• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4411 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۰ تير

سفير بريتانيا در امريكا از سمت خود استعفا داد

جانسون بازنده بزرگ

ميثم سليماني

 

 

اشتون كارتر وزير دفاع سابق ايالات‌متحده امريكا روز سه‌شنبه در مصاحبه با سي‌ان‌ان عنوان كرد كه اين درك بايد ايجاد شود كه هيچ فردي بزرگ‌تر از روابط ايالات‌متحده با بريتانيا نيست، اما حالا به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ بزرگ‌تر از اين رابطه است. با گذشت چند روز از افشاي مكاتبات محرمانه سركيم دارك سفير بريتانيا با دفتر نخست‌وزيري و وزارت امور خارجه كه در آن به دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات‌متحده توهين كرده بود، روز گذشته دارك رسما از مقام خود
به عنوان سفير بريتانيا در ايالات‌متحده استعفا كرد. اين اقدام پس از آن رخ داد كه دونالد ترامپ در چندين توييت به دارك و ترزا مي ‌نخست‌وزير مستعفي بريتانيا توهين و اعلام كرد كه ديگر دولتش با او ارتباط نخواهد داشت. دونالد ترامپ موضوع روابط بريتانيا و ايالات‌متحده را رسما دستاويز يك اتفاق شخصي كرد و عملا نشان داد كه منافع شخصي او به مراتب مهم‌تر از منافع ايالات‌متحده است. شايد اگر دارك در نامه‌هاي خود به هر اتفاقي كه ترامپ در آن دخيل نبود اشاره مي‌كرد يا هر صحبتي راجع به اوباما يا هر شخصيت ديگري صورت مي‌گرفت، قطعا شرايط متفاوت بود و شايد روابط دوجانبه سفير و رييس‌جمهور نزديك‌تر نيز مي‌شد. بسياري بر اين باورند كه طي چند روز اخير فشارهاي فراواني روي دارك و حتي دولت انگليس از سوي امريكا براي بركناري او وجود داشته اما دولت از او حمايت و اعلام كرد كه دارك به سفارت خود در واشنگتن ادامه مي‌دهد. اما به نظر مي‌رسد دارك پس از اينكه مناظره دو گزينه نهايي حزب محافظه‌كار براي تصدي پست نخست‌وزيري را مشاهده كرده تصميم نهايي را اتخاذ و از سمت خود كناره‌گيري كرد. گفته مي‌شود كه دارك هنگامي اين تصميم را گرفت كه از بوريس جانسون نامزد حزب محافظه‌كار براي حمايت از دارك سوال پرسيدند و او نپذيرفت كه از او حمايت كند. دارك در نامه استعفاي خود به سايمون مك‌دونالد معاون دايم وزير امور خارجه بريتانيا نوشت: هنگامي كه دونالد ترامپ سفير را يك احمق خواند به اين معني بود كه او نمي‌توانست ديگر ادامه دهد. او در ادامه نوشت: نشت اسناد رسمي از سفارت مناقشات فراواني را درباره موقعيت من و زمان باقيمانده از ماموريتم به عنوان سفير به وجود مي‌آورد و در اين شرايط نمي‌توانم نقش خود به عنوان سفير را ادامه دهم. مك دونالد نيز در پاسخ به نامه دارك مي‌نويسد، اين نشتي از روي دشمني بود، او سپس از دارك بابت اقداماتش قدرداني كرد و گفت: تو بهترين در ميان ما هستي.

اين خبر پيش از جلسه پرسش و پاسخ در مجلس عوام بريتانيا منتشر شد و ترزا مي‌ نخست‌وزير مستعفي بريتانيا در ابتداي سخنانش درخصوص دارك گفت: اين اتفاق بسيار ناراحت‌كننده است و او (دارك) احساس كرد كه لازم است موضع خود را ترك كند.

او گفت كه سركيم دارك مدت طولاني در خدمت انگليس است و ما بدهي زيادي به او داريم و قدردان او خواهيم بود. ترزا مي ‌تاكيد كرد كه من مي‌خواهم اين پيغام از پارلمان بريتانيا به بيرون برود كه همه خدمتگزاران دولتي اين اطمينان را داشته باشند، هنگامي كه پاي ارزش‌ها و اصول ما به‌خصوص در زمان‌هايي كه تحت فشار هستند به ميان مي‌آيد از آنها پشتيباني خواهيم كرد.

جرمي كوربين رهبر اقليت پارلمان بريتانيا نيز رفتار با دارك را فراتر از ناعادلانه و نادرست خواند و گفت كه او خدمات شايسته و خوبي ارايه داده است. او تاكيد كرد: كل پارلمان بايد باهم متحد شوند و همه اكنون از اين استعفا متاثر هستيم. به گزارش گاردين، تصميم دارك فشار بر بوريس جانسون را دوچندان كرد، چراكه عدم حمايت او در مناظره سه‌شنبه شب از آقاي دارك انتقادهاي بسيار فراواني را به سوي او روانه كرد. با وجود اين جرمي هانت وزير خارجه كنوني و رقيب جانسون در اين مناظره نه‌تنها از دارك حمايت كرد بلكه گفت: بايد او تا زمان بازنشستگي در سمت خود باقي بماند. لازم به ذكر است كه دارك تا پايان سال ميلادي بازنشسته مي‌شود و طبق برنامه بنا بود تا 6 ماه ديگر در اين سمت باقي بماند و سپس بازنشسته شود. هانت پس از انتشار خبر استعفاي دارك در صفحه توييتر خود نوشت: عميقا از اينكه شنيدم سركيم دارك از سمت خود استعفا كرده، ناراحت شدم. ايستادن براي بريتانيا به معني ايستادن در كنار ديپلمات‌هاي بريتانيايي در سراسر جهان است. او در ادامه گفت كه سركيم 42 سال است كه به بريتانيا خدمت مي‌كند. هنگامي كه به ايالات‌متحده سفر كردم از حرفه‌اي بودن او حيرت‌زده شدم. به‌شدت ناراحتم از اينكه چگونه اين نشت اطلاعاتي رخ داده است. سركيم شايسته است.

با اين حال كيم دارك قرباني نشت اطلاعاتي شد كه ممكن بود براي هر سفيري رخ دهد. سفرا موظف هستند گزارش‌هايي بدون روتوش را به مراكز خود ارسال كنند، اما ترامپ به شكل فوري مساله را شخصي كرد و در يك‌سري توييت به اين موضوع واكنش نشان داد. دارك با وجود اين در نامه استعفاي خود نوشت: من از همه كساني كه در انگليس و ايالات‌متحده در طول روزهاي اخير از من حمايت كردند سپاسگزارم. اين به من عمق دوستي و روابط نزديك ميان دو كشور را نشان داد كه عميقا آن را لمس كردم. او همچنين گفت: اگرچه ماموريت من تا پايان سال‌جاري ادامه دارد اما در شرايط فعلي معتقدم بايد فضا براي انتصاب يك سفير جديد باز شود. مك‌دونالد با وجود اين در پذيرش استعفاي دارك نوشته كه اين درخواست را با وجود ميل باطني مي‌پذيرد. او گفت: در طول چند روز گذشته شما به‌گونه‌اي رفتار كرديد كه شأن و شخصيت شما به شكل حرفه‌اي نشان مي‌داد. نخست‌وزير، وزير خارجه و كل دولت در كنار شما ايستادند. هدف نشت اطلاعاتي مخرب بودند و شما تنها به سادگي كار خود را انجام داده و شما گوهر ارزش‌هاي بريتانيايي را نشان داديد.

اما نبايد فراموش كرد كه بازنده اين اتفاق كسي جز بوريس جانسون نبود. اگر بوريس جانسون در انتخابات درون‌حزبي با شكست مواجه شود بايد اصلي‌ترين دليل آن را اتفاقات چند روز اخير جست‌وجو كرد كه كنار دونالد ترامپ ايستادن براي او مهم‌تر از حمايت از سفير بريتانيا در ايالات‌متحده بود. اما برنده اين اتفاق دونالد ترامپ بود كه تسلط خود بر بريتانيا را نشان داد و هانت از اين فرصت استفاده كرد تا محبوبيت خود را افزايش دهد. اگر روزي جانسون شكست خورد علت آن را بايد در همين روز جست‌وجو كرد و حتي اگر برنده انتخابات شود او را بايد بازهم بازنده اين اتفاق دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون