• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4406 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۵ تير

خطباي اين هفته نماز جمعه چه مسائلي را مطرح كردند

مراسم حج، افول امريكا و معيشت مردم

اين هفته هم طبق روال بيشتر هفته‌هاي گذشته، مهم‌ترين موضوع مطرح شده توسط خطيبان نمازجمعه شهرهاي مختلف، اقدامات امريكا بود. خطيبان زيادي به رفتارهاي اخير امريكا و رييس‌جمهور آنها اشاره كرده بودند و راه مقاومت ايران را روشن معرفي كردند و خبر از افول امريكا دادند. نكته ديگري كه در تريبون جمعه اين هفته توسط خطباي زيادي مطرح شده بود، موضوع مراسم حج بود كه قرار است به‌زودي برگزار شود. خطيبان جمعه حج را يكي از سياسي‌ترين اعمال اسلام دانستند. به عقيده آنها ايجاد وحدت بين مسلمانان از اهداف برگزاري مراسم حج است. علاوه بر رفتار امريكا و نزديكي حج، وضعيت اقتصادي موجود در كشور و فشار ناشي از آن روي مردم يكي ديگر از مسائلي بود كه از سوي امامان جمعه مطرح شد. آنها بر پيگيري حل مشكلات معيشتي و اقتصادي توسط مسوولان اجرايي تاكيد كردند. در ادامه بخشي از سخنان برخي خطيبان جمعه اين هفته آورده شده است:

 

مي‌توانيم نيروگاه هسته‌اي «ديمونا» اسراييل را بزنيم

آيت‌الله محمدعلي موحدي‌كرماني، امام‌جمعه موقت تهران:

مي‌خواهم چند جمله‌اي با آقاي ترامپ صحبت كنم. آقاي ترامپ اقتدار ايران را با اقتدار امريكا مقايسه كن. در اقتدار ايران هوش و انسانيت مشاهده كرديد و در اقتدار امريكا وحشيگري را ديديد. ايران پهپاد فوق پيشرفته را مي‌زند درحالي كه سرنشين ندارد اما امريكا هواپيماي مسافربري ايران را در ارتفاع ۱۲ هزار پا عمدا مي‌زند درحالي كه مسافر دارد، درحالي كه ۵۳ زن و ۴۳ تبعه كشورهاي خارجي و ۳۶ كودك دارد.

امريكا هولوكاست را به راه مي‌اندازد و دو شهر ژاپن را مي‌زند و ۲۲۰ هزار كودك و زن و سالخورده را در كوره بمب اتم مي‌سوزاند. او مي‌گويد براي كشته نشدن ۱۵۰ ايراني دستور حمله را لغو كرده اما تو حمله را براي چيز ديگري لغو كردي و در آن موقع جنازه سربازان امريكايي را ديديد و دستور لغو داديد. با خود گفتي وقتي پهپاد را مي‌زنند، با ناوي كه روي آب دريا در برابر چشمان‌شان قرار دارد چه خواهند كرد!

ايران براي تامين انرژي برق و براي مصارف علمي به غني‌سازي اورانيوم ادامه خواهد داد و اين غني‌سازي براي بمب اتم نيست؛ ايران بمب اتم را نه مشروع مي‌داند و نه احتياج دارد. اگر بخواهد به كشوري مثل اسراييل حمله كند، كافي است نيروگاه هسته‌اي «ديمونا» را بزند. ما از ۱۶ تير اورانيوم را در هر درجه و اندازه كه لازم باشد غني‌سازي خواهيم كرد.

خطاب به سياست‌مداران امريكايي: شماها اگر مايل هستيد رنگ آب‌هاي خليج از نيلي به سرخ تبديل شود به فكر حمله باشيد.

 

ايران جبهه اول مقابله با استكبار است

آيت‌الله سيداحمد علم‌الهدي، امام جمعه مشهد:

ايران جبهه اول مقابله با استكبار است و اين جايگاه وقتي تقويت مي‌شود كه دل‌هاي همه مسلمانان و شيعيان متوجه مشهد شود و نقطه اين اتصال امام رضا (ع) و حرم علي ابن موسي الرضا (ع) است.

تحليل‌هاي سياسي و اقتصادي براساس يك معادله‌بندي ظاهري است و آنچه براي ما مهم است معادله‌بندي غيبي است كه دشمن در مقابل آن صفر و پوچ است. امريكا به دليل شكست‌هايي كه در منطقه خورده، تصميم گرفته ناوگان خود را از خاورميانه خارج كند. اين معادله غيبي با عنايت امام هشتم (ع) و فرزند برومندشان است كه توانسته ۴۰ سال دشمن را مقابل ملت ايران ناكام بگذارد و توطئه‌هاي آنان را به فرصتي براي ما تبديل كند.

 

سخنان ترامپ افول قدرت امريكا را نشان مي‌دهد

حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمدعلي آل هاشم، امام جمعه تبريز:

رييس‌جمهور امريكا اعلام كرده لزومي ندارد نيروهاي امريكايي در غرب آسيا حضور داشته باشند. سخنان ترامپ افول قدرت امريكا را نشان مي‌دهد و با اقدامات اخير جمهوري اسلامي ايران و سخنان اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي، آنها سردرگم شده‌اند.

دشمني امريكا با انقلاب اسلامي ايران تمام نشدني است. دستور توقيف اموال دولت ايران، تحريم نفت ايران، تحريم عليه مردم، حمله به طبس و حمايت سياسي از بني‌صدر از نمونه توطئه‌هاي امريكا عليه ملت ايران است.

ايجاد وحدت بين مسلمانان از اهداف برگزاري مراسم حج است و اين مساله مهم در شرايط فعلي بسيار داراي اهميت است. حج وحدت‌بخش‌ترين و سياسي‌ترين عمل در اسلام بوده و حمايت از مظلوم و مقابله با ظالم از نتايج برگزاري مراسم حج است. برائت از مشركان در مراسم حج از اهميت ويژه‌اي برخوردار است علي‌رغم اينكه دشمنان داخلي و خارجي، سعي در كمرنگ كردن اين بخش از مناسك حج دارند.

 

وحدت بر محور كفرستيزي و مقاومت در مناسك حج مدنظر حجاج باشد

حجت‌الاسلام سيدمحمدجواد آيت‌اللهي، امام‌جمعه موقت يزد:

حج يك برنامه عبادي و سياسي است و بزرگان دين بر انجام آن در صورت استطاعت، تاكيد دارند. عده‌اي تاكيد دارند كه حج نبايد سياسي شود و البته اين سخن درستي نيست زيرا ابعاد سياسي حج، نشأت گرفته از دستورات اسلام است.

وحدت امت اسلام بر محور كفرستيزي و مقاومت جانانه در مقابل توطئه دشمنان بايد همواره در مناسك حج مدنظر قرار گيرد زيرا عزت و اقتدار تنها در سايه عمل به دين به دست مي‌آيد و دين ما بر كفرستيزي و مقاومت در برابر دشمنان با وحدت كلمه تاكيد دارد.

 

منافع اقتصادي مردم را قرباني بازي‌ سياسي نكنيم

حجت‌الاسلام حبيب‌الله شعباني موثقي، امام‌جمعه همدان:

نبايد منافع اقتصادي مردم را قرباني بازي‌هاي سياسي كرد. اقتصاد كشور براي نجات يافتن بايد به سمت و سوي اقتصاد مقاومتي برود.

امريكا تقريبا ۱۴ ماه پيش از برجام خارج شده و اروپايي‌ها وعده كردند يك كانال مالي فعال كنند تا بتوانند نظام اسلامي را در برجام نگه دارند اما اين مساله به صورت جدي مطرح نشده است.

تجربه نشان داده كه امريكا قابل اعتماد نيست و كانال مالي وعده داده شده هم يك بازي سياسي به نفع امريكا بوده است. بعد از جريان خروج تدريجي نظام اسلامي از برجام ايجاد كانال مالي مجدد مطرح شد و اروپا براي روبه‌رو نشدن با تبعات آن قول فعال كردن آن را مطرح كرده اما در اين خصوص نيز چند سوال وجود دارد.

اينستكس تحريم‌هاي امريكا را نقض نمي‌كند به اين معنا كه اروپا در بستر تحريم‌هاي امريكا قصد معامله با ما را دارد و بنا نيست تحريم‌هاي امريكا را نقض كند در حالي كه اگر مقرر باشد اروپا به وعده‌هاي خود عمل كند بايد به نحوي عمل كند كه تحريم‌هاي امريكا بي‌اثر شود. اينستكس يك شركت خصوصي است.

 

قدرت امريكا در حال افول است

آيت‌الله عبدالكريم عابديني، امام جمعه قزوين:

به لطف الهي قدرت منطقه‌اي امريكا در حال افول است و سربازان امريكايي هر روز بيشتر از گذشته از خليج‌فارس واهمه پيدا مي‌كنند و اين در حالي است آنها قبلا در خليج‌فارس با خيال راحت حضور داشتند، اما امروز اقتدار جمهوري اسلامي موجب شده تا خليج‌فارس و درياهاي دورتر نيز براي امريكايي‌ها ناامن شود.

امروز زمزمه عقب‌نشيني سعودي‌ها، اماراتي‌ها و امريكايي‌ها از يمن هر روز بيشتر از گذشته شنيده مي‌شود و شاهد ايجاد اختلاف در ميان صفوف آنها هستيم و اميدواريم با مقاومت مردم شاهد شكست دشمنان انسانيت در اين مناطق باشيم.

در شرايط كنوني بايد عربستان بساط خود را جمع كند، زيرا در باتلاق يمن آنچنان فرو رفته‌اند كه عقب‌نشيني هم براي‌شان دشوار است و مرگ و نابودي سرنوشت نهايي متجاوزان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون