• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4406 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۵ تير

با كسب 105 مدال تا روز چهارم مسابقات

درخشش كارگران ايراني در المپيك كارگري

علي ولي‌اللهي

 المپيك كارگري كه سال 1925 استارت خورد با آنچه امروز در تورتوساي اسپانيا در جريان است و دوره ششمش را پشت سر مي‌گذارد كاملا متفاوت بود. آن زمان كه اوج نفوذ و حضور كمونيسم و سوسياليسم در جهان بود، كشورها براي نشان دادن قدرت اتحاديه‌هاي كارگري در المپيك ورزشي شركت مي‌كردند. نام مسابقات «المپيك كارگران بين‌المللي» بود و اتحاد جماهير شوروي نيز در راس آنها به چشم مي‌خورد. در آن دوران اين مسابقات ورزشي چيزي بيشتر از يك بازي ساده براي كارگران و ورزشكاران بود. شركت‌كنندگان در آن فستيوال به دنبال ورود به همه حوزه‌ها از طريق تاثيرگذاري ورزش بودند. از نكات جالب توجه آن مسابقات مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه هنگام اعطاي پاداش به برندگان خبري از مدال نبود و تنها يك ديپلم افتخار به ورزشكاران داده مي‌شد. احتمالا به اين خاطر كه مشخص شود اين تورنمنت در تقابل با مسابقات المپيك تابستاني و زمستاني كه كاپيتاليسم آن را به پيش مي‌برد، حضور دارد. در سال 1931 المپيك كارگران بين‌المللي با حضور بيش از صدهزار ورزشكار برگزار شد كه اين رقم چندين برابر شركت‌كنندگان در المپيك تابستاني 1932 لس‌آنجلس بود. با اين وجود المپيك كارگران بين‌المللي در سال 1937 آخرين دوره‌اش را به چشم ديد و دوره بعدش كه قرار بود سال 1943 در فنلاند برگزار شود، به دليل جنگ جهاني دوم لغو شد. بعد از جنگ نيز ديگر كسي به فكر برگزاري چنين تورنمنتي نبود.

اما از چند سال پيش و دقيقا از سال 2008 فرمت جديدي از مسابقات كارگري كه نام آماتوري را نيز در دنباله‌اش مي‌بيند آغاز به كار كرد. شهر ريميني ايتاليا اولين ميزبان اين تورنمنت بود. سپس قرار شد هر دو سال يك بار مسابقات برگزار شود. سال 2010 در شهر تالين در استوني، 2013 در شهر وارما در بلغارستان، سال 2015 در شهر ليگنانو در ايتاليا، سال 2017 در شهر ريگا در لتوني و آخرين دوره‌اش كه هم‌اكنون در حال برگزاري است در شهر تورتوساي اسپانيا. تعداد شركت‌كنندگان در مسابقات نيز گرچه رقم ثابتي ندارد اما بين 3000 تا 5000 نفر بوده است. در همين دوره اخير نيز 3000 نفر در تورتوساي اسپانيا با يكديگر به رقابت مي‌پردازند. در واقع تفاوت عمده اين مسابقات با آنچه در دهه 30 و 40 ميلادي جريان داشت را بايد در خاستگاه اين دو تورنمنت جست‌وجو كرد. اهداف ايدئولوژيك و خودنمايانه المپيك كارگران بين‌المللي آن دوران در تقابل با سرگرمي و افزايش نشاط كارگران در اين دوران. همچنين از لحاظ سطح افراد شركت‌كننده و سن و سال ورزشكاران نيز تفاوت‌هايي وجود دارد. در دوره‌هاي اخير ورزشكاران از لحاظ سني دسته‌بندي مي‌شوند و شاهد حضور ورزشكاراني با سن بيش از 50 سال هم هستيم كه البته با هم‌سن و سال‌هاي خودشان مسابقه مي‌دهند.

با توجه به اينكه هم‌اكنون در جهان انواع و اقسام مسابقات المپيك براي اقشار مختلف در نظر گرفته شده است، مثل المپيك پليس يا ارتش‌هاي جهان، المپيك دانشجويان، المپيك ناشنوايان يا مسابقاتي از اين دست، شايد برگزاري مسابقاتي كه افراد شركت‌كننده در آن بايد نشان كارگري را بر سينه خود داشته باشند، بسيار عادي تلقي شود. اما وقتي به پيشينه مسابقات، كنشگري جامعه كارگري در تحولات جهاني و آرزوهايي كه برخي رهبران و فيلسوفان بزرگ جهان براي اين قشر در سر داشتند نگاه مي‌كنيم، مي‌توانيم بپذيريم كه مسابقات المپيك كارگري با مسابقات هم‌شكلش براي ساير اقشار جامعه متفاوت است.

از سال 2015 كشورمان ايران نيز حضور در اين مسابقات را آغاز كرده است. در آن دوره كاروان ايران با تعداد ۷۰ نفر در ۸ رشته ورزشي شركت كرد. در آن مسابقات ۳ هزار نفر از ۳۸ كشور جهان شركت كرده بودند و كاروان ايران با كسب ۳۳ مدال در جايگاه نهم قرار گرفت. همچنين كاروان ايران در دومين حضور خود در اين مسابقات در سال 2017 در لتوني با ۲۲۱ نفر در قالب ۱۷ تيم شركت كرد كه در اين دوره از مسابقات ۵ هزار ورزشكار از ۳۸ كشور جهان حضور داشتند و كشور ما با ۴۵ مدال دوباره در جايگاه نهم قرار گرفت. در دوره اخير در شهر تورتوساي اسپانيا كه از 13 تير آغاز شده است نيز كاروان ورزشي كشورمان با 140 نفره در قالب ۱۶ تيم كه ۱۳ تيم از تيم‌هاي ملي و ۳ تيم به صورت منتخب است شركت كرده و نتايج فوق‌العاده‌اي را هم به دست آورده است. رشته‌هاي كشتي فرنگي، پتانك، جودو، شنا، كشتي ساحلي، واليبال ساحلي، كاراته، تنيس روي ميز و دو ميداني رشته‌هايي است كه ما در آنها صاحب نماينده هستيم.

ورزشكاران كشورمان در مسابقات اين دوره تا پايان روز چهارم موفق شده‌اند ركورد كسب مدال در دوره‌هاي قبل را بشكنند و 105 مدال رنگارنگ به دست آورند. عمده مدال‌هاي كاروان ورزشي ايران در رشته‌هاي شنا، كاراته و كشتي به دست آمده است.

همچنين مدال طلاي سحر چغلوندي در رشته جودو نيز حسابي خبرساز شد. محمد شريعتمداري وزير صمت در پيامي توييتري مدال طلاي بانوي جودوكار كشورمان را تبريك گفت. اين اولين مدال طلاي زنان ايران در مسابقات المپيك كارگري محسوب مي‌شود. البته مسابقات جودوي زنان با مدال‌ها و حواشي ديگري هم همراه بود. زمان توزيع مدال وزن ۵۷- كيلوگرم زنان، وقتي كه مسوول مسن برگزاري مسابقات، مدال آزيتا شكاري كه صاحب مدال برنز شده بود را به او اهدا كرد، خواست با ملي‌پوش جودوي كشورمان دست بدهد كه شكاري از دست دادن با او امتناع مي‌كند. مسوول مسابقات كه با فرهنگ و آداب و مذهب ايراني‌ها آشنايي نداشت، اين حركت را يك توهين به خود تلقي كرد و اعلام كرد در مراسم توزيع مدال ساير اوزان حضور نخواهد داشت. در ادامه مسوولان كاروان ايران ضمن تاييد حركت دختر جودوكار به مسوول مسابقات اعلام كردند كه اين موضوع به خاطر عقايد و رسوم ورزشكاران ايران بوده و بايد به مذهب و آداب هر فرد احترام گذاشت. ورزشكاران كشورمان امروز در ادامه مسابقات به مصاف رقباي‌شان خواهند رفت. رشته‌هايي كه امروز در آنها شانس كسب مدال داريم شامل واليبال ساحلي، تنيس روي ميز و دووميداني مي‌شود كه نمايندگان كشورمان در مراحل نيمه‌نهايي و فينال آن رشته‌ها حضور دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون