و همواره از پيش بدان پايبند بوده‌ايم، آگاه سازد. «ماترياليسم» نوشته ‌تري ايگلتون با ترجمه رحمان بوذري توسط نشر مركز منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون